Pod koniec 2021 roku zatory portowe spowodowały poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, przez co większość sieci handlowych była pozbawiona asortymentu w okresach wzmożonej sprzedaży takich jak Black Friday czy święta Bożego Narodzenia. Rozwiązaniem tego problemu w przyszłości jest podniesienie automatyzacji oraz rozwój innowacji w chińskich portach morskich. W porcie Tianjin w Chinach, na platformie dla zwiedzających na terenie terminalu kontenerowego funkcjonują zdalnie sterowane dźwigi nabrzeżne,
które stabilnie podnoszą kontenery załadowane ładunkiem ze statków towarowych, kolejno ładując je na bezzałogowe elektryczne ciężarówki. Następnie pod kierunkiem systemu nawigacji satelitarnej BeiDou, ciężarówki kontenerowe udają się do stacji automatycznego blokowania/odblokowywania, aby zgodnie z optymalną trasą jazdy, obliczaną w czasie rzeczywistym odblokować kolejne kontenery.
Ten w pełni zautomatyzowany terminal został zbudowany przez Tianjin Port Group (TPG), wraz z Huawei i innymi partnerami, w ramach projektu budowy inteligentnego i ekologicznego portu. Jedną z kluczowych innowacji jest opracowany przez Huawei inteligentny system transportu poziomego, który funkcjonuje dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. System ten obejmuje wdrożenia na dużą skalę systemów ultra-L4 driverless oraz pierwszą na świecie integrację sieci 5G z systemami nawigacji satelitarnej BeiDou. Posiada także pierwszy na świecie system energetyczny gwarantujący samowystarczalność w zakresie zielonej energii elektrycznej i zerowej emisji dwutlenku węgla. Rozwiązania zastosowane w porcie Tianjin są świetnym przykładem tego jak można budować inteligentne i niskoemisyjne porty.
Inteligentna i cyfrowa transformacja terminala przyniosła wymierne korzyści. Wcześniej transport kontenerów na place kontenerowe wymagał dużej liczby ciężarówek oraz kierowców, co generowało wysokie koszty. Obecnie, port Tianjin posiada 76 ciężarówek kontenerowych. Aby zapewnić operacje w trybie całodobowym przez cały tydzień, każda z nich potrzebowałaby trzech kierowców pracujących na trzy zmiany każdego dnia. Oznacza to, że łącznie potrzebnych byłoby 210 kierowców. Aktualnie, dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań każdy kontener zużywa o 20% mniej energii, a dźwigi są średnio o 20% bardziej wydajne, przy czym każdy dźwig obsługuje 39 jednostek kontenerowych na godzinę.
Innowacyjne podejście sprawia, że port Tianjin jest obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie portów w Chinach i jednocześnie ważnym węzłem dla inicjatywy „Jeden pas, jedna droga”, posiadającym nabrzeże klasy 300 000 ton o głębokości kanału równej 22 metry. W porcie znajdują się też 192 miejsca postojowe różnego typu i 128 miejsc postojowych powyżej klasy 10 000 ton. Do końca 2021 roku przepustowość portu osiągnęła 435 milionów ton, zajmując dziewiąte miejsce na świecie, a przepustowość kontenerów przekroczyła 18,35 milionów TEU, co upasowało port na ósmej pozycji w globalnym rankingu.