Telekomunikacja Polska musi zapłacić ponad 5,7 mln złotych kary za niewykonanie decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cezary Banasiński stwierdził, że pobierając w dalszym ciągu wygórowane opłaty za międzystrefowe połączenia telefoniczne spółka nie wywiązała się z nakazu UOKiK.
W lipcu 1998 roku Prezes Urzędu wydał decyzję nakazującą Telekomunikacji Polskiej zaniechanie stosowania praktyk monopolistycznych polegających na utrzymywaniu nieuzasadnionej kosztami prowadzenia działalności struktury opłat za usługi telefoniczne oraz pobieraniu nadmiernie wysokich (średnio o ponad 62 proc. wyższych niż w krajach Unii Europejskiej) opłat za połączenia międzystrefowe na odległość powyżej 100 km.
Ze względu na opóźnienia w realizacji ww. obowiązków, Prezes UOKiK w październiku 2000 roku wszczął przeciwko TP SA postępowanie antymonopolowe. W jego wyniku 26 stycznia 2001 r. nałożono na spółkę karę pieniężną w wysokości 54 milionów złotych, za niewykonanie decyzji w części dotyczącej pobierania nadmiernie wysokich opłat za połączenia międzystrefowe.
Wyrokiem z 8 maja 2002 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił karę nałożoną przez Prezesa UOKiK. Z uwagi na fakt, że sąd nie zakwestionował orzeczenia Urzędu odnoszącego się do niezgodnej z prawem praktyki Telekomunikacji Polskiej, UOKiK kontynuował postępowanie dotyczące niewykonania decyzji z 1998 r. W marcu br. Prezes Urzędu działając na podstawie nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ukarał TP SA sankcjami finansowymi w wysokości stanowiącej równowartość 10 tys. euro za każdy dzień niewykonania decyzji. Łączna kara za 148 dni zwłoki (okres od 1 września 2000 r. do 26 stycznia 2001 r.) wyniosła 5,7 mln złotych.
Dysproporcja w wysokości nałożonej na TP SA kary (mimo, że dotyczy niewykonywania decyzji w tym samym okresie) wynika z tego, że poprzednio obowiązująca ustawa obligowała Prezesa UOKiK do nałożenia kary w wysokości 1 proc. przychodu, za każdy rozpoczęty miesiąc niewykonywania decyzji. Obecnie obowiązująca ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje zupełnie inny system ustalania wysokości kar pieniężnych za niewykonanie decyzji (500 – 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki), co daje maksymalną kwotę za miesiąc 1,1 mln zł. Gdyby funkcjonowały przepisy nieobowiązującej obecnie ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów oraz wynikające z niej sztywne reguły, wymiar kary za każdy rozpoczęty miesiąc niewykonania decyzji kształtowałby się na poziomie około 10 mln. zł.
Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.