Sztuczna inteligencja jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się sektorów świata digital, przyciągającym ogromne inwestycje. W minionym roku globalne wydatki na AI miały osiągnąć wartość 900 miliardów dolarów. Z całym prawdopodobieństwem kolejne lata przyniosą dalsze wzrosty – do 2027 roku rynek AI ma osiągnąć wartość 990 miliardów dolarów. Postępująca automatyzacja przekształca zarówno styl interakcji konsumentów z technologią, jak i sposób funkcjonowania przedsiębiorstw, otwierając nowe możliwości biznesowe m.in. przed branżą digital marketingową. Dokąd ten motor innowacji dowiezie biznes cyfrowy?
– Sztuczna inteligencja, choć odmieniana dziś przez wszystkie przypadki, nie przestaje nas fascynować. Zadajemy sobie pytania o granice ludzkiej percepcji, zaprzęgając do badań zaawansowaną neurotechnologię, zastanawiamy się nad etycznym wymiarem wykorzystywania systemów AI, wreszcie: rozważamy nowe modele biznesowe dla naszych przedsiębiorstw, działających w coraz bardziej złożonym i różnorodnym środowisku cyfrowym. AI kształtuje dziś rynek pracy, inspiruje innowacje, wymusza nowe regulacje dążące do zwiększania bezpieczeństwa. Debata o przyszłości AI i jej praktycznym wykorzystaniu jest dziś prawdopodobnie najważniejszą dyskusją świata digital, mówimy bowiem o nowych możliwościach, z optymalizacją procesów i zwiększaniem efektywności biznesowej wielu branż na czele, ale także o nowych zagrożeniach i o rewolucji na rynku pracy, którą trzeba zarządzić – mówi Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.
Rewolucja AI a kluczowe sektory gospodarki
Dzięki sztucznej inteligencji nieosiągalne do niedawna procesy stają się nowym modus operandi przedsiębiorstw działających w wielu branżach. Wszechstronność systemów AI sprawia, że znajdują one zastosowanie w tak odległych od siebie sektorach, jak marketing przemysł czy branża finansowa.
Do osobistych doświadczeń człowieka odwołują się systemy AI zmieniające oblicze branży marketingowej. Do czego przydaje się kompleksowa analiza dużej ilości danych w marketingu? Oczywiście do badania preferencji i zachowań klientów. Niespotykane wcześniej możliwości identyfikacji potrzeb użytkowników pozwalają na tworzenie spersonalizowanych treści, które – trafiając idealnie w gusta użytkowników – w naturalny sposób zwiększają ich zaangażowanie i lojalność w stosunku do marki.
Efektywność kampanii zwiększamy dziś dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań i bieżącej optymalizacji opartej na pracy algorytmów. Krótka pogawędka z chatbotem obsługującym klienta to nie tylko skutecznie poprowadzona komunikacja w czasie rzeczywistym, ale i oszczędność czasu i innych cennych zasobów. Last but not least, rewolucja AI to także świeży powiew kreatywności i nowe podejście do strategii – dziś, gdy najbardziej liczy się umiejętne łączenie zdolności analitycznych z kreatywnym myśleniem, marketing staje się coraz bardziej dynamiczny, wyspecjalizowany, angażujący i skuteczny.
Po kilkunastu miesiącach powszechnego dostępu do narzędzi AI pomagających w codziennych obowiązkach marketerów przychodzi czas, by powiedzieć „sprawdzam”. To ten moment, w którym warto ocenić jakie rozwiązania rzeczywiście zdają egzamin w praktyce. Okazją do wysłuchania głosu ekspertów będzie konferencja IAB HowTo: AI in Action, która odbędzie się już 30 stycznia w Warszawie. Wydarzenie jest zaprojektowane tak, by uczestnicy poznali realne przykłady, narzędzia i strategie, gotowe do zastosowania od razu po konferencji.
Automatyzacja i robotyzacja produkcji to z pewnością nowe otwarcie w wielu kluczowych sektorach gospodarki, z przemysłem na czele. Automatyzacja oferuje niedostępną dla człowieka precyzję i szybkość wykonywania czynności, analiza danych produkcyjnych pomaga identyfikować tzw. wąskie gardła, zwiększanie efektywności i redukcję kosztów. To dlatego dziś już 50% firm w sektorze produkcyjnym korzysta z AI do automatyzacji procesów, osiągając niekiedy nawet 30% wzrosty wydajności.
Analiza ogromnych ilości danych znajduje szerokie zastosowanie także w branży finansowej, dla której analiza ryzyka, podobnie jak automatyzacja procesów, to filary codziennej praktyki biznesowej. Praca algorytmów wspiera banki i instytucje finansowe w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych.
Rynek pracy w erze AI
Automatyzacja, która wkroczyła na rynek pracy niczym bezkompromisowa reformatorka, powoduje masywne zmiany w strukturze zatrudnienia. Szacuje się, że do 2030 roku AI może zautomatyzować do 30% miejsc pracy[4]. Wraz z malejącym zapotrzebowaniem na pracowników administracyjnych, księgowych, zawody związane z wprowadzaniem i przetwarzaniem danych czy obsługą klienta, rośnie popyt na specjalistów do spraw AI, inżynierów oprogramowania, analityków danych i inne profesje wspierające transformację cyfrową.
Automatyzacja miejsc pracy to duże wyzwanie dla pracowników, stających przed koniecznością zdobywania nowych umiejętności, zachowania elastyczności i gotowości na ciągłe doskonalenie, co jest szczególnie istotne w branży digital marketingowej. Obok kompetencji cyfrowych to właśnie upskilling wyrasta dziś na jedną z kluczowych wartości na rynku pracy, podobnie jak zyskujące na znaczeniu umiejętności miękkie, z kreatywnym myśleniem i kompetencjami komunikacyjnymi na czele. Wszystkie te zmiany niosą ze sobą wyzwania związane z kwestiami regulacyjnymi i aspektem etycznym. Jednym z najczęściej podnoszonych tematów jest dziś ochrona danych, a prywatność i bezpieczeństwo informacji stają się centralnym problemem zarówno regulacji prawnych, jak i dyskusji i dobrostanie użytkowników Internetu.
Rozpowszechnianie systemów AI wywołuje pracodawców do odpowiedzi na jeszcze jedno ważne pytanie – o tworzenie polityk chroniących pracowników przed skutkami automatyzacji. W szerszym kontekście społecznym sztuczna inteligencja wzywa podmioty i przedsiębiorstwa cyfrowe do wyrównywania szanse na rynku pracy, jednakowy dostęp do edukacji i szkoleń dla wszystkich grup społecznych.
DIMAQ AI – kolejny poziom certyfikacji dla digital marketerów
Wprowadzenie certyfikacji DIMAQ AI to odpowiedź IAB Polska na dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i jej wpływu na różne aspekty marketingu cyfrowego.
– DIMAQ AI to kolejny etap w rozwoju kompetencji digital marketerów, którzy chcą odnaleźć się w nowej biznesowej rzeczywistości, coraz bardziej zawłaszczanej przez narzędzia generatywne. To standard kwalifikacji, który kompleksowo odpowiada na potrzeby rynku pracy i wyzwania związane z automatyzacją procesów – podkreśla Ewa Opach, Dyrektor ds. edukacji i certyfikacji DIMAQ w IAB Polska.
Certyfikacja, jak również oferta szkoleniowa przygotowująca do egzaminu, są kierowane do szerokiego grona specjalistów – od osób zajmujących się kampaniami programmatic, przez content marketerów, po menedżerów ecommerce, którzy chcą skutecznie wdrożyć sztuczną inteligencję w swoje działania. Dzięki certyfikacji uczestnicy zweryfikują kompetencje na poziomie eksperckim w 3 obszarach: fundamenty Data&AI, praktyczne zastosowanie AI w Digital Marketing oraz etyka i bezpieczeństwo. Certyfikat DIMAQ AI potwierdza kwalifikacje z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji w obszarze digital marketingu. Jego uzyskanie otwiera drzwi do międzynarodowych możliwości zawodowych, potwierdzając wiedzę w jednym z najszybciej rozwijających się obszarów technologii. Start programu rozpocznie się już w pierwszym kwartale 2025 roku!
Przyszłość jest dziś? Szanse i zagrożenia
Sztuczna inteligencja będzie niewątpliwie zyskiwać na znaczeniu w wielu sektorach gospodarki. W badaniu BUZZcenter AI jako czynnik napędzający zmiany w działalności wskazało aż 77% polskich firm. W Polsce i na świecie obserwujemy także lawinowy wzrost wykorzystania AI w edukacji – w 2023 roku liczba programów akademickich związanych z AI wzrosła aż o 50% w porównaniu do roku 2020.
Równolegle rosną nadzieje związane z wykorzystaniem AI w życiu społecznym i rozwiązywaniu globalnych problemów. Analiza danych klimatycznych, zarządzanie zasobami naturalnymi, optymalizacja zużycia energii i wody to tylko część potencjału sztucznej inteligencji w tym ostatnim zakresie.
AI stała się nieporównywalnym z czymkolwiek dotąd bodźcem innowacji i wzrostu konkurencyjności wielu branż. Przewagi konkurencyjne oparte m.in. na automatyzacji i optymalizacji procesów, lepszej analizie ryzyk, czy personalizacji oferowanych klientom treści, stawiają jednocześnie pytanie o równość dostępu do zaawansowanych technologii.
– Rosnąca rola technologii i naszej zależności od systemów AI to, poza unikalnymi możliwościami, także konieczność niwelowania zagrożeń związanych choćby ze skutkami awarii systemów, bezpieczeństwem danych, czy wykluczeniem cyfrowym. Według raportu UNESCO nad regulacjami dotyczącymi sztucznej inteligencji pracuje dziś 70% krajów na świecie, co świadczy o ogromnej potrzebie zapewnienia elastyczności i odpowiedzialnego wykorzystania technologii. Choć wiele branż czerpie już w tej chwili realne korzyści z transformacji cyfrowej, nie ulegajmy złudzeniu, że jest to zamknięty proces. AI wciąż się rozwija, stawia nas przed ciągle nowymi wyzwaniami i z pewnością jeszcze nie jednym nas zaskoczy –– mówi Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.