Liczba ataków typu DDoS stanowi coraz większe zagrożenie. W odpowiedzi na wzrost aktywności cyberprzestępców Atman, operator krajowej sieci światłowodowej i największego polskiego centrum danych, przystąpił do współpracy partnerskiej i rozszerzył ofertę o usługi CloudFlare. Przedsiębiorcy mogą liczyć nie tylko na atrakcyjną cenę i inny dobór funkcji w pakietach usługi niż w bezpośredniej ofercie CloudFlare’a, ale także na polską linię wsparcia technicznego i polski system
płatności.
Recepta na ataki
CloudFlare to amerykańska firma, która w 2011 otrzymała od Wall Street Journal tytuł najbardziej innowacyjnej firmy IT. Spółka trzyma swoje serwery w ponad 70 centrach danych rozsianych na całym świecie. Takie rozłożenie ruchu jest w stanie znacząco zminimalizować efekty potencjalnego ataku DDoS. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów globalnej sieci firma co miesiąc analizuje ponad miliard nowych unikatowych adresów IP. Rozmiary śledzonego ruchu pozwalają na szybką identyfikację groźnej aktywności i sieci botnet stosowanych w atakach DDoS. – CloudFlare potrafi klasyfikować zagrożenia i właściwie dobierać działania przeciwdziałające przeciążeniu serwerów. Chroni warstwy: sieciową i transportową (3 i 4) oraz aplikacji (7) tzw. modelu OSI, czyli obszary zdecydowanej większości ataków – wyjaśnia Ewelina Hryszkiewicz z Atmana.
Należy do nich zaliczyć jeden z najpopularniejszych ataków, którego celem jest wygenerowanie dużego ruchu skierowanego na pojedynczy adres IP. W efekcie zajmuje on tak znaczną część przepustowości, że zarówno odwiedzający, jak i administratorzy nie są w stanie uzyskać dostępu do serwera.
Szybko, szybciej
– Usługa pozwala także na przyspieszenie ładowania strony dzięki wykorzystaniu rozproszonego systemu dostarczania treści (CDN). – CloudFlare przyspiesza czas wczytywania stron, ponieważ łączy się z serwerami zlokalizowanymi najbliżej użytkownika i stosuje automatyczną optymalizację kodu strony. Co więcej, dzięki wykorzystaniu systemu CDN zapisuje i wyświetla użytkownikom aktualną wersję strony, nawet jeśli ta przestanie działać z powodu nagłej awarii zasilania czy ataku na infrastrukturę. CloudFlare wyświetli wówczas odwiedzającym ostatnio zapisaną wersję serwisu – tłumaczy Ewelina Hryszkiewicz z Atmana.
Usługa CloudFlare jest skierowana do wszystkich przedsiębiorstw prowadzących działalność w Internecie – zarówno do dużych firm i instytucji finansowych, jak i serwisów e-commerce czy małych firm. CloudFlare oferowany jest w 4 pakietach taryfowych. Ceny mieszczą się w zakresie od 12 zł do 870 zł miesięcznie, w zależności od wybranego planu. Poszczególne plany różnią się funkcjami, poziomem szyfrowania czy czasem analizy ruchu przychodzącego do serwisu.
– Zdecydowaliśmy, że na tym etapie zapewnimy specyfikację techniczną i panel zamówienia usługi w języku polskim wraz z obsługą billingową, a także wsparcie polskich konsultantów, samo zarządzanie usługą natomiast pozostawimy w oryginalnym panelu CloudFlare’a – wyjaśnia Ewelina Hryszkiewicz.
DDoS na zamówienie
DDoS to coraz większy problem Internetu. Ataków jest coraz więcej i są coraz potężniejsze. Na początku roku miał miejsce rekordowy atak na infrastrukturę sieciową największego publicznego nadawcy na świecie – BBC – który osiągnął przepustowość rzędu 600 Gb/s. Przez ponad 3 godziny witryna była niedostępna. – To rekordowy atak w historii – zwraca uwagę Ewelina Hryszkiewicz z Atmana. – DDoS już wcześniej paraliżował działalność banków czy instytucji publicznych, ale łupem cyberprzestępców coraz częściej padają małe firmy. W zasadzie to nie jest kwestia „czy”, tylko „kiedy” przyjdzie zmierzyć nam się z takim atakiem – dodaje Ewelina Hryszkiewicz.
Według danych firmy Akamai, liczba ataków DDoS wzrosła w ubiegłym roku o 180%. Nic dziwnego – wystarczy zaledwie 5 dolarów, by zamówić atak DDoS o natężeniu 5 Gb/s. Za 30 dolarów można zlecić atak, który całkowicie zablokuje serwery przedsiębiorstwa przynajmniej przez dwie godziny. Są to ceny niewspółmiernie niskie do strat, które ponoszą firmy na skutek przerw w działalności.