Według pracodawców do najważniejszych kompetencji pracowników w branży informatycznej należą obecnie: język angielski, umiejętność współpracy, orientacja na klienta, uczciwość oraz zaangażowanie. W perspektywie pięciu kolejnych lat sytuacja znacznie się nie zmieni. Wśród pięciu najbardziej cenionych cech znajdą się: współpraca, troska o jakość, umiejętność uczenia się, znajomość języka angielskiego oraz zaangażowanie.
Co ciekawie, większość wymienianych przez pracodawców kompetencji należy do grupy tzw. „umiejętności miękkich”. Oznacza to, że potencjalni pracownicy powinni zadbać nie tylko o zdobywanie kompetencji technicznych, ale także o rozwój bardziej uniwersalnych cech i umiejętności.
miejsce w rankingu |
2015 | 2020 |
1 | język angielski |
współpraca |
2 | współpraca | troska o jakość |
3 | orientacja na klienta |
uczenie się |
4 | uczciwość | język angielski |
5 | zaangażowanie | zaangażowanie |
6 | nastawienie na rozwój techniczny |
znajomość metodologii Agile w zarządzaniu projektami |
7 | troska o jakość |
informacja zwrotna |
8 | uczenie się |
zdolności analityczne |
9 | organizowanie pracy własnej |
orientacja na klienta |
10 | orientacja na cele |
nastawienie na rozwój techniczny |
11 | informacja zwrotna |
orientacja na cele |
12 | innowacyjność/kreatywność | testowanie oprogramowania |
13 | zdolności analityczne |
uczciwość |
14 | znajomość metodologii Agile w zarządzaniu projektami |
organizowanie pracy własnej |
15 | testowanie oprogramowania |
zarządzanie projektem |
16 | język niemiecki |
nowe trendy |
17 | komunikacja ustna |
innowacyjność/kreatywność |
18 | systemy kontroli wersji |
dokumentacja techniczna |
19 | ogólna wiedza techniczna i inżynierska |
radzenie sobie ze stresem |
20 | nowe trendy |
inicjatywa/przedsiębiorczość |
Opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie Bilansu kompetencji branży informatycznej |
Oczekiwania pracodawców nie zawsze idą w parze z rzeczywistymi kompetencjami informatyków. Za najważniejsze, a równocześnie najtrudniejsze do pozyskania kompetencje, uznano umiejętność współpracy, orientację na klienta, zaangażowanie, a także innowacyjność/kreatywność oraz komunikację ustną.