Wszystko wskazuję na to, że przyszłością reklamy w internecie będą krótkie formy wideo. Największe platformy komunikacyjne już uruchomiły opcję umieszczania takich nagrań. Czy ten trend przyjmie się w naszym kraju? Niedawno serwis Vine świętował swoje drugie urodziny. W tym czasie zdążył zdobyć opinię rewolucyjnego komunikatora i stracić ją za sprawą konkurencji w postaci Instagrama.
Platforma umożliwiająca przesyłanie krótkich form wideo o długości 6 sekund stanowi jedno z ciekawszych rozwiązań w ostatnich latach w dziedzinie content marketingu.
Potencjał należącego do Twittera komunikatora doceniło wiele marek w USA, które prowadziły w ten sposób ciekawe kampanie reklamowe. Dla wielu firm, które skorzystały z platformy Vine, 6-sekundowe filmy nie są ograniczeniem, ale możliwością niestandardowej promocji marki lub produktów. Samsung Mobile w 2013 roku promował serie Galaxy kilkunastoma niestandardowymi jak na rynek smartfonów filmami wideo. Każde z nich zostało oznaczone hashtagiem #GalaxyVine.
Zdaniem wielu ekspertów, jedną z najlepszych kampanii na Vine była seria krótkich filmów… amerykańskiej sieci marketów budowlanych Lowe’s. Dzięki kampanii Fix in Six, użytkownicy Vine’a mieli okazję obejrzeć 6-sekundowe filmy ze wskazówkami przydatnymi w trakcie remontów.
Po trzech miesiącach od uruchomienia Vine był najczęściej pobieraną aplikacją w AppStore, a po pięciu miał już 13 milionów użytkowników, którzy tworzyli blisko milion filmów dziennie. Popularność aplikacji wykorzystali nie tylko reklamodawcy, ale także konkurencja. Należący do Facebooka Instagram jeszcze w 2013 roku wprowadził opcję nagrywania filmów. Spowodowało to znaczny spadek zainteresowania aplikacją Vine.
Spadek nie okazał się jednak na tyle duży, by z prężnie rozwijającej się aplikacji stać się niszą w social media. Według statystyk Google Analytics, średnia miesięczna liczba użytkowników oglądających filmy na Vine wynosi 100 milionów, którzy codziennie ponad miliard razy zapętlają zobaczone tam nagrania wideo.
Era wideo w social media
Świetne statystyki mogą sugerować, że w szybkim czasie także w Polsce zapanuje moda na sześciosekundowe wideo. Ponadto większość ekspertów zapowiada, że rok 2015 ma być czasem wideo w social media. Czy Vine to wykorzysta?
Wszystko wskazywało na to aż do momentu, gdy Twitter oświadczył, że wprowadza możliwość udostępniania 30-sekundowych wideo. Lepiej rozwinięta pod względem komercyjnym aplikacja może poważnie zagrozić rozwojowi Vine. Zdaniem ekspertów wprowadzenie mikro wideo na Twitterze może wskazywać na wyczucie nadchodzących trendów i próbę stworzenia realnej konkurencji dla Instagrama.
Walka o krótkie filmy
Warto wspomnieć, że gdy Instagram w 2013 roku wprowadzał podobne zastosowanie do Vine, zmienił długość filmów wideo z 6 sekund do 15. Na Twitterze będzie można publikować wideo o maksymalnej długości 30 sekund. Marki, które będą promować się na tym komunikatorze, będą miały możliwość publikacji filmów o maksymalnej długości 10 minut.
Podejmując kwestię wideo w social media nie sposób pominąć popularnej aplikacji, jaką jest Snapchat. Do tej pory był kojarzony głównie dzięki wymianie zdjęć i filmów wideo, które po 8 sekundach bezpowrotnie ginęły. Teraz wprowadza funkcję Discover, za której sprawą ma zmienić dotychczasowe postrzeganie aplikacji, przy okazji zarabiając na wysokiej jakości content marketingu.
Współpracując z 11 partnerami, takimi jak m.in. National Geographic, CNN, Comedy Central czy Daily News, Snapchat pragnie udostępnić platformę do wymiany wideo, które tym razem będą znikać po 24 godzinach. Profesjonalne filmy będą mogli obejrzeć wszyscy użytkownicy Snapchata, dostając codziennie nowy pakiet filmów wideo.
Królowie social media
Obecnie ciężko jest jednoznacznie wskazać, która z aplikacji odniesie komercyjny sukces. Facebook wraz z Instagramem są światowymi gigantami i nic nie wskazuje na to, aby miały stracić pozycję lidera. Jednak innowacyjne rozwiązania Snapchata i nowe możliwości Twittera świadczą o nieustannym rozwoju konkurencji i tym samym rozwoju social media.
W Polsce również nic nie wskazuje na rewolucję. Vine zdobywa coraz większą popularność, jednak ostatnie posunięcie jego właściciela może go skutecznie zatrzymać. Twitter dzięki sprawnej komercjalizacji sukcesywnie się rozwija, jednak tak jak w przypadku światowych trendów, w kraju nad Wisłą rządzi Facebook.
Wraz z rozwojem social media rozwija się content marketing i jego zastosowania w popularnych aplikacjach. Najnowsze rozwiązania serwisów społecznościowych wskazują na to, że eksperci się nie mylili. Obecny rok najprawdopodobniej będzie należał do wideo w social media. Trend z pewnością wykorzystają marki.