Spontaniczne podróże, prognoza pogody i przepisy z internetu – tak w skrócie podsumować można aktywność polskich internautów w sieci podczas Wielkanocy oraz tuż przed nią i po niej. Które kategorie cieszyły się w tym czasie największą popularnością, a które przeżyły spadek zainteresowania? Analitycy PBI i Gemius sprawdzili, co na ten temat pokazują dane z badania Mediapanel.
Analizie poddano różne kategorie tematyczne i funkcjonalne w okresie od 1 marca do 2 kwietnia 2024.
Z internetu na świąteczny stół
Podobnie jak w latach ubiegłych, podobnie w tym roku kategorią, która notuje duże wzrosty w okresie świątecznym jest „Kuchnia, gotowanie”. Wzrost liczby użytkowników przeglądających przepisy online rozpoczął się w Wielki Czwartek (28 marca), osiągając apogeum w przedświąteczną sobotę (30 marca). Tego dnia liczba RU wyniosła rekordowe 4,7 mln. Co ciekawe, najdłuższy czas na użytkownika (ATS) odnotowaliśmy w Wielki Piątek (29 marca) – 7m i 33s (4m i 13s w czwartek i 6m i 11s w sobotę). Również w piątek internauci wygenerowali najwięcej odsłon na stronach i aplikacjach z omawianej kategorii: 14,5 mln.
Aż 71,3% użytkowników kategorii „Kuchnia, gotowanie” stanowiły w dniach 28-30 marca kobiety. Odpowiadają one również za 80,9% wszystkich wykonanych na niej odsłon.
Podróż last minute
Ciekawą dynamikę zaobserwowaliśmy także w kategorii „Podróże i turystyka”. W wielkanocny poniedziałek (1 kwietnia) miał miejsce istotny skok liczby użytkowników (2,4 mln), a zwyżka RU utrzymywała się również we wtorek, 2 kwietnia (2,3 mln). Liczba odsłon wyniosła 1 kwietnia 7,2 mln, natomiast nazajutrz – aż 9 mln. Niewykluczone, że internauci – zainspirowani dobrą pogodą – organizowali spontaniczne wyjazdy.
Poniedziałek wielkanocny był też dniem szczególnej popularności kategorii „Serwisy pogodowe”. Zagregowane w niej strony i aplikacje odwiedziło wówczas 4,2 mln osób, które wygenerowały 8,2 mln odsłon. Jeszcze wyższe wyniki padły 2 kwietnia, kiedy to na serwisach pogodowych odnotowaliśmy 4,5 mln RU oraz 8,6 mln odsłon.
Odpoczynek od nauki
Czas świąt łączył się z odpoczynkiem i relaksem, co znalazło odzwierciedlenie w kategorii „Edukacja”. Począwszy od piątku 29 marca odnotowaliśmy na niej znacząco niższy niż zwykle ruch – w Wielką Sobotę i wielkanocną niedzielę liczba RU wyniosła 3,6 mln, a liczba odsłon odpowiednio 7,2 oraz 8,3 mln. W poświąteczny wtorek nastąpiło duże odbicie: tego dnia strony i aplikacje poświęcone edukacji odwiedziło 6,5 mln osób, które wygenerowały 32,4 mln odsłon.