Elektromobilność wkracza do kolejnych polskich miast, w tym do miejscowości przygranicznych – wynika z danych o liczbie sesji ładowania. Na liście TOP10 najpopularniejszych „ładowarek” znalazły się urządzenia zlokalizowane m.in. w Przemyślu, Jarosławiu, Koszalinie czy Legnicy. W sumie aż sześć na 10 najczęściej odwiedzanych stacji to obiekty zlokalizowane poza aglomeracją warszawską. Pierwsze miejsce w rankingu zajęła infrastruktura Powerdot znajdująca się w Galerii Kazimierz w Krakowie.
Warszawa, z 13 tysiącami elektryków zarejestrowanymi pod koniec 2023 r. (dane PSNM), zajmuje pierwsze miejsce w Polsce w zestawieniu miast posiadających najwięcej samochodów elektrycznych. Na drugim miejscu jest Kraków, będący pod koniec ub.r. rejestracyjnym domem dla niemal 3,5 tys. elektryków. I choć stolica Małopolski ma niemal czterokrotnie mniej tego typu pojazdów niż Warszawa, to właśnie tu znajduje się najczęściej odwiedzana przez osoby korzystające z sieci Powerdot, stacja ładowania elektryków w Polsce. Jest ona usytuowana w Galerii Kaźmierz, jednej z dwóch największych krakowskich galerii handlowych.
Ujawniono listę
Trzeba jednak przyznać, że druga na liście najpopularniejszych stacji – zlokalizowana na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej w Warszawie – okazała się niemal równie często odwiedzana, co obiekt w Galerii Kazimierz. Powerdot ujawnił zestawienie 10 najpopularniejszych „ładowarek”, które powstało na podstawie liczby sesji ładowania, jakie miały miejsce w III kw. 2024 roku.
– Popularność Galerii Kazimierz wynika z jednej strony ze świetnej lokalizacji oraz specyfiki tego nowoczesnego obiektu, posiadającego ponad 160 sklepów, a z drugiej – z charakteru samej infrastruktury ładowania – wyjaśnia Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce. – Użytkownicy aut elektrycznych mogą tam skorzystać z trzech złączy CCS, umożlwiających szybkie ładowanie, 4 złączy TYPE 2 oraz 2 złączy CHAdeMO, o całkowitej mocy wynoszącej 177 kW.
Zakupy w Biedronce i wyjazd na obwodnicę
Druga na liście najpopularniejszych stacji, usytuowana przy ul. Pałacowej w Warszawie, dysponuje natomiast mocą 120 kW oraz trzema złączami: po jednym CCS, AC i CHAdeMO. Z wtyczek tych chętnie korzystają osoby robiące zakupy w Biedronce, ale na jej powodzenie ma też wpływ bliskość wyjazdu na Południową Obwodnicę Warszawy. Powerdot realizuje swoje inwestycje zgodnie ze strategią „destination charging”, czyli buduje stacje w sąsiedztwie obiektów handlowych, urzędów, centrów kultury i sportu, zakładając, że auto powinno się ładować wtedy, gdy jego użytkownik wykonuje swoje codzienne obowiązki. – Jeśli jednak takie obiekty dodatkowo znajdują się w pobliżu popularnych tras komunikacyjnych, w tym dróg ekspresowych, wówczas przyciągają one także podróżnych, co nas również cieszy – zauważa szef Powredot.
Podobny charakter ma stacja znajdująca się przy Decathlonie Targówek. Korzystają z niej nie tylko osoby robiące zakupy w popularnym markecie sportowym, ale też podróżujące trasą S8 z Warszawy do Białegostoku. Fanów elektromobilności przyciąga też duża moc dostępnych urządzeń – łącznie aż 250 kW, co jest najwyższą wartością w zestawieniu najpopularniejszych „ładowarek” (taka moc ma jeszcze stacja przy centrum handlowym BIG Łubna, położonym w okolicy podwarszawskiego Piaseczna).
Kraków, Przemyśl, Legnica, Jarosław. Koszalin – nie tylko aglomeracja warszawska
Ciekawostką zestawienia ujawnionego przez Powerdot jest znaczący udział stacji znajdujących się poza aglomeracją Warszawską. Oprócz Galerii Kazimierz, na liście TOP 10 najpopularniejszych „ładowarek” znalazły się jeszcze urządzenia zlokalizowane w: CH Szpak w Przemyślu, Biedronkach w Legnicy i w Jarosławiu, OTO Parku w Koszalinie oraz galerii handlowej BEM w Zambrowie.
– W sumie aż sześć na 10 stacji, w których odbyło się najwięcej sesji ładowania w III kwartale znajduje się poza aglomeracją warszawską. To bardzo dobra wiadomość, mamy bowiem namacalny dowód na to, że elektromobilność wkracza też do innych miast i miejscowości – zauważa Grigoriy Grigoriev. – Okazuje się, że problem z budową stacji wzdłuż tras szybkiego ruchu, wymaganych przez unijne rozporządzenie AFiR, nie przekreśla rozwoju elektromobilności w Polsce, jak sugeruje część komentatorów rynku. Wręcz przeciwnie, infrastruktura w Polsce rozwija się bardzo dobrze – podkreśla szef Powerdot.
Blisko przejść granicznych
Na szczególną uwagę zasługuje obecność na czwartym miejscu zestawienia stacji zlokalizowanej przy Centrum Handlowym Szpak w Przemyślu. Można tam naładować elektryka korzystając z dwóch złączy CCS oraz jednego Type 2, o łącznej mocy 120 kW. Urządzenie znajduje się w odległości zaledwie 15 km od przejścia granicznego w Medyce.
Kolejnym obiektem, którego sławę można przypisać zarówno działaniom lokalnej społeczności fanów elektryków, jak i ruchowi przygranicznemu, jest stacja usytuowana na parkingu Biedronki przy ul. Krakowskiej w Jarosławiu (ósme miejsce w zestawieniu). Stacja o mocy 120 kW znajduje się w odległości ok. 6 km od węzła autostradowego A4, prowadzącego do przejścia granicznego w Korczowej. Jest to obecnie główna trasa ekspresowa z Polski i zachodniej Europy na Ukrainę, a województwo podkarpackie ma jeszcze stosunkowo słabo rozwinięta infrastrukturę do szybkiego ładowania elektryków.
Moc + lokalizacja = popularność
Przykładem stacji, która przyciąga zarówno klientów centrum handlowego, jak i podróżnych jest też urządzenie usytuowane na terenie OTO Parku w Koszalinie, które znalazło się na dziewiątym miejscu w rankingu najpopularniejszych stacji w Polsce. Obiekt sąsiaduje z oddanym już fragmentem S6, najważniejszej drogi ekspresowej na Pomorzu, która docelowo połączy Szczecin, Koszalin i Trójmiasto.
Ranking 10 najpopularniejszych stacji zamyka urządzenie zlokalizowane przy galerii BEM Zambrów. Na jego powodzenie może mieć wpływ moc aż 200 kW przypadająca na 3 złącza CCS i jedno CHAdeMO. Stacja jest ponadto oddalona o ok. 8 km od węzła umożliwiającego wjazd na drogę ekspresową S8, prowadząca z Warszawy do Białegostoku (ok. 130 km od Warszawy).
Na 10 najpopularniejszych stacjach odbyło się o 473% więcej sesji ładowania niż wynosiła średnia dla całej infrastruktury Powerdot w badanym okresie. W trzech najpopularniejszych lokalizacjach wykonano z kolei o 744% więcej ładowań niż wynosiła średnia dla całego kraju.
Powerdot uruchomił do tej pory w Polsce 700 punktów ładowania wyposażonych w 950 złącz.