Amazon, Booking.com, Expedia Group, Glassdoor, Tripadvisor i Trustpilot ogłosiły, że połączyły siły, uruchomiając globalną Koalicję na rzecz zaufanych recenzji. Ta międzybranżowa współpraca ma na celu ochronę konsumentów przez zapewnienie im dostępu do wiarygodnych recenzji konsumenckich na całym świecie. Członkowie koalicji wspólnie zdefiniują najlepsze praktyki w zakresie hostingu recenzji online i udostępniania metod wykrywania fałszywych recenzji, mając na celu powstrzymanie ich u źródła.
Amazon przewodzi nowej, międzysektorowej koalicji do walki z fałszywymi recenzjami. Przedsiębiorstwa z różnych branż łączy wspólne zobowiązanie do ochrony klientów na całym świecie, w tym dostępu do wiarygodnych recenzji, dzięki czemu mogą podejmować świadome decyzje zakupowe.
Firmy tworzące Koalicję, spotkały się w październiku 2022 r. w San Francisco na pierwszej w historii konferencji poświęconej fałszywym recenzjom, zorganizowanej przez Tripadvisor.
Uczestnicy wysłuchali ekspertów z rządu, środowiska akademickiego i branżowych specjalistów, którzy podkreślali wagę wspólnych wyzwań i potencjalnych podejść do łagodzenia skutków związanych z fałszywymi recenzjami produktów w Internecie. Zaowocowało to utworzeniem formalnej koalicji, której współpraca zakłada przede wszystkim edukację konsumentów i ciągłą wymianę informacji między członkami w celu zmniejszenia liczby oszustw związanych z recenzjami produktów.
Zawiązana Koalicja branżowa wskazała kilka kluczowych zagadnień, które mogą pomóc w ochronie konsumentów i kontrahentów przed fałszywymi recenzjami, zabezpieczających jednocześnie opinię publiczną przed wprowadzaniem w błąd w wyniku publikacji fałszywych opinii. Obszary wymagające działań, to:
Profesjonalizacja branżowa. Opracowanie wspólnych standardów i definicji branżowych, w tym w odniesieniu do tego, co stanowi fałszywą recenzję oraz w zakresie pomiarów moderacji treści.
Wymiana najlepszych praktyk. Zdefiniowanie najlepszych praktyk w zakresie hostingu recenzji online oraz udostępnianie informacji na temat zaktualizowanego procesu moderacji treści i metod wykrywania fałszywych recenzji.
Wymiana informacji. Dzielenie się informacjami dotyczącymi sposobu działania nieuczciwych podmiotów, jak np. firmy sprzedające fałszywe recenzje firmom, które chcą w nieuczciwy i niewłaściwy sposób poprawić swoją reputację.
Rzecznictwo. Współpraca z przedstawicielami środowisk akademickich i liderami opinii publicznej w celu promowania korzyści dla konsumentów wynikających z treści recenzji i wspierania wysiłków branży na rzecz zwalczania publikowania fałszywych recenzji.
Koalicja dąży do utrzymania najwyższych standardów uczciwości, przejrzystości i odpowiedzialności. Poprzez wspólne inicjatywy zmierza do ustanowienia nowych standardów w zakresie zachowania autentyczności recenzji, wzbudzając zaufanie konsumentów na całym świecie.
Członkowie Koalicji spotkają się w Brukseli w dniach 5-6 grudnia 2023 r. na drugiej konferencji poświęconej wątkowi fałszywych recenzji produktów w Internecie, organizowanej przez Amazon.