69% konsumentów na świecie korzysta z wyprzedaży na Black Friday
- 64% kwestionuje rzeczywistą wartość promocji
- 45% martwi się, czy będzie w stanie pokryć świąteczne wydatki
Rosnące koszty życia sprawiają, że konsumenci będą ostrożnie podchodzili do wzmożonych wydatków podczas zbliżającego się okresu zakupów bożonarodzeniowych. Dlatego chętniej będą polowali na okazje podczas przedświątecznych wyprzedaży takich jak Black Friday. Równolegle, rośnie wśród konsumentów sceptycyzm odnośnie realnej wartości wyprzedaży – wynika z badania EY Holiday Shopping Survey.
Badanie, które objęło 13 tys. konsumentów na całym świecie, wykazało, że 69% respondentów chce skorzystać z przedświątecznych wyprzedaży (odsetek rośnie do 76% wśród osób poniżej 27 roku życia i 79% wśród osób posiadających dzieci). Jednak prawie dwie trzecie (64%) jest sceptycznych wobec świątecznych wyprzedaży, kwestionując rzeczywistą wartość promocji, a podobna liczba (58%) uważa, że produkty, które chcą kupić, nie są de facto objęte promocją.
Odpowiedzi dotyczące możliwości sfinansowania świątecznych zakupów są ilustracją zmniejszonych rozporządzalnych dochodów: 45% globalnych konsumentów objętych ankietą martwi się, czy będzie w stanie pokryć wydatki w nadchodzącym sezonie świątecznym; wśród konsumentów z pokolenia Z (18–27 lat) odsetek ten wzrasta do 49%, a 57% planuje uczestniczyć w wyprzedażach z powodu swojej sytuacji finansowej.
Tegorocznych klientów korzystających z przedświątecznych wyprzedaży określiłbym mianem „rozsądnych i bystrych”. Zamierzają oni podczas procesu zakupowego korzystać z szerokiego zakresu kanałów i technologii, mają dystans do ofert promocyjnych i marketingowych oraz własne zdanie odnośnie realnej wartości oferowanych produktów – mówi Rafał Reif, Partner EY Polska, Lider Sektora Produktów Konsumenckich i Handlu Detalicznego.
Wczesne wyprzedaże przełożą się na zwiększone zakupy?
Artykuły bożonarodzeniowe pojawiły się w sklepach na świecie w tym roku wcześniej niż w latach poprzednich. Na świecie, wyprzedaże świąteczne zaczęły się we wrześniu i październiku i jest to przejawem nasilonej konkurencji sprzedawców o klienta. Jednak ponad połowa konsumentów objętych ankietą (52%) twierdzi, że zacznie zakupy świąteczne w późniejszym okresie.
– Wielu konsumentów spodziewa się, że lepsze oferty pojawią się wraz z kolejnymi falami sezonowych wyprzedaży, a sprzedawcy będą coraz bardziej zmotywowani do obniżek, by pozbyć się z magazynów zapasów przed kolejnym rokiem kalendarzowym. Inny aspekt to fakt, że znaczna cześć konsumentów odkłada te decyzje na później – mówi Grzegorz Przytuła, Partner EY-Parthenon, Ekspert Sektora Produktów Konsumenckich i Handlu Detalicznego.
Sześciu na dziesięciu respondentów twierdzi, że w tym roku będą kupować tylko produkty objęte wyprzedażą lub promocją, a 67% aktywnie śledzi oferty na rynku, aby upewnić się, że uzyskają najlepsze możliwe oferty – ten odsetek rośnie do 73% wśród konsumentów posiadających dzieci.
Beztroskie wydatki to przeszłość?
Respondenci tegorocznego badania bardziej świadomie planują wysokość i tempo przedświątecznych wydatków, co odzwierciedla obawy odnośnie możliwości ich sfinansowania. Czterech na pięciu (41%) konsumentów objętych ankietą będzie korzystać z pożyczek lub kart kredytowych, aby pokryć koszty zakupów. Rozwiązania typu „kup teraz, zapłać później” będą odgrywały coraz ważniejszą rolę w odciążaniu bieżącego budżetu domowego podczas zakupów online i w sklepach.
Konsumenci w tym roku bardziej rozsądnie podchodzą do sposobu w jaki wydają pieniądze. Chętniej kupują przedmioty, których wartość wykracza poza sezon świąteczny. Na przykład, 34% respondentów planuje wydać więcej na technologię, a 58% planuje ponownie użyć dekoracji świątecznych z ubiegłego roku. Częściej rezygnują z rodzajów jedzenia i napojów świątecznych, które uznają za zbyt kosztowne.
Wielu konsumentów podchodzi do świątecznych zakupów w oderwaniu od wyprzedaży: 48% respondentów badania twierdzi, że jeśli znajdą wymarzony prezent, kupią go, niezależnie od tego, czy jest w okazyjnej cenie, czy nie.
– Okres przedświąteczny to okazja dla sprzedawców do zwiększenia swoich udziałów rynkowych. By te intencje przekuć na rzeczywistość i przyciągnąć do siebie konsumentów na dłużej, sprzedawcy powinni dobrze zrozumieć i zaadresować potrzeby swoich klientów, szukających realnej wartości wśród okazyjnie sprzedawanych produktów – mówi Grzegorz Przytuła.
Pomiędzy sklepami a handlem społecznościowym
Z badania EY Holiday Shopping Survey wynika, że większość konsumentów (68%) planuje robić przedświąteczne zakupy w sklepach. Wielu konsumentów chce zobaczyć, dotknąć i fizycznie doświadczyć produktu, zanim zdecydują się na jego zakup. Trudno te możliwości odtworzyć w przestrzeni cyfrowej.
Jednak świat cyfrowych zakupów rozwija się szybko, a świadomi konsumenci chętnie korzystają z szeregu kanałów, by zoptymalizować zakupy. Platformy zakupowe w mediach społecznościowych będą w tym sezonie znaczącymi kanałami sprzedaży, szczególnie wśród konsumentów w Chinach – 50% respondentów z Państwa Środka planuje dokonywać zakupów za pośrednictwem „shoppable social media”, w porównaniu z 24% w USA i 17% na całym świecie. W Europie na jednym biegunie są konsumenci z Wielkiej Brytanii (19,9%), na drugim – Włosi, wśród których jedynie 10% respondentów korzysta z tego kanału sprzedaży.
– Poszczególne platformy sprzedaży coraz częściej uzupełniają się i dopełniają. Już nie wystarczy by sprzedawca był obecny na każdej z nich, jego kanały dystrybucji powinny się uzupełniać i tworzyć wzajemnie powiązany ekosystem, rozszerzony o media społecznościowe umożliwiające bezpośredni kontakt z odbiorcami – mówi Rafał Reif.
Przyszłość: prezenty dla siebie, zrównoważone i używane?
Młodsi konsumenci prawdopodobnie będą najbardziej aktywnymi kupującymi w nadchodzącym sezonie świątecznym. Ok. 40% respondentów z pokolenia Z planuje zwiększyć swoje wydatki w niemal każdej kategorii, od odzieży po technologię i zakupy niematerialne wśród których są pozytywne doświadczenia.
Młodsze pokolenia priorytetowo traktują produkty zrównoważone, ponieważ bardziej niż jakiekolwiek inne pokolenie aktywnie poszukują marek, które są zgodne z ich wartościami. Ponad jedna trzecia respondentów z pokolenia Z (35%) planuje kupować w prezencie dla innych produkty używane. Chcą zwiększyć możliwości sfinansowania zakupów z jednego budżetu, albo zainwestować w towary wyższej jakości, na które nie mogliby sobie pozwolić, gdyby były nowe. Niektóre marki już teraz korzystają z tego trendu, zakładając lub inwestując więcej w platformy odsprzedaży swoich własnych towarów.
Sposób myślenia młodszego pokolenia otwiera przed sprzedawcami szereg możliwości. Prawie połowa respondentów z pokolenia Z deklaruje, że może kupić produkty dla siebie podczas zakupów online, aby uzyskać darmową wysyłkę (w porównaniu do 35% osób powyżej 60 roku życia). Znajomość tej tendencji może napędzać dodatkowe zakupy i zwiększać marże handlowców.