Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń – jesteśmy coraz szybciej starzejącym się społeczeństwem. Według GUS, dziś już co czwarty mieszkaniec naszego kraju jest seniorem – ponad 9,8 mln (25,6 proc.), a 14,4 mln należy do grupy wiekowej 50+ (37,6 proc.). Prognozuje się, że do 2050 r. liczba Polaków powyżej 60 r.ż. wyniesie 13,7 mln a seniorzy będą stanowili ok. 40 proc. społeczeństwa. Oznacza to gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi wspierające seniorów.
SeniorApp – platforma oferująca wsparcie dla osób starszych i potrzebujących pomocy – notuje rekordowe wyniki i szykuje się do kolejnej rundy inwestycyjnej.
- SeniorApp w ciągu minionego roku odnotował aż trzykrotny wzrost użytkowników (284%) i blisko pięciokrotny wzrost wyszukań usług na platformie (468%).
- Usługi dla seniorów i osób potrzebujących wsparcia dzięki SeniorApp są już dostępne w 25 miastach (w 2022 r. zasięg platformy poszerzył się o 22 aglomeracje w Polsce).
- Founderzy spółki planują dalszy rozwój marketplace’u, zwiększenie liczby użytkowników i opiekunów, a także poszerzenie portfolio usług.
Ubiegły rok był pierwszym w historii, gdy na świecie żyło więcej osób powyżej 65. r.ż. niż poniżej 5., a w wielu krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, większości państw europejskich i w Japonii mieszkało więcej emerytów niż dzieci. Polacy również starzeją się w bardzo szybkim tempie. Mediana wieku naszych rodaków wynosi 42 lata (w 2011 r. – 38 lat). Co więcej, według Narodowego Spisu Powszechnego osoby w wieku przedprodukcyjnym (0-17 lat) stanowią 18 proc. społeczeństwa naszego kraju (18,7 proc. w 2011 r.), a ludzie z grupy 60+ już 21,8 proc. (wzrost z 16,9 proc. w 2011 r.). Obecnie jest ich nawet więcej niż wszystkich mieszkańców Austrii, Danii, Finlandii, Irlandii, Bułgarii, Chorwacji czy Norwegii. Wiele wskazuje na, że w kolejnej dekadzie możemy spodziewać się prawdziwego silver tsunami. Wraz z nim pojawią się kolejne potrzeby, a już teraz jest ich wiele. Seniorzy szukają wsparcia i usług w bardzo szerokim zakresie. Od dwóch lat znajdują je na SeniorApp.
SeniorApp to pierwsza w Polsce platforma usługowa zaprojektowana wspólnie z grupą fokusową seniorów i innych osób potrzebujących pomocy w życiu codziennym oraz tych, którzy takiej pomocy chcą udzielać. Aplikacja łączy obie grupy – potrzebujący wsparcia w bezpieczny sposób zmawiają usługi oferowane przez innych zweryfikowanych użytkowników tzw. opiekunów. Zakres 26 świadczeń obejmuje niemal każdy aspekt życia mogący sprawić problem – od robienia zakupów, przez sprzątanie mieszkań, czy opiekę nad grobami bliskich – po usługi pielęgnacyjne oraz pomoc medyczną. Dzięki współpracy z partnerami SeniorApp zapewnia płatny dostęp do prywatnej opieki medycznej dla osób, które ukończyły 65. r.ż. Do dyspozycji jest też pomoc lekarska w formie telekonsultacji pediatry lub lekarza rodzinnego w systemie 24/7. Użytkownikom udostępniono także usługi telemedycyny oraz bezpłatne konsultacje z agentem, który pomoże znaleźć najlepsze i najtańsze ubezpieczenie dopasowane do potrzeb użytkownika SeniorApp.
Projekt zrodził się w Łodzi i początkowo był dostępny w 3 największych miastach. Ich liczba w 2022 r. – w czasie krajowej ekspansji SeniorApp – zwiększyła się o 22 nowe aglomeracje (w sumie do 25 największych miast) i wiele mniejszych miejscowości.
O trafności pomysłu i zapotrzebowaniu na oferowane usługi najlepiej świadczą liczby. W 2022 r. – w porównaniu z poprzednim rokiem – platforma odnotowała znaczące wzrosty wyników. W każdym miesiącu SeniorApp pozyskuje ponad 1,6 tys. nowych użytkowników szukających wsparcia i różnego rodzaju usług oraz niemal pół tysiąca zweryfikowanych opiekunów z całej Polski. W sumie w minionym roku ich liczba wzrosła o 284 proc. (z 14 120 na 40 085). Co więcej, aktywność użytkowników również rośnie i nie ogranicza się jedynie do logowania na platformie. Potwierdza to rekordowy wzrost – o 468 proc. – liczby wyszukiwań różnego rodzaju usług. Największą popularnością (wśród 26 różnych świadczeń) w minionym roku cieszyły się m.in. sprzątanie mieszkania, mycie okien, prace porządkowe na cmentarzu, pogotowie komputerowe i Smartfon Edukacja (konsultacje z obsługi smartfonów oraz bezpieczeństwa w sieci). Rosnący popyt na usługi oferowane przez SeniorApp przyciąga na platformę również coraz więcej osób i firm, które chcą je świadczyć. W 2022 r. grupa zweryfikowanych użytkowników publikujących na SeniorApp swoje oferty powiększyła się o 223 proc.
W koncepcję biznesową i potencjał rynku uwierzyli także inwestorzy: Dawid Urban i fundusz Pracuj Ventures, którzy objęli mniejszościowy pakiet udziałów w spółce w 2022 roku.
– SeniorApp doskonale adresuje potrzeby zmieniającego się rynku pracy, ponieważ coraz więcej osób chce pracować elastycznie – w takim wymiarze, jaki im odpowiada. SeniorApp to umożliwia, bo to opiekunowie decydują ile godzin dziennie i w jakie dni oferują swoje usługi. Patrząc na globalne trendy w modelu pracy, 'gig-work’ będzie się umacniał również w Polsce – mówi Paweł Leks, Partner Zarządzający funduszu Pracuj Ventures, dodaje też: – Do zainwestowania w Spółkę skłonił nas również duży i stale rosnący potencjał grupy docelowej. Jesteśmy starzejącym się społeczeństwem i wyspecjalizowane rozwiązania nastawione na realizację potrzeb osób starszych będą miały coraz większe znaczenie. Silver economy jest zresztą trendem widocznym we wszystkich dojrzałych gospodarkach. Przede wszystkim jednak decydując się na inwestycję oceniamy zespół – jego kompetencje, postawy i nastawienie. SeniorApp to niezwykle proaktywny i zaangażowany zespół. Z perspektywy niespełna roku jesteśmy pod wrażeniem, jak spółka buduje swoje zasięgi, poszerza portfolio usług i jak prężnie nawiązuje kluczowe partnerstwa oraz promuje rozwiązanie. Mamy spore oczekiwania i jak dotąd są one spełniane z nawiązką.
– Za nami bardzo dobry rok. To daje nam solidne podstawy do tego, by mierzyć jeszcze wyżej. W ciągu 3 lat planujemy stać się w Polsce platformą pierwszego wyboru dla osób szukających wsparcia i pomocy m.in. dla seniorów. Chcemy rozwijać technologicznie samą platformę, ale też nadal intensywnie zwiększać liczbę użytkowników oraz zweryfikowanych opiekunów. Stawiamy na dobre rozpoznanie potrzeb i customer service. Planujemy również wiele działań budujących świadomość o naszym rozwiązaniu oraz potrzebach osób starszych. Do realizacji naszych zamierzeń niezbędny będzie kapitał, dlatego szykujemy się do nowej rundy inwestycyjnej – mówi Przemysław Mroczek, współtwórca SeniorApp.
Spółka planuje również współpracę z rodzinami seniorów. Jej efektem będzie opracowanie pakietów opieki długookresowej. Możliwość zamawiania usług cyklicznych to jedno z udogodnień, o które pyta wielu korzystających na co dzień z platformy. W harmonogramie działań na najbliższe miesiące znajdują się też badania i rozwójfunkcjonalności pozwalających na korzystanie z SeniorApp osobom z problemami wzrokowymi i manualnymi. Duży nacisk zostanie położony na procesy z zakresu customer service i customer success, stąd między innymi plany dotyczące implementacji programów lojalnościowych i innych rozwiązań budujących zaangażowanie użytkowników. Dodatkowo, w ramach nowych inwestycji odbędą się działania rozpoznające potrzeby w zakresie usług dla osób w wieku 30 – 55 lat.