Rynek e-commerce w Polsce i na świecie zmienia się w błyskawicznym tempie. Kolejno wyłaniają się nowe trendy. Firmy, które nie chcą zostać daleko w tyle za konkurencją, muszą witać z otwartymi ramionami najważniejsze z nich. Co czeka branżę e-commerce w 2017 roku? Analizy przeprowadzone przez zespół Conversion dowiodły, że jednym z największych wyzwań biznesów e-commerce jest dynamiczne wdrażanie zmian w sklepach internetowych.
– Mamy co prawda dopiero trzeci kwartał bieżącego roku, ale już teraz warto przygotować się na to, co czeka nas w 2017 roku. W końcu trzeci kwartał to okres planowania kolejnego roku, a dobra znajomość przybierających na sile trendów jest jednym z kluczowych czynników decydujących o sukcesie tego procesu. – mówi Paweł Ogonowski, Partner Zarządzający w Conversion.
Jakie trendy czekają na dyrektorów e-commerce w 2017 roku?
Zbyt duża zależność działów e-commerce od IT
Analizy przeprowadzone przez zespół Conversion dowiodły, że jednym z największych wyzwań biznesów e-commerce jest dynamiczne wdrażanie zmian w sklepach internetowych. Wraz z rozwojem menedżerów tagów (np. Google Tag Manager) sytuacja na rynku będzie się jednak mocno zmieniać. Wszystko wskazuje na to, że rok 2017 przyniesie stopniowe odejście od czasochłonnych i kosztownych redesignów na rzecz mniejszych, dynamicznych zmian w serwisach. Poważny deficyt specjalistów na polskim rynku pracy
Eksperci Conversion podkreślają, że obecnie rekrutacja analityka internetowego w Warszawie może zająć aż 4 miesiące. W innych miastach może okazać się to wręcz niemożliwe. Rok 2017 z ogromnym prawdopodobieństwem nie przyniesie korzystnych dla pracodawców zmian. Najlepszym wyjściem z tej sytuacji często jest zlecenie optymalizacji e-commerce firmie zewnętrznej.
W końcu rok omnichannel?
Wg. raportu 2014 Retail Outlook Survey opublikowanym przez KPMG LPP 70% członków kadry zarządzającej sklepów detalicznych zamierzało już wtedy rozwijać biznes w modelu omnichannel.
Rok 2017 może być przełomowy. Wielu dyrektorów e-commerce uważa, że najważniejsza dla konsumenta jest ciągłość doświadczenia. Dokładnie z tego powodu e-commerce nie może być traktowany całkowicie niezależnie od sprzedaży offline (i vice versa). Wyzwaniem będzie stworzenie struktury działów e-commerce, które z wykorzystaniem odpowiedniej technologii zapewnią konsumentom ciągłość doświadczenia.
– Już teraz widać, że czekają nas spore zmiany. Prosty model wzrostu organicznego traci swoją siłę, a potencjał zwiększania przychodów przez działania z zakresu optymalizacji źródeł ruchu jest coraz mniejszy. Dyrektorzy e-commerce muszą więc jak najszybciej przygotować się na szukanie nowych i efektywnych sposobów zwiększania przychodów. – podsumowuje Paweł Ogonowski, Partner Zarządzający w Conversion.