Ponad 1 milion 160 tysięcy odebranych połączeń, 55 tysięcy wiadomości online, 1 200 interwencji w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – to statystyka. Za tymi liczbami kryją się różne problemy dzieci. 10 lat temu pracownicy rozmawiali z dziećmi głównie o relacjach rówieśniczych, problemach w szkole czy w rodzinie. Dziś dzwonią i piszą do nas młodzi ludzie, którym towarzyszy depresja, samotność i poczucie bezradności.
Jak ważny dla dzieci jest telefon 116 111?
- To dzięki Wam żyję. Cieszę się, że postanowiłam zadzwonić*.
- Do dziś pamiętam kontakt z Wami. Gdyby nie Wy, to nie wiem, co by się ze mną stało. Myślę, że to jest odpowiednie miejsce na to, abym podziękowała wszystkim Konsultantom, za ich wielką pracę, wysiłek, pomoc, dobre słowo, zrozumienie.
- Telefon 116 111 jest niezwykle pomocny i potrzebny. Można uzyskać u Was wsparcie, akceptację i pomoc. Żaden problem nie jest uważany za błahy, a niestety w naszym otoczeniu wielu ludzi uważa, że „przesadzasz”, „użalasz się nad sobą”. Dzwoniąc na telefon zaufania możemy być pewni, że nie usłyszymy czegoś takiego. Sama myśl że po drugiej stronie słuchawki jest ktoś chętny nam pomóc, wysłuchać, daje pozytywny zastrzyk energii.
- Kontakt z Wami jest dla mnie bardzo ważny. Mimo, że Was nie znam, traktuję Was jak najbliższą rodzinę.
- Wiele razy uratowaliście mi życie. Jesteście niesamowici. Nie każdy poświęcałby swój czas dla innych, dla młodych.
Ponad 1 milion 160 tysięcy odebranych połączeń, 55 tysięcy wiadomości online, 1 200 interwencji
w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – to statystyka. Za tymi liczbami kryją się różne problemy dzieci. 10 lat temu pracownicy rozmawiali z dziećmi głównie o relacjach rówieśniczych, problemach w szkole czy w rodzinie. Dziś dzwonią i piszą do nas młodzi ludzie, którym towarzyszy depresja, samotność i poczucie bezradności.
Pomoc w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jest świadczona 7 dni w tygodniu – telefon działa od godziny 12:00 aż do godziny 2:00 w nocy.
Jak dzieci oceniają osoby, które pomagają im przez telefon?
– Bardzo doceniam ludzi ze 116 111. Spędzanie większości czasu zajmując się problemami młodzieży to naprawdę wielka sprawa. Jestem wam taka wdzięczna, zawsze gdy coś nie wychodzi, to mam komu powierzyć mój problem z nadzieją na pomoc. Dzięki wam jestem bardziej pewna siebie, staram się być silna, by dzielnie brnąć przez trudności jakie życie stawia mi każdego dnia.
– Osoba odpisująca na wiadomość zmaga się z wielką presją, przecież każde źle dobrane słowo może spowodować samookaleczenie się lub nawet samobójstwo. Myślę ze jest to duża odpowiedzialność i powinniśmy być wszyscy wdzięczni tym ludziom za troskę i poświęcenie z ich strony. Nie ukrywajmy, dorośli nie zawsze są w porządku, czasem nie ma do kogo ust otworzyć. A Wy robicie naprawdę ogromną robotę. Życzę Wam wytrwałości, ten numer to wielka pomoc.
-Trzeba być naprawdę przygotowanym, aby wysłuchiwać i pomagać osobom tuż przed tragedią. Dziękuję, że pomagacie mojej przyjaciółce. Naprawdę to wiele dla mnie znaczy.
-Pani, z którą rozmawiałam była przemiła, pomogła mi wyjść z kryzysowej sytuacji, okazała ogromne wsparcie, była ze mną w tych trudnych dla mnie momentach.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opracowała specjalne standardy obsługi telefonu zaufania, oparte na ich własnych doświadczeniach w pomocy dzieciom krzywdzonym i wiedzy pozyskanej od organizacji na świecie prowadzących podobne linie.
Dziś 116 111 obsługuje ponad 20 odpowiednio przygotowanych konsultantów-psychologów, terapeutów, którzy dodatkowo przechodzą specjalne szkolenie, zanim po raz pierwszy podniosą słuchawkę. Na każdym dyżurze mają wsparcie superwizora, który pomaga w szczególnie trudnych rozmowach czy interwencjach, kiedy natychmiast trzeba zadzwonić na Policję, bo sytuacja stanowi zagrożenie dla życia czy zdrowia dzieci. Z każdym rokiem więcej młodych osób dzwoni z myślami samobójczymi. 5 lat temu średnio były 2-3 takie kontakty dziennie, dziś 14.
Czego dzieci życzą zespołowi 116 111
- Z okazji urodzin życzę Wam, żeby Telefon działał jak najdłużej. Bądźcie jak najbliżej dzieci i młodzieży. Pomagajcie!
- Życzę Wam wytrwałości, uśmiechu, radości, jak najmniejszej liczby interwencji. Walczcie i nie poddawajcie się, bo jesteście potrzebni. Telefonie 116 111 działaj i pomagaj! Wszystkiego dobrego!
- Wykonujecie niemożliwie ważną pracę, dlatego bardzo Wam dziękuję za to, że jesteście i codziennie ratujecie życie.
- Życzę Wam byście nie mieli pracy To oczywiście utopia, ale miejcie zawsze otwarte serca.
Telefon działa dzięki zaangażowaniu wielu stron. Finansowanie anonimowej i bezpłatnej pomocy telefonicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce spoczywa na Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, którą w tym trudnym zadaniu wspierają partnerzy i sponsorzy Telefonu 116 111: Orange Polska, Fundacja Benefit Systems, Kulczyk Foundation i Fundacja Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski, a także darczyńcy indywidualni i biznesowi.
Z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, który prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, można skontaktować się codziennie w godzinach od 12:00 do 2:00, dzwoniąc pod numer 116 111 lub wysyłając wiadomość za pośrednictwem strony https://116111.pl/ (pomoc online jest świadczona od godziny 10:00). Każdy może wesprzeć działanie Telefonu 116 111 na stronie: www.fdds.pl/telefon
*Cytaty pochodzą z anonimowej ankiety dla użytkowników Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, którą Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przygotowała z okazji 10-lecia linii.