Niedawne badania pokazują, że choć pracownicy twierdzą, ze znają priorytety bezpieczeństwa i rozumieją jak zachowywać się bezpiecznie w sieci, w praktyce nie udaje im się przestrzegać tych dobrych praktyk. Podczas, gdy 78% badanych uważa, że to ryzykowne dzielić się hasłami z członkami rodziny, 37% prawdopodobnie by to zrobiło.
Około 58% respondentów uważa, że ochrona informacji związanych z pracą jest bardzo ważna, częściej bardziej niż osobiste e-maile i adresy domowe. Większość ankietowanych (54%) przyznaje się jednak do udostępniania swoich danych do logowania członkom rodziny, by mogli uzyskać dostęp do swoich komputerów, smartfonów i tabletów. Połowa badanych osób potwierdza, że może używać tych samych haseł do kont związanych z pracą, a niektóre z 62% użytkowników może używać haseł z pracy na prywatnych kontach.
Co ciekawe, respondenci ufają, że dział IT posiada doskonałą politykę haseł i ich egzekwowania. Jednak jednocześnie brakuje im do niego zaufania w zakresie zapobiegania kradzieży danych. W przypadku naruszenia danych, większość pracowników zrzuci winę na dział IT, a nie na ich własne, ryzykowne zachowania.
82% twierdzi, że ich firma ma dobre lub doskonałe hasła i narzędzia autoryzacji. 76% otrzymuje od działu IT monit o zmianie hasła raz na 1-3 miesiące, a 59% wierzy, że w przypadku naruszenia danych firmowych odpowiedzialny jest dział IT. 17% winą obarcza kierownictwo, a tylko jeden na 10 pracowników (około 11%) uważa, że to pracownicy mogą zostać obarczeni odpowiedzialnością za naruszenie.
Niedawno pisaliśmy o tym, że pracownicy są jedną z największych luk w zabezpieczeniach firmy – 85% pracowników w wypadku rezygnacji z pracy lub zwolnienia zabiera dokumenty, które wytworzył pracując. Blog Bitdefender przytacza również więcej przypadków, w których pracownicy świadomi zagrożeń nadal korzystają ze swoich, często złych, nawyków. Ale, by nie zrzucać całej winy na pracowników musimy także dodać, że jeden na trzech specjalistów IT podał swój login i hasło uwierzytelniające innym pracownikom, a prawie 30% twierdzi, że systemy należące do poprzednich pracodawców są dalej dostępne dla byłych pracowników.
Ankietę przeprowadziła w 2015 roku firma Ping Identity na grupie dorosłych Amerykanów (1016 osób), którzy pracują w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy w przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 1000 pracowników.