wtorek, 19 marca, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Microsoft: Ruszył wyścig po AI

    Zobacz również

    Jesteśmy obecnie świadkami wyścigu o zaadaptowanie i wdrożenie AI w procesach biznesowych. Dotyczy to praktycznie każdej branży. W badaniu Economist Intelligence Unit przygotowanym na zlecenie Microsoft[1], więcej niż jeden na czterech liderów (27%) przyznało, że organizacje, które reprezentują, już teraz włączają technologię AI do kluczowych procesów i usług, a kolejne 46% ma jeden lub więcej projektów pilotażowych w zakresie sztucznej inteligencji.

    - Reklama -

    Scenariusze biznesowe do n-tej potęgi
    Dzisiaj systemy AI są wykorzystywane przez firmy świadczące usługi finansowe, m.in. po to, aby lepiej obsługiwać klientów i wykrywać oszustwa, przez służbę zdrowia, aby dokładniej diagnozować choroby i identyfikować bardziej skuteczne metody leczenia (urządzenia do samodzielnego badania EKG firmy MedApp), przez producentów, aby utrzymać sprawność i działanie maszyn na linii produkcyjnej i usprawnić łańcuch dostaw (wizyjny system kontroli jakości Future Processing). O AI nie zapominają również władze miasta do sprostania takim wyzwaniom, jak ruch drogowy, zanieczyszczenia czy przestępczość. W kreowaniu podobnych przykładów ogranicza nas już tylko wyobraźnia.

    W badaniu Economist Intelligence Unit, co czwarty (26%) respondent przyznał, że sztuczna inteligencja jest najczęściej wykorzystywana w analityce predykcyjnej. AI wspomaga m.in. wykorzystywanie statystycznych algorytmów przy opracowywaniu prawdopodobieństwa przyszłych zdarzeń: np. związanych z decyzjami klientów w sklepie on-line, czy określeniem w jakim miejscu i czasie samochód dostawczy ulegnie uszkodzeniu lub kiedy i gdzie natrafi na korek. Pozwala także na przewidywanie złych warunków pogodowych, które mogą powodować opóźnienia w wykonaniu zlecenia. Firma frameLogic oferuje rozwiązania dla transportu i logistyki, w których AI pomaga wybierać najbardziej opłacalne zlecenia, odrzucać zlecenia wykonalne, ale nierentowne; zdobyć dodatkowe zlecenia dotychczas odrzucane przez dyspozytorów; poprawić pracę doświadczonych dyspozytorów i otworzyć zawód dla osób o krótszym stażu.

    Ważnym obszarem zastosowań okazuje się analiza zachowań klientów. Z jednej strony przedstawiciele biznesu chcą wykorzystać systemy AI do analizy klientów, z drugiej ich doświadczeń związanych z produktem. Polska firma Synerise buduje systemy oparte na AI, które wspomagają zespoły sprzedażowe i marketingowe w optymalizacji i automatyzacji marketingu. Platforma omnichannel dostarczana przez Synerise łączy w sobie dane online oraz te ze świata offline całkowicie w decydujący sposób podnosząc skuteczność sprzedaży.

    Różne sektory – odmienne potrzeby
    Z punktu widzenia firm, wybór najpopularniejszej formy zastosowania sztucznej inteligencji różni się w zależności od sektora. Przykładowo, respondenci sektora handlu detalicznego częściej wskazują na zastosowanie sztucznej inteligencji w obsłudze klientów (31%, w porównaniu ze średnią z badań przekrojowych wynoszącą 21%), podczas gdy respondenci z sektora usług finansowych częściej wskazują na zadania związane z wykrywaniem oszustw finansowych (25% w porównaniu z 16% dla wszystkich analizowanych podmiotów). W tym przypadku świetnym przykładem jest firma Cognitum, która wykorzystała algorytmy AI, do wykrywania nadużyć w VAT. Z rozwiązania korzysta obecnie brazylijski rząd. Analizując sektor produkcji, liderzy podkreślają znaczenie sztucznej inteligencji w obszarze badania i rozwoju produktów oraz wydajności linii produkcyjnych lub lepszego zarządzania sprzętem i wykrywaniem awarii.

    Kto nie biegnie, ten się cofa
    Z raportu „Iloraz sztucznej inteligencji” przygotowanego przez Politykę Insight przy współpracy z Microsoft wynika, że rozwiązania AI stosuje nie więcej niż 10 proc. polskich przedsiębiorstw niefinansowych, a po uwzględnieniu takich sektorów jak rolnictwo, edukacja, czy opieka zdrowotna, a zwłaszcza grupy osób samozatrudnionych, gdzie zastosowanie AI jest marginalne, skala wykorzystania sztucznej inteligencji do optymalizacji procesów gospodarczych w Polsce nie przekracza obecnie 4 proc. całej aktywności ekonomicznej.

    Polskie firmy muszą być świadome, że wyścig po sztuczną inteligencję już trwa. Podobnie jak w opisywanej przez Lewisa Carolla zabawie przedstawionej w Alicji w Krainie Czarów – kto nie biegnie, ten się cofa. Przykładem firmy, która ma świadomość postępującej konkurencji jest sieć Żabka, która w przedstawionym przez siebie „sklepie jutra” prezentuje możliwe zastosowanie sztucznej inteligencji w obszarze obsługi konsumentów. Dla przykładu, kiedy klient zachęcony promocją w Żabce dotrze do sklepu, przywitają go witryny, które informują o najbardziej adekwatnych w danym momencie produktach. Kiedy jest zimno zachęcają do wypicia ciepłej kawy, kiedy słońce nas rozgrzewa, prezentują napoje chłodzące, a kiedy w pobliżu odbywa się mecz, zachęcają do kupienia przekąsek kibica. Jest to możliwe dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł – na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach. Całość działa w czasie rzeczywistym i nie wymaga ręcznego sterowania – to sztuczna inteligencja priorytetyzuje te informacje i wybiera najbardziej odpowiedni przekaz dla danego miejsca.

    ŹródłoMicrosoft
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Poznaj mSilnię! Rusza pierwsza edycja nowego programu grantowego Fundacji mBanku

    mSilnia to nowy program grantowy dla uczniów szkół podstawowych. Jego głównym celem jest rozwijanie myślenia matematycznego. mSilnia promuje także...