Firma Google potwierdziła dziś, że usługa zbliżeniowych płatności mobilnych Android Pay została udostępniona w Polsce, co milionom posiadaczy kart płatniczych Mastercard wydanych w naszym kraju otwiera dostęp do kolejnej, innowacyjnej, a zarazem szybkiej i bezpiecznej formy płatności. Android Pay daje posiadaczom kart Mastercard możliwość łatwego płacenia telefonami różnych producentów z systemem operacyjnym Android, poprzez zbliżenie urządzenia do terminala płatniczego
akceptującego transakcje Mastercard. Technologia Mastercard zapewnia bezpieczeństwo płatności.
Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej i drugim krajem w Europie, po Wielkiej Brytanii, gdzie usługa Google została wprowadzona na rynek. Aktualnie płatności Android Pay są dostępne w Polsce dla posiadaczy kart Mastercard wydanych przez Alior Bank (w tym również kart do rachunków w Kantorze Walutowym), T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK, a kolejne banki będą sukcesywnie udostępniały mobilny portfel cyfrowy Google.
– Nasza technologia, umożliwiająca korzystanie z Android Pay, zapewnia posiadaczom kart Mastercard wygodę i bezpieczeństwo. Cieszymy się, że to właśnie Polska jest drugim rynkiem w Europie, w którym Google udostępnia swoją usługę. Dzięki wysokiemu udziałowi rynkowemu systemu Android w Polsce i świetnie rozwiniętej infrastrukturze płatniczej, nasz kraj ma ogromny potencjał, by tę technologię szybko upowszechnić, tak, jak stało się to z płatnościami zbliżeniowymi – powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Transakcje wykonane za pośrednictwem Android Pay wykorzystują technologię tzw. tokenizacji, którą realizuje usługa Mastercard Digital Enablement Service (MDES), gwarantująca najwyższy poziom bezpieczeństwa. Przygotowując urządzenie do realizacji płatności poprzez Android Pay, sieć Mastercard generuje cyfrowy „token”, czyli numer, który pozwala na powiązanie urządzenia z kartą płatniczą. Token ten jest przechowywany w bezpieczny sposób w chmurze obliczeniowej. Ponieważ jest to numer inny niż karty płatniczej, z którą jest związany, dane karty nie są udostępniane sprzedawcy. Token jest też unikalny dla danego urządzenia, więc za jego pomocą nie można dokonać transakcji innym urządzeniem. Każda płatność za pomocą cyfrowego portfela Android Pay, realizowana z użyciem „stokenizowanej” karty Mastercard, jest objęta tymi samymi korzyściami i gwarancjami, które dotyczą tradycyjnych kart Mastercard.
– Udostępniandroid-pay-karta-alior-bankuając klientom Alior Banku oraz T-Mobile Usługi Bankowe usługę Android Pay, wprowadzamy jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań płatności mobilnych dostępnych na rynku. Zawsze uczestniczymy w tych innowacyjnych przedsięwzięciach, które niosą realne korzyści dla klientów. Zależy nam, by zapewniać im rozwiązania spełniające ich oczekiwania w zakresie funkcjonalności, wygody korzystania oraz bezpieczeństwa – mówi Wojciech Sobieraj, prezes Zarządu Alior Banku.
Aby skorzystać z Android Pay w Polsce, posiadacze kart Mastercard wydanych przez Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub Bank Zachodni WBK muszą pobrać ze sklepu Google Play, na telefon obsługujący technologię NFC z systemem operacyjnym Android w wersji 4.4 lub wyższej, aplikację Android Pay. Następnie, po rejestracji, należy dodać do aplikacji swoje karty debetowe i/lub kredytowe, aby płacić zbliżeniowo telefonem w jednym z 425 tys. terminali zbliżeniowych w Polsce[1] oraz 6 mln na całym świecie, a wkrótce również w aplikacjach zakupowych. Podobnie, jak w wypadku zbliżeniowych kart płatniczych, przy transakcjach powyżej 50 zł należy podać PIN oryginalnej karty w terminalu płatniczym.
– Do wielu możliwości płatności mobilnych dla naszych klientów dołączamy dziś także Android Pay. Jako bank innowacyjny stale ulepszamy ofertę, aby proponować różnorodne dostępne na rynku rozwiązania. I doceniają to nasi klienci, którzy coraz chętniej korzystają z płatności mobilnych – mówi Błażej Mika, dyrektor Departamentu Produktów Płatniczych i Relacji z Partnerami w Banku Zachodnim WBK.
Jako uczestnik programu Digital Enablement Express Google skorzystał z możliwości udostępnienia płatności Android Pay przez wydawców kart Mastercard na całym świecie, dzięki czemu użytkownicy cyfrowego portfela Google mogą szybciej zacząć z niego korzystać. Z kolei detaliści są w stanie łatwo wdrażać płatności Android Pay w swoich aplikacjach zakupowych między innymi dzięki usługom Mastercard Payment Gateway.
– Bardzo się cieszymy, że użytkownicy kart Mastercard wydanych przez Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK mogą już korzystać z łatwych i bezpiecznych płatności mobilnych Android Pay. Korzystanie z Androida Pay jest wygodniejsze – i znacznie szybsze – od przeszukiwania portfela by znaleźć plastikową kartę. Konsumenci mogą płacić Androidem Pay w ponad 400 tys. terminali płatniczych w Polsce, a niebawem także w aplikacjach mobilnych – powiedział Pali Bath, Global Head of Payments Products w Google.
Dla użytkowników kart Mastercard w Android Pay, Mastercard we współpracy z siecią Multikino przygotował specjalną promocję. Kinoman, który od piątku do niedzieli zapłaci kartą Mastercard poprzez Android Pay za bilet do kina na dowolny seans, otrzyma nie tylko drugi bilet gratis, ale również voucher na dużą porcję popcornu. Promocja rozpoczyna się 2 grudnia i potrwa do końca roku, obejmując kina sieci Multikino w całej Polsce.
Z badań Mastercard wynika, że polscy konsumenci są otwarci na nowe formy płatności, takie jak płatności mobilne, ponieważ te pozwalają im zaoszczędzić czas, jednocześnie zapewniając wygodę i bezpieczeństwo. Już 8% polskich internautów deklaruje, że miało okazję wypróbować płatności mobilnych, a ¾ z nich chce nadal z nich korzystać. Co drugi badany, gdyby miał zrezygnować z kart i gotówki na rzecz e-płatności, zdecydowałby się na płatność telefonem komórkowym. Większość (62%) polskich internautów korzysta też już z internetu mobilnego, podobnie jak z bankowości mobilnej.[2]
[1] „Informacja o kartach płatniczych – II kwartał 2016 r.” NBP
[2] „Badanie otwartości polskich konsumentów na innowacyjne metody płatności” Maison & Partners na zlecenie Mastercard, kwiecień 2016 r; a także badanie „Postawy wobec cyfrowych innowacji”, Ipsos na zlecenie Mastercard, wrzesień 2016 r.; oba badania przeprowadzone na reprezentatywnej grupie polskich internautów.