Sztuczna inteligencja pomaga w pracy, podpowiada ulubioną rozrywkę na platformach Spotify czy Netflix, ale wkracza również w świat zakupów. W Stanach Zjednoczonych co dziesiąta transakcja w internecie dokonywana będzie w tym roku z pomocą asystentów głosowych. Z inteligentnych algorytmów korzystają także sklepy: wirtualny asystent w czasie rzeczywistym odpowiada na pytania klientów i pomaga im w podejmowaniu trafnych decyzji,
SI personalizuje też ofertę i chroni przed oszustwami. Według przewidywań do 2026 roku rynek wykorzystywanej w handlu sztucznej inteligencji będzie rósł średnio nawet o 33% rocznie. Jak skorzystają na tym klienci?
SI wykryje przestępców
Szacuje się, że z powodu oszustw branża e-commerce może w tym roku stracić nawet 17 mld dolarów. Problem fałszywych transakcji, których przestępcy dokonują dzięki skradzionym danym bankowym i przejmowaniu kont klientów, rośnie wraz z popularnością e-handlu. Z pomocą sklepom coraz częściej przychodzą programy bazujące na sztucznej inteligencji. W ciągu kilku sekund analizują one setki danych: monitorują zachowania każdego klienta na stronie i oceniają ryzyko oszustwa. W przypadku podejrzanych transakcji mogą np. zażądać dodatkowej weryfikacji tożsamości mailem czy SMS-em oraz wysłać alert do odpowiedniego pracownika. Chroni to nie tylko sklep, ale też klientów, gdyż znacznie utrudnia przestępcom wykorzystywanie kradzionych kont czy danych z kart kredytowych.
Prywatny asystent podczas zakupów
90% konsumentów chętniej korzysta z usług sklepu, który natychmiast odpowiada na pytania. Aby sprostać tym oczekiwaniom, działy obsługi klienta coraz częściej zastępują chatboty. Dzięki inteligentnym algorytmom rozumieją one kontekst rozmowy, mogą nawet wykrywać zdenerwowanie klienta oraz ostrzegać pracowników sklepu o konieczności szybkiego kontaktu i rozwiązania problemu. Wirtualny asystent pomaga wyszukać przedmioty na podstawie zdjęć, sprawdza dostępność towarów, przyjmuje zwroty i reklamacje, ale też dobiera prezent do okazji, proponuje zniżki, dodatki i produkty zgodne z zainteresowaniami danej osoby, doradza w zakupach oraz pomaga porównywać oferty.
– Personalizacja pozytywnie wpływa na tzw. customer experience, czyli wrażenia klienta. Nie chodzi tu jednak o nakłanianie do zakupu produktów, których użytkownik nie potrzebuje, ale o lepsze dopasowywanie ofert czy zniżek do potrzeb konkretnej osoby. Inteligentne algorytmy umożliwiają ocenę poziomu satysfakcji klientów i na tej podstawie wskazują elementy e-sklepu, które należy poprawić. Zyskują na tym obie strony: zwiększa się lojalność wobec marki, a klienci oszczędzają czas potrzebny na szukanie produktów i porównywanie cen – wskazuje Luca Mastroianni, Head of International w firmie PrestaShop.