Czy w okresie przedświątecznym jest ktoś, kto pracuje równie ciężko jak elfy Świętego Mikołaja? Naszym zdaniem tak, to marketerzy, którzy jak co roku starają się znaleźć najlepszą drogę do naszych serc ─ a co za tym idzie, do naszych portfeli. I robią to coraz częściej w bardzo kreatywny i zaskakujący sposób. Gemius dokonał przeglądu świątecznych reklam video w internecie na kilku rynkach europejskich i wybrał te najbardziej inspirujące lub poruszające.
Reklamy świąteczne coraz częściej nie polegają jedynie na pokazywaniu produktu, czy umieszczaniu wszędzie, gdzie to tylko możliwe logo marki. W wielu tegorocznych reklamach bożonarodzeniowych obserwujemy budowanie tożsamości i świadomości marki jako emocjonalnej i bliskiej ludziom, poprzez dzielenie się historią, która poruszy nasze serca podczas najpiękniejszego czasu w ciągu roku, jakim są Święta Bożego Narodzenia. „Storytelling” stał się niezmiernie ważnym elementem świątecznych strategii marketingowych.
W Niemczech sieć sklepów Penny Markt, za pomocą metafor zilustrowała niesamowicie trudną życiową drogę pewnej kobiety. Droga ta prowadzi do pojednania z córką, którą bardzo kocha i na której jej zależy. Reklama kończy się hasłem „Bez względu na to, jak trudna wydaje się droga … są Święta”. To poruszającą lekcja wybaczania i walki o bliskie relacje. Reklama w pierwszym tygodniu emisji (tj. na początku listopada), głównie w serwisie YouTube, została wyświetlona prawie 9 mln razy i dotarła do 3,5 mln internautów, 63 proc. reklam były wyemitowane w polu widzenia ze średnim czasem widoczności wynoszącym prawie 16,5 sekundy.
Łowicz, gigant produkujący artykuły żywnościowe w Polsce, stawia na inspirującą kampanię, która nie koncentruje się na typowych motywach świątecznych. W tej kampanii marka Łowicz zwraca uwagę na ogromne znaczenie prostego słowa: dziękuję. W reklamie wypowiadają się trzy osoby pracujące na nocnych zmianach. Mówią one o wyzwaniach z jakimi muszą się zmierzyć w związku ze specyficznym czasem i środowiskiem swojej pracy. Pod koniec reklamy osoby te zostają obdarowane dużymi koszami z produktami śniadaniowymi, w ramach podziękowania za ich ciężką pracę. Reklama kończy się pytaniem „A Ty komu podziękujesz śniadaniem od Łowicza?” W pierwszym tygodniu grudnia ta reklama została wyświetlona na YouTube 13 mln razy,około 3,5 mln internautów, z czego 63 proc wyświetleń było w polu widzenia ze średnim czasem 16 sekund.
Łowicz „A Ty komu podziękujesz śniadaniem?”
3. Super U „Boże Narodzenie razem”
Super U, francuska sieć handlowa, w swoim spocie pokazała starszego mężczyznę, który jest ostatnim klientem robiącym zakupy w Wigilię tuż przed zamknięciem sklepu. Okazuje się, iż drzwi zatrzasnęły się i pracownik wraz ze starszym panem utknęli na noc w sklepie. Tę trudną sytuację przekształcają we wspólną kolację i całonocną imprezę, a dzięki temu incydentowi obaj nie są samotni w Boże Narodzenie.
IKEA ” W święta zamień się w słuch i zrób więcej miejsca na miłość”
W Polsce IKEA wyemitowała świąteczną kreację przedstawiającą rodzinę zajętą ostatnimi przygotowaniami do wigilijnej kolacji. W typowy dla IKEA sposób, kamera robi zbliżenia na szczegóły, jednak tym razem to nie przedmioty stanowią istotę tej reklamy, ale pełne czułości i ciepła gesty oraz uśmiechy na twarzach zabranych przy stole osób. Hasło brzmi: ” W święta zamień się w słuch i zrób więcej miejsca na miłość”. Reklama pojawiła się w sieci na początku listopada i już w pierwszym tygodniu emisji dotarła do prawie 4 mln internautów na YouTube, w tym czasie była wyświetlona 12 mln razy. Wskaźnik viewability rate w tym okresie wynosił 71 proc., zaś średni czas oglądania kreacji to 12 sekund.
Empik „Najważniejsze znajdziesz w środku”
Kolejna kreacja została przygotowana przez Empik. Nakreśla ona historię małego chłopca, który jest smutny, ponieważ jego ojciec znika podczas każdej wigilii. W końcu jednak malec odkrywa prawdziwą przyczynę zniknięć. Ta wzruszająca i sentymentalna opowieść pokazuje prawdziwe znaczenie Świąt Bożego Narodzenia. Przedstawioną historię podsumowuje hasło „najważniejsze znajdziesz w środku”. W pierwszym tygodniu emisji (pod koniec listopada) reklama została wyświetlona 3 mln razy i została obejrzana przez prawie 1,5 mln internautów. Viewability rate tej reklamy był na poziomie 87 proc., zaś średni czas oglądania wyniósł 30 sekund.
7. Samsung „Daj trochę i doświadcz trochę miłości”
W Rumunii Samsung podkreśla ważność dawania w czasie świąt Bożego Narodzenia, emitując krótką i humorystyczną reklamę. Spot pokazuje pracownika hotelu, starającego się jak najlepiej spełnić oczekiwania gości, aby mogli poczuć magię świąt. Jego wysiłki zostają docenione i otrzymuje od gości prezent: nowego Samsunga Galaxy. Gdy otrzymuje swój nowy telefon, w tle słychać piosenkę „daj trochę i doświadcz trochę miłości”. Kampania została oznaczona hashtagiem „#Giftie”. Tylko w pierwszym tygodniu grudnia reklama, wyświetlana na stronach lokalnych wydawców, dotarła do prawie 300 tys. internautów. Ponad 76 proc. spotów było wyemitowanych w polu widzenia, a średni czas oglądania to prawie 12 sekund.
Intermarché „Zdowa dieta dla świętego Mikołąja”
Intermarché, sieć francuskich supermarketów, podeszła do tematu z nieco innej perspektywy, przedstawiając motywy świąteczne w bardziej humorystyczny sposób. Dwoje dzieci bardzo zaniepokoiło się tym, że Mikołaj nie zmieści się w ich kominie i nie przyniesie prezentów, więc z troską i zaangażowaniem poszukują sposobów przekonania Świętego Mikołaja do przejścia na dietę. Przy tej okazji jesteśmy świadkami zabawnych sytuacji, takich jak np. gdy dzieci oferują Mikołajowi piękną główkę sałaty lub gdy zamiast tradycyjnych ciasteczek obok mleka zostawiają Mikołajowi karczocha. Siostra i jej młodszy brat zakochują się przy tym w sztuce kulinarnej, między innymi dzięki świeżym i organicznym produktom oferowanym przez Intermarché. Reklama kończy się stwierdzeniem, że Intermarché pomaga lepiej się odżywiać. W ostatnim tygodniu listopada kreacja została wyświetlona na Facebooku prawie 7 mln razy i dotarła do blisko 3 mln internautów.