czwartek, 30 stycznia, 2025

Nasze serwisy:

Więcej

    Analiza EY: AI, prawo i bezpieczeństwo – jakie szanse i wyzwania czekają branżę technologiczną w 2025 roku?

    Zobacz również

    2025 zdecydowanie będzie rokiem zmiany dla firm z branży technologicznej. Najnowsza analiza EY „Top 10 opportunities for technology companies in 2025” podsumowuje, w jakich obszarach przedsiębiorstwa mają największe szanse na rozwój oraz co będzie stanowiło kluczowe wyzwanie w najbliższych 12 miesiącach.
    Branża technologiczna dynamicznie się rozwija, a innowacje, takie jak generatywna sztuczna inteligencja, już dziś zmieniają status quo. Widać to m.in. w raporcie EY „Cyfrowa Transformacja 2024”, gdzie 84% polskich firm uznaje zmianę technologiczną za wysoki priorytet, co oznacza wzrost o 46 pkt. proc. w ciągu 4 lat. Rok 2025 nie jest w tym wypadku wyjątkiem. Zmiany, jakie zachodzą na światowych rynkach, z jednej strony zmuszają przedsiębiorstwa technologiczne do ciągłej ewolucji, ale z drugiej – są też olbrzymią szansą dla podmiotów rynkowych, aby wyprzedzić rywali i wykorzystać znajomość trendów do zwiększenia swojej konkurencyjności.

    - Reklama -

    – Już dziś widzimy, że GenAI zmieniło rynek usług technologicznych, a z produktów opartych na sztucznej inteligencji korzysta wiele branż. Technologia ta znajduje się obecnie w praktycznie każdej gałęzi gospodarki – łańcuchach dostaw, sektorze finansowym czy przemyśle. To także szansa dla polskich firm z branży technologicznej, ponieważ wciąż istnieje olbrzymie pole do rozwoju, innowacji i dostarczania nowych technologii w tym zakresie – mówi Radosław Frańczak, partner EY Polska, Lider obszaru Technology Consulting .

    Jakie więc są największe szanse dla branży technologicznej w 2025 roku? Na to pytanie odpowiada najnowsza analiza EY „Top 10 opportunities for technology companies in 2025”.


    Dostarczenie rezultatów, które obiecało AI i odejście od subskrypcji
    Sztuczna inteligencja to wciąż obszar, który zapewnia firmom technologicznym największy potencjał rozwoju. Jednak specjaliści EY zauważyli, że dziś zmienia się podejście do samej GenAI. Firmy mają coraz większą świadomość, w jaki sposób implementacja AI może przyczynić się do takich kwestii jak redukcja kosztów czy podniesienie efektywności. W związku z tym przedsiębiorstwa dostarczające te technologię powinny coraz mocniej skupiać się na tym, w jaki sposób ich oprogramowanie i udostępniane usługi pozwolą uzyskać wymierne korzyści dla ich klientów i jaki będzie realny zwrot z inwestycji. Potwierdzają to motywacje do wdrożenia AI wśród polskich przedsiębiorstw – działania te najczęściej (42%) pozwalają na poprawę jakości usług, a w dalszej kolejności pomagają zwiększyć skalę działalności (36%) oraz zmniejszać koszty działania (31%).

    – Rozwinięcie usług związanych z AI powinno skłonić firmy technologiczne do przemyślenia sposobu konstruowania swojej oferty. Dziś jesteśmy przyzwyczajeni, że do wielu produktów i usług mamy dostęp dzięki subskrypcji. Ten model rozliczania się ma wiele zalet w porównaniu do wcześniej dominującego modelu licencyjnego, ale w ostatnim czasie zaczęto też dostrzegać coraz więcej jego wad. Przede wszystkim – jest on nieefektywny dla klienta, dając jedynie dostęp do platformy bądź usługi, nie biorąc pod uwagę rezultatów i realnych korzyści z użycia – dodaje Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider zespołu AI Technology.

    W efekcie branża technologiczna stoi u progu bardzo dużej zmiany – mając dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych, firmy mają szansę uzupełnić swoje portfolio ofertowe o nowy model finansowania bazujący właśnie na osiąganych efektach. Dla klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych, taki sposób rozliczania się może być znacznie atrakcyjniejszy od tradycyjnej subskrypcji, a dla firm, które skutecznie go wprowadzą, będzie stanowił istotny aspekt przewagi konkurencyjnej.

    Uwzględnienie zmian w prawie i regulacjach w procesie decyzyjnym
    Sektor technologiczny jest jednym z tych, który bardzo często wyprzedza obecne prawodawstwo. Obszary takie, jak AI, autonomiczne pojazdy czy bezpieczeństwo danych są przedmiotem wielu debat, a także – zmian legislacyjnych. Celem w tym wypadku jest często nie tylko regulacja technologii od strony biznesowej, ale też – etycznej. Jest to zarówno szansa, jak i wyzwanie dla całej branży.

    W ostatnim czasie byliśmy świadkami istotnych zmian prawnych w wielu rozmaitych obszarach związanych z branżą technologiczną, jak AI Act, a kolejne procesy regulacyjne toczą się równolegle. Wiele kluczowych aktów prawnych dotyczy właśnie technologii, ponieważ to ona w dużej mierze kształtuje otaczającą rzeczywistość. Jest to szansa dla tych firm, które od samego początku stawiają na transparentność i współpracę z regulatorami oraz na etykę w projektowaniu swoich rozwiązań – mówi Justyna Wilczyńska-Baraniak, Partnerka EY, Adwokat, Liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych.

    Dodatkowo firmy, które dziś specjalizują się w najnowszych technologiach powinny zwracać coraz większą uwagę na kwestie prawne i podatkowe i uwzględnić ich priorytetową rolę w podejmowaniu strategicznych decyzji. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw działających na skalę międzynarodową, gdzie zmieniające się lokalne przepisy mogą zaburzyć takie kwestie jak łańcuch dostaw czy współpracę z podmiotami z danego obszaru. Odpowiednio przyjęta strategia pozwoli na mitygowanie zagrożeń wynikających z uwarunkowań geopolitycznych, które dziś stają się jednym z największych wyzwań dla globalnych firm.

    Stworzenie narzędzi cyberbezpieczeństwa AI
    Badanie 2024 Global Cybersecurity Insight Study potwierdza, że zastosowanie sztucznej inteligencji pozwoliło na wzrost efektywności zespołów cyberbezpieczeństwa aż o 40 procent. Składa się na to m.in. możliwość lepszej automatyzacji procesu wykrywania podatności i zagrożeń. Wdrożenie AI w obszarze cyberbezpieczeństwa pozwala nie tylko zmniejszyć obciążenie dla zespołu, ale przede wszystkim pomaga także lepiej analizować dostępne dane i na ich podstawie przewidywać, które obszary mogą stać się celem kolejnego ataku. To samo badanie pokazuje też, że jakość zespołu odpowiedzialnego za cyberbezpieczeństwo w sieci ma również niebagatelny wpływ na poziom oferowanego przez te firmy produktu.

    Wykorzystanie AI w obszarze cyberbezpieczeństwa jest koniecznością, ponieważ jeżeli firma sama z takich narzędzi jeszcze nie korzysta, to może być pewna, że robią to grupy hakerskie. AI jest już narzędziem swego rodzaju wyścigu zbrojeń w zakresie wirtualnej ochrony. Warto o tym pamiętać i nie myśleć o sztucznej inteligencji tylko w kwestii usprawnienia procedur wewnętrznych lub rozwoju nowych produktów – mówi Piotr Ciepiela, Globalny Lider Bezpieczeństwa Architektury i Nowoczesnych Technologii, Partner EY.

    10 wniosków dla branży technologicznej na 2025 rok
    Pełna lista trendów, które będą miały wpływ na działalność branży w najbliższych miesiącach, to:

    • Dostarczenie rezultatów, które obiecało AI
    • Przejście w kierunku Agentic AI
    • Przyjęcie modeli cenowych opartych na wynikach
    • Wdrożenie modelu biznesowego „AI-first”
    • Odblokowanie pełni możliwości płynących z analizy danych
    • Innowacyjne metody szkolenia zorientowane na potrzeby pracownika przyszłości
    • Wzięcie pod uwagę kwestii podatkowych i prawnych w strategicznych decyzjach dotyczących AI
    • Stworzenie narzędzi cyberbezpieczeństwa AI
    • Uwolnienie kapitału na inwestycje w najnowsze technologie
    • Bycie częścią nadchodzących zmian prawnych
    ŹródłoEY
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Tańszy internet na zimowe wyjazdy od Orange Flex

    Na ferie zimowe Orange Flex przygotował specjalną ofertę dla swoich użytkowników. W aplikacji znajdziecie kody rabatowe na dodatkowe pakiety...