14 marca br. wicepremier Grzegorz Schetyna i Viviane Reding, komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów oficjalnie uruchomili polską stronę internetową poświęconą numerowi alarmowemu 112. Co ciekawe, Polacy pozytywnie wyróżniają się na tle innych nacji europejskich jeśli chodzi o wiedzę na temat tego numeru alarmowego (DI).
Witryna znajdującą się pod adresem www.112.gov.pl zawiera m.in. podstawowe informacje o numerze 112 oraz porady w jakich sytuacjach korzystać z numeru alarmowego i jak zrobić to za granicą.
Internauci znajdą tam również dział aktualności, sekcję z przepisami prawnymi dotyczącymi ratownictwa oraz numerów alarmowych, katalog stron numerów alarmowych w innych krajach europejskich oraz listę innych numerów alarmowych działających w Polsce.
112.gov.pl na razie działa w polskiej i angielskiej wersji językowej, wkrótce ma pojawić się jeszcze wersja francuska. Ponadto, oprócz standardowej witryny, przygotowano jej odchudzoną wersję dla użytkowników urządzeń przenośnych (PDA) oraz tekstową – dla osób niepełnosprawnych.
Przypomnijmy, że jeszcze niedawno Komisja Europejska podała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich za opóźnienia we wprowadzaniu podstawowych funkcjonalności tego numeru na polskim gruncie, czyli lokalizacji osoby dzwoniącej z prośba o pomoc.
Groźba kary zdaje się dodała skrzydeł polskim decydentom – błyskawicznie udało im się przygotować i opublikować ustawę otwierającą drogę do utworzenia systemu pozwalającego na lokalizację osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112.
To przekonało Komisję Europejską, która dostrzegłszy postęp w tej sprawie zawiesiła postępowanie w Trybunale Sprawiedliwości o ukaranie Polski za opieszałe wdrażanie systemu. Podczas spotkania inaugurującego wspomniany serwis minister Schetyna zapewnił, że rząd zrobi wszystko, aby rozwiązać problemy związane z działaniem numeru 112 w naszym kraju: „Zamykamy etap przygotowań i otwieramy etap realizacji”.
Komisarz Reding jest zdania, że tego typu przedsięwzięcia, jak serwis informacyjny o numerze alarmowym 112, są niezwykle użyteczne. Co więcej, przytoczyła dane, z których wynika, że aż 56% Polaków wie czym jest i w jakich sytuacjach może być nieodzowny numer 112. Możemy stanowić wzór dla pozostałych Europejczyków – w pozostałych państwach wspólnoty wiedzę o tym numerze ma nieco ponad 20% obywateli.
Jak zapewnili przedstawiciele MSWiA alarmowy numer 112 ma być w pełni funkcjonalny na przełomie maja i czerwca 2008 roku.