Rośnie znaczenie Polski na mapie globalnego handlu, a wraz z nim skala działalności Amazon nad Wisłą i wartość lokowanych tu inwestycji. Jak wynika z raportu Keystone – niezależnej firmy konsultingowej – kwota, którą Amazon przeznaczył na rozwój w Polsce od 2012 roku, przekroczyła 20 mld zł. Przyczyniło się to do wzrostu polskiego PKB o ponad 24 mld zł.
- Amazon przeznaczył na rozwój w Polsce ponad 20 mld zł w latach 2012-2022
- W 2022 roku Amazon stworzył i wspierał ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w Polsce
- Inwestycje Amazon w Polsce wygenerowały łącznie ponad 15 mld zł wynagrodzeń w latach 2012-2022
Polska od lat stanowi znaczącą lokalizację europejskich inwestycji Amazon. Mimo dynamicznej sytuacji makroekonomicznej, firma od ponad 10 lat pogłębia współpracę transatlantycką, lokując nad Wisłą kolejne miliardowe przedsięwzięcia.
– Inwestycje Amazon w lokalną gospodarkę mają bardzo realny wymiar. To cała infrastruktura, w tym dziesięć centrów logistycznych, biura i ośrodki badawczo-naukowe, ale przede wszystkim ludzie skupieni wokół Amazon. W takim ujęciu inwestycje działają jak system naczyń połączonych, który pozwala tworzonej przez nas technologii wspierać poszczególne grupy na wielu płaszczyznach. Przyczynia się to do optymalizacji kolejnych obszarów działalności, a także wpływa stymulująco na jakość i warunki pracy, doświadczenia klientów czy wzrost sprzedaży naszych partnerów – mówi Marco Reissig, Country Manager Amazon.pl.
Jak inwestycje Amazon kształtują nowoczesne technologie
Polska stała się dla Amazon ważnym ośrodkiem rozwoju nowych technologii. Od czasu pierwszej inwestycji w naszym kraju, którą był zakup gdańskiego start upu IVONA Software w 2012 r., firma stale lokuje środki w rozwój Amazon Web Services (AWS) oraz trzech Centrów Rozwoju Technologii (Amazon Development Center Poland) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie. To właśnie tam opracowywane i wdrażane są najnowocześniejsze rozwiązania, które udostępnia Amazon. Przykładem może być Amazon Polly, czyli umożliwiająca syntezę mowy usługa chmurowa AWS zamieniająca tekst na mowę w kilkudziesięciu językach (w tym polskim), w rozmaitych wariantach głosu i zróżnicowanej modulacji.
To także Alexa, która w listopadzie 2023 r. obchodziła swoje 9. urodziny. Jej najnowsza, ogłoszona w 2023 r. wersja napędzana jest GenAI, dzięki czemu stała się jeszcze bardziej konwersacyjna. To zasługa dużego modelu językowego (Large Language Model), który został precyzyjnie zaprojektowany i dostosowany do interakcji głosowych. Dzięki temu użytkownicy mogą teraz uzyskiwać informacje w czasie rzeczywistym, efektywnie sterować swoim inteligentnym domem oraz wzbogacać swoje doświadczenia z domowej rozrywki. Zespół polskich Centrów Rozwoju Technologii (Amazon Development Center Poland) zajmuje się także tworzeniem wielu innych popularnych na całym świecie technologii, takich jak Kindle czy smart home security pod marką Ring.
– Wszystko zaczęło się od małego urządzenia, głośnika Echo oraz Alexy, dzisiaj najpopularniejszej na świecie usługi głosowej – wspomina Lucyna Chwastowska, Dyrektor Amazon Alexa Text-To-Speech i dodaje, że od tamtej pory technologia zrewolucjonizowała sposób, w jaki ludzie jej doświadczają. – Sztuczna inteligencja osiągnęła punkt krytyczny dzięki połączeniu postępu technologicznego i lepszego zrozumienia tego, co może osiągnąć. Nasza wizja AI to sprawić, aby była użyteczna dla klientów w ich codziennym życiu, odpowiadała na potrzeby zróżnicowanej społeczności i redukowała problem wykluczenia.
Amazon stale inwestuje w miejsca pracy
Technologia jest siłą napędową wszystkich aktywności biznesowych Amazon w Polsce. Przede wszystkim jednak to podstawa rozwoju w e-commerce. Dlatego, wraz ze wzrostem popytu na usługi, Amazon skupia się na rozwoju działalności operacyjnej i efektywności centrów logistycznych.
– Inwestycje w infrastrukturę są niezbędne, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony klientów, rozszerzać ofertę produktów i wspierać większą liczbę sprzedawców. Jednocześnie najnowocześniejsze technologie zapewniają naszym pracownikom bezpieczeństwo i ułatwiają im wykonywanie codziennych zadań. Rozwiązania te wpływają z kolei na zmianę charakteru pracy, dlatego w naszych centrach logistycznych stworzyliśmy ponad 700 kategorii całkowicie nowych stanowisk wymagających odpowiednich kwalifikacji, a będących wynikiem ewolucji technologicznej i robotyzacji procesów logistycznych – mówi Sławomir Płonka, Dyrektor Regionalny Amazon Operations na Europę Środkowo-Wschodnią.
W Polsce, tylko w 2022 roku, Amazon stworzył i wspierał ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Zalicza się do nich stanowiska dla osób zatrudnionych w łańcuchu dostaw i wspierających operacje Amazon, a także miejsca pracy utworzone przez MŚP, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem marketplace, docierając do setek milionów klientów na całym świecie. Według szacunków Keystone inwestycje Amazon w Polsce w latach 2012-2022 wygenerowały wynagrodzenia o łącznej wartości ponad 15 mld zł.
Inwestycje w edukację i kompetencje technologiczne
Amazon rozwija kompetencje technologiczne pracowników i stawia na kształcenie w branży ICT już od najmłodszych lat. Firma uruchomiła sieć STEM Kindlotek Amazon, multimedialnych przestrzeni wyposażonych w narzędzia pozwalające na realizację zajęć edukacyjnych w oparciu o metodologię STEM. Dzieci w Polsce, Czechach i na Słowacji poznają tam zasady cyfrowego świata, aby następnie jako „Zdolni Odkrywcy” wziąć udział w polsko-ukraińskich webinarach rozwijających kompetencje przyszłości. Ponadto w konkursie AWS GetIT polscy i ukraińscy uczniowie mogą sami przekonać się o sprawczości technologii projektując pomysły na aplikacje, które mają rozwiązać wybrane problemy społeczne.
W rozwoju pasji do technologii wśród dziewcząt pomaga z kolei program „Girls Do Engineering” organizowany przez Amazon Development Center Poland w Gdańsku. Dzięki inicjatywie uczennice szkół średnich z Trójmiasta mają już tylko krok do studenckiego stażu i dalszej kariery w branży TECH. Z kolei pracownicy Amazon, którzy planują wejście do branży IT, mogą skorzystać ze szkoleń w ramach programu „Postaw na Swój Rozwój”, które pozwolą im zrealizować swoje aspiracje zawodowe. Do tej pory skorzystało z nich już pół tysiąca osób.
Światowe Forum Ekonomiczne przewiduje, że do 2025 r. co drugi pracownik będzie musiał przekwalifikować się, aby sprostać nowym wymaganiom rynku pracy. Jak pokazują wyniki raportu „Reskilling oczami Polaków”, mieszkańcy naszego kraju są gotowi na zmianę – 56% deklaruje chęć przekwalifikowania się i rozważa zmianę branży w przyszłości, zwłaszcza do IT.
– To wyzwanie także dla pracodawców, przed którymi staje zadanie wyjścia naprzeciw oczekiwaniom pracowników chcących się przebranżowić. Warto zauważyć, że to kobiety, w większym stopniu niż mężczyźni, wykazują gotowość do rozważenia zmiany swojej ścieżki zawodowej. Dostrzegając coraz większą otwartość na zmiany, wspólnie z Amazon przygotowaliśmy dla pracowników szeroką gamę bootcampów, które skierowane są zarówno do osób początkujących, jak i tych, które wcześniej miały styczność z technologią lub po prostu mają predyspozycje do pracy w IT – wyjaśnia Joanna Pruszyńska-Witkowska, CEO Future Collars.
Lokalny biznes wpierany przez inwestycje Amazon
O tym, że adaptacja do postępującej technologii wymaga stałych inwestycji, wiedzą przedstawiciele MŚP, którzy chcąc rozwijać sprzedaż online, coraz mocniej dywersyfikują kanały i kierunki sprzedaży w e-commerce. W efekcie w 2022 r. już ponad 75% polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazon zdecydowało się na sprzedaż zagraniczną w ramach Unii Europejskiej, a wartość sprzedaży eksportowej wyniosła 4,4 mld złotych.
– Firmy stawiają na wielokanałowość oferując swoje produkty i usługi za pośrednictwem różnorodnych serwisów, w tym własnych sklepów internetowych i marketplace’ów, które ułatwiają przedsiębiorcom rozszerzanie zasięgu działalności i efektywniejszą sprzedaż”– wyjaśniają dr hab. Mariusz-Jan Radło i dr Katarzyna Dębska, autorzy Raportu Polityki Insight „Nowa normalność na rynku e-commerce w Polsce”.
Klient w centrum uwagi
Amazon wspiera transformację cyfrową MŚP oferując najnowocześniejsze narzędzia i rozwiązania, aby stale podnosić bezpieczeństwo zakupów i odpowiadać na rosnące oczekiwania klientów. Jak podaje Gemius Polska w raporcie „E-commerce w Polsce 2023”, zakupy online robi prawie 80% z 30 milionów internautów w Polsce. Jako główną przewagę nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży Polacy wskazują wygodę i dostępność oraz kwestie finansowe, licząc na atrakcyjne ceny i szybką, darmową dostawę.
– Klient od zawsze jest w centrum uwagi Amazon, dlatego z uważnością dostosowujemy ofertę do jego oczekiwań i dbamy o jego jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Po dwóch latach od debiutu Amazon.pl mamy do zaoferowania ponad 400 milionów produktów i specjalne promocje podczas Prime Day czy Black Friday Week. Z subskrypcją Amazon Prime klienci mogą dodatkowo liczyć na nielimitowane, darmowe i szybkie przesyłki swoich zamówień ze sklepu Amazon.pl, bez minimalnej kwoty zamówienia, do domu, punktu odbioru lub Paczkomatu, również w weekendy – mówi Tomasz Małecki, Manager Store Marketing Amazon.pl.
U podłoża wszystkich inwestycji Amazon są zawsze te same cele: być najbardziej zorientowaną na klienta firmą, najlepszym pracodawcą i najbezpieczniejszym miejscem pracy na świecie. Nie byłoby to możliwie bez pionierskich technologii i sztucznej inteligencji, które Amazon rozwija od początku swojej działalności.