sobota, 20 kwietnia, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Polski e-commerce daje pracę w kryzysie

    Zobacz również

    Covid-19 zatrzymał ważne sektory gospodarki, a tysiące firm odczuło duże spadki przychodów i musiało zwolnić pracowników. Cyfrowe technologie wydają się jednak odporne na kryzys, a internetowy handel wręcz zyskuje w czasie pandemii. Rosnąca branża e-commerce może wkrótce okazać się cenionym pracodawcą. Według danych GUS za kwiecień handel detaliczny zmalał o 23 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale w tym samym czasie sklepy internetowe korzystające z oprogramowania Shoper

    - Reklama -

    poprawiły ubiegłoroczny wynik sprzedaży o 122 proc. Samych e-sklepów na platformie też przybywa więcej niż przed rokiem – najszybciej w kategorii delikatesy, czyli w sklepach z asortymentem spożywczym.

    Gdzie jest praca?

    Stopa bezrobocia wzrosła w kwietniu do 5,8 proc. osiągając najwyższy poziom od marca 2019 r. Czy rosnący udział sprzedaży internetowej generuje również nowe miejsca pracy?  W serwisie Pracuj.pl w kategorii Internet/e-Commerce/Nowe media znajduje się obecnie ponad 1300 ogłoszeń o pracę. Na rynku liczą się szczególnie osoby z doświadczeniem – 65 proc. ogłoszeń stanowią oferty na stanowisko specjalisty, kolejne 12 proc. dotyczy koordynatorów i managerów, a tylko 2 proc. stażystów lub praktykantów.

    – Trzeba pamiętać, że duża część internetowych sprzedawców na początku działa samodzielnie i dopiero po jakimś czasie skala ich biznesu pozwala im zatrudnić pracowników. Tym właśnie wyróżnia się e-commerce od handlu stacjonarnego, że dużo łatwiej ten kanał uruchomić bez konieczności ponoszenia dużych wydatków na starcie m.in na zespół. A wiele usług można zlecić na zewnątrz, jak np. dostawy kurierskie – zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager  w Shoper.

    Najwięcej, bo 27 proc., stanowisk pracy związanych ze sprzedażą internetową czeka na chętnych w województwie mazowieckim. Dużo wakatów jest również w województwach małopolskim (12 proc.),  wielkopolskim (11 proc.) i dolnośląskim (9 proc.). Dane o ofertach pracy pokrywają się z mapą polskiego e-commerce przygotowaną przez Shopera, według której blisko połowa polskiego e-handlu koncentruje się w trzech województwach: mazowieckim, małopolskim i śląskim.


    Shoper rekrutuje zdalnie

    Branża e-commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale także cały szereg usług, które umożliwiają im działanie. Zwiększone zapotrzebowanie na pracowników odczuwają w tym roku zarówno znajdujące się na końcu tego łańcucha firmy kurierskie, jak i dostawcy rozwiązań IT, tacy jak Shoper. Krakowska firma w czasie pandemii nie zredukowała liczby etatów i przyjmuje nowe osoby do pracy.

    Od 1 kwietnia dołączyło do nas sześć osób. Głównie do Działu Obsługi Klienta w związku z dużą liczbą nowych sklepów na platformie. Nowi sprzedawcy potrzebują odczuwalnie więcej wsparcia technicznego. Ze względu na sytuację pandemiczną wszystkich pracowników musieliśmy wdrażać do pracy zdalnie. Co ciekawe, okazało się, że ten sposób onboardingu pozwolił również nowym pracownikom przyswoić więcej wiedzy – aby poznać funkcjonalności musieli dochodzić do nich sami, często przy okazji odkrywając inne opcje pomocne w ich obowiązkach. Prowadzimy też rekrutacje na kilka nowych stanowisk m.in. Junior Marketing Automation Specialist, Trener Wewnętrzny i Team leader. To jeszcze nie koniec naszych działań na tym polu na najbliższe tygodnie – zauważa Joanna Ponikowska-Gołąb, Junior HR Business Partner w Shoper.

    “Doświadczenie w e-commerce mile widziane”

    Wiedza, jak działa handel w internecie, staje się jednocześnie cenna dla tradycyjnych firm handlowych, które od czasu wybuchu pandemii intensywniej niż dotąd inwestują w kanały dystrybucji online. Dowodzą tego obserwacje firmy merce.com, która w połowie kwietnia opublikowała w sieci poradnik dla przedsiębiorców, jak skutecznie wdrożyć platformę B2B i największe zainteresowanie czytelników odnotowała w rozdziale dotyczącym budowy zespołu e-commerce.

    W zalążkowej formie e-sklepu i przy niewielkiej sprzedaży obsługą zamówień mogą się po prostu zajmować pracownicy działu handlowego w ramach swoich obowiązków. Większe firmy, które chcą na poważnie zainwestować w sprzedaż online, zazwyczaj w kwestiach technicznych korzystają z rozwiązań dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. Wewnątrz firmy wyodrębniają natomiast nowy dział zarządzany przez e-commerce managera. To on nadzoruje następnie wdrożenie systemu i często zajmuje się rekrutacją pozostałych członków zespołu. Sądzę, że osoby z kwalifikacjami na takie stanowisko w nadchodzącej dekadzie będą cieszyć się dużym powodzeniem na rynku pracy – ocenia Bartosz Górecki z merce.com

    ŹródłoShopper
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Smartfony za pół ceny – doskonała oferta dla przenoszących numer do Plusa i Plusha

    Klienci przenoszący numer do Plusa lub Plusha będą mogli skorzystać z bardzo atrakcyjnej promocji i kupić wybrane smartfony za...