Małe i średnie europejskie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon stworzyły w 2021 roku ponad 100 tys. nowych miejsc pracy, a 12 proc. z nich powstało w Polsce, dzięki lokalnym firmom działającym w sektorze e-commerce – wynika z raportu: European Small and Medium Enterprises Impact Report przygotowanego przez Amazon. Amazon zainwestował w 2021 roku ponad 3,4 mld euro w usługi, narzędzia i programy, które umożliwiają MŚP dostęp do setek milionów globalnych klientów Amazon.
- W 2021 r. MŚP sprzedały klientom Amazon ponad 2,2 mld produktów – średnio 4,2 tys. co minutę.
- Już ponad 225 tys. MŚP w Europie, w tym 3,5 tys. z Polski, prowadzi sprzedaż na Amazon. To o ok. 20% więcej niż w 2020 r.
- Sprzedawcy zewnętrzni (w tym MŚP) odpowiadają obecnie za ok. 50% całkowitej sprzedaży Amazon.
- W 2021 roku polskie MŚP sprzedały za pośrednictwem Amazon 25 mln produktów (średnio 50 co minutę) i stworzyły 12 tys. miejsc pracy, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro.
Najnowszy raport „Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon 2022” obejmuje dane dotyczące współpracy Amazon z MŚP w ośmiu państwach członkowskich UE: Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Polsce i Belgii, a także w Wielkiej Brytanii i Turcji. Według raportu sprzedaż eksportowa firm z tego sektora wyniosła w 2021 r. ponad 14,5 mld euro – o 10% więcej niż w 2020 r., co oznacza, że rosła w szybszym tempie niż wzrost wielkości eksportu wewnątrz UE pomiędzy dowolnymi państwami członkowskimi UE w ubiegłym roku. Wskaźnik ten jest również znacznie wyższy od średniego rocznego wzrostu wolumenu handlu pozaunijnego w całej strefie euro, wynoszącego 2,7%. Co istotne, wartość sprzedaży eksportowej polskich małych i średnich firm szacowana jest w raporcie Amazon na 750 mln euro. Ten wynik przełożył się z kolei na 25% wzrost rok do roku.
– Bez wątpienia polskie małe i średnie firmy sprzedające na Amazon – eksportując produkty o wartości ponad 750 mln euro w 2021 roku i tworząc nowe miejsca pracy – stanowią ważny element w europejskiej przedsiębiorczości. Lokalne MŚP dostarczają wielką wartość naszym klientom, a my będziemy je nadal wspierać i tworzyć społeczność biznesową, która sprzyja rozwojowi tych biznesów, naszej oferty, sektora e-commerce i calej gospodarki – podkreśla Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl, specjalista z zakresu wdrażania i skalowania przedsięwzięć biznesowych digital/online, związany z Amazon od 2017 roku. Jak dodaje: – Kładziemy duży nacisk na zapewnianie jak najlepszego wsparcia tutejszym firmom, reprezentowanym przede wszystkim przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Co istotne, nie chodzi wyłącznie o zwiększanie sprzedaży nad Wisłą, lecz także o ułatwianie im ekspansji międzynarodowej. Mowa o markach, które wspólnie z Amazon podbijają cały świat. W 2021 roku było ich już ok. 3,5 tysiąca i sprzedawały w naszym sklepie średnio pięćdziesiąt produktów na minutę.
W 2021 r. MŚP w Europie sprzedały klientom Amazon na całym świecie ponad 2,2 mld produktów, czyli ponad 4,2 tys. co minutę. Polskie małe i średnie firmy również mogą pochwalić się dobrymi wynikami – w 2021 roku sprzedały ponad 25 mln produktów, w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim. Znacznie powiększyła się również liczba MŚP sprzedających na Amazon – o ok. 20% w porównaniu z 2020 r. W 2021 r. próg 100 tys. euro sprzedaży na Amazon przekroczyło ponad 50 tys. MŚP z regionu – o 25% więcej niż w 2020 r. Z kolei sprzedaż powyżej 1 mln euro po raz pierwszy w ubiegłym roku odnotowało przeszło 2,5 tys. MŚP. W Polsce ten pułap osiągnęło w 2021 r. 60 firm.
Obecnie Amazon współpracuje z ponad 225 tys. małymi i średnimi przedsiębiorcami w Europie, a sprzedawcy zewnętrzni (z których wielu to MŚP) odpowiadają za ok. 50% całkowitej sprzedaży Amazon. Jednocześnie firma zainwestowała w 2021 r. ponad 3,4 mld euro w usługi, narzędzia i programy zapewniające MŚP dostęp do setek milionów klientów Amazon na całym świecie.
– Raport Amazon „Europejskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon 2022” potwierdza nasze zaangażowanie na rzecz MŚP. Jesteśmy dumni ze współpracy z ponad 225 tys. europejskich firm z tego sektora oraz naszych narzędzi, wiedzy i wsparcia, dzięki którym rosną one w siłę, mimo trudnych warunków gospodarczych – powiedział Xavier Flamand, wiceprezes Amazon Marketplace Europe, dodając: – Od lat pomagamy mniejszym lokalnym biznesom przeobrazić się w globalnych dostawców i tym samym rozszerzyć ofertę dostępnych na Amazon produktów – tych większych i mniejszych – z całego świata. Niezmiernie się cieszę, że te przedsiębiorstwa stworzyły w 2021 roku w Europie 100 tys. miejsc pracy i że Amazon ma swój udział w rozwoju europejskiej gospodarki.
Marek Kaliński, twórca marki Candellana, firmy produkującej niebanalne świece, docenia współpracę z Amazon i możliwości, jakie zyskuje niewielka polska firma na światowych rynkach: – Cały proces produkcyjny naszych świec odbywa się w Toruniu, dzięki czemu mogliśmy utrzymać lokalny charakter marki, mimo jej obecnie globalnego zasięgu. Nasze produkty są rozpoznawalne na całym świecie, co stało się możliwe również dzięki ich sprzedaży na Amazon, gdzie jesteśmy obecni już 3 lata. Współpraca ta zaowocowała 800% wzrostem sprzedaży marki w ciągu tych lat, a nasze wyroby nieustannie pojawiają się w TOP 10 najlepiej sprzedających się produktów europejskich sklepów Amazon.
Co ważne, znacząca poprawa dostępu do globalnej infrastruktury sprzedażowej, dzięki rozwiązaniom i narzędziom technologicznym oferowanym MŚP przez Amazon, i tym samym klientów na całym świecie przekłada się na wzrost zatrudnienia. Dane z raportu wskazują bowiem, że europejskie firmy prowadzące sprzedaż na Amazon stworzyły dotychczas ponad 650 tys. nowych miejsc pracy, budujących i wspierających ich dzialalność w sektorze e-commerce. W samym tylko 2021 r. było to 100 tys., z czego, dzięki działalności MŚP w Polsce, powstało w tym czasie 12 tys. nowych miejsc pracy.