W prawie połowie firm (49%) kluczowe decyzje o podjęciu współpracy z dostawcą usług teleinformatycznych podejmują CEO – to jeden z głównych wniosków badania EY Reimagining Industry Futures Study 2025. Wśród najczęściej wybieranych technologii dominują analityka i AI (61%) oraz automatyzacja i robotyka (58%). Zyskuje również 5G – zwłaszcza w sektorze produkcyjnym, gdzie w ciągu roku zanotowano dwukrotny (z 18% do 35%) wzrost odsetka firm inwestujących w to rozwiązanie. Główną przeszkodą we wdrażaniu innowacji pozostaje skomplikowana integracja z istniejącymi systemami (48%).
Jak wskazuje najnowsze badanie EY – Reimagining Industry Futures Study 2025 – nowoczesne technologie stają się elementem strategicznych decyzji zarządów, wykraczając poza kompetencje dotychczas zarezerwowane dla działów IT. Chociaż CIO (60%) i CTO (50%) wciąż odgrywają kluczową rolę, to już 49% prezesów spółek ma istotny wpływ na wybór technologii i dostawców. Dla firm teleinformatycznych to istotna zmiana, wymagająca dostosowania podejścia w zakresie sprzedaży i współpracy.
– Technologia przestała być tylko domeną działów IT. Dziś to kluczowy element strategii biznesowej, a decyzje o jej wyborze coraz częściej zapadają na poziomie zarządu. To ogromna zmiana dla dostawców usług, które muszą nie tylko dostarczać innowacyjne rozwiązania, ale też mówić językiem realnych i mierzalnych korzyści. Sukces w tej nowej rzeczywistości zależy od umiejętności budowania wartości technologii oraz zaufania w oczach osób, które często dopiero zdobywają wiedzę w zakresie innowacji – mówi Radosław Frańczak, Partner, Technology Consulting Leader w EY Polska.
Trendy w inwestycjach: Analityka oraz robotyka na czele, 5G najwięcej zyskuje
Przedsiębiorstwa nadal stawiają na rozwiązania dominujące również w poprzednim roku. Najchętniej wybieranym obszarem były analityka i AI (61%), a także robotyka i automatyzacja (58%), chociaż odnotowały spadek (odpowiednio -2 p.p. i -5 p.p). Na trzeciej pozycji znalazła się GenAI (47%) ze wzrostem o 4 p.p. Względem przeprowadzonej rok wcześniej edycji badania największy skok (+6 p.p), zanotowały inwestycje w 5G (33%). To zjawisko w szczególności widoczne było w sektorze produkcyjnym, gdzie wzrost sięgnął aż 17 p.p. – z 18% do 35%. IoT szczególną popularnością (+11 p.p., z 31% do 42%) cieszył się zaś w branży opieki zdrowotnej.
Równocześnie jednym z kluczowych wyzwań pozostaje integracja technologii. Aż 80% badanych uważa, że narzędzia analityczne i AI powinny współdziałać z IoT i 5G. Przekłada się to na konkretne wymogi od partnerów biznesowych. Już 79% podmiotów oczekuje informacji, jak różne, nowe technologie mogą współpracować, aby uzyskać efekt synergii. Raport wskazuje jednak, że dostawcy mają problem ze spełnieniem tych oczekiwań. Większość (61%) firm uważa, że nie zapewniają oni wystarczających możliwości AI w ramach swoich rozwiązań 5G i IoT. Podobny odsetek deklaruje, że partnerzy biznesowi nie wyjaśniają, w jaki sposób łączność cyfrową można zintegrować ze sztuczną inteligencją (62%) lub przetwarzaniem brzegowym (61%).
Konsolidacja dostawców jako sposób na uproszczenie systemów
W efekcie ponad jedna trzecia (35%) firm planuje ograniczyć liczbę dostawców usług teleinformatycznych w ciągu najbliższego roku. Decyzja ta wynika z potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa, redukcji kosztów i zmniejszenia złożoności stosowanych rozwiązań. Sektory produkcyjny (43%) i finansowy (42%) wykazują szczególne zainteresowanie konsolidacją.
– Firmy oczekują dziś nie tylko wdrożeń technologii, ale kompleksowych rozwiązań dopasowanych do ich strategii. Dostawcy, którzy na tę potrzebę nie odpowiadają, ryzykują utratę klientów. Ponad jedna trzecia (35%) przedsiębiorców planuje konsolidację, by uprościć systemy, zwiększyć bezpieczeństwo i obniżyć koszty. Sukces wymaga więc nie tylko innowacji, ale także skutecznego wdrażania i integracji – mówi Mateusz Mazur, Partner EY, Lider obszaru inżynierii cyfrowej.
Od testów do wdrożeń – bariery skalowalności
Wdrożenie innowacji na szeroką skalę wciąż stanowi wyzwanie. Aż 80% firm wskazuje na konieczność lepszego zarządzania danymi (+6 p.p.), a 68% zmaga się z przekształceniem udanych prób w pełnoskalowe wdrożenia. Obecnie 80% projektów związanych z GenAI pozostaje na etapie testów, podobnie jak większość inwestycji w 5G (51%), IoT (53%), rozszerzoną rzeczywistość (60%) i blockchain (53%). Największym odsetkiem wdrożeń dotyczących całej organizacji, bądź wybranych procesów biznesowych, może pochwalić się analityka i AI (49%), robotyka i automatyzacja (37%) oraz przetwarzanie brzegowe (22%).
Najczęstszymi barierami (próby vs wdrożenia) są skomplikowana integracja z istniejącymi systemami (48%), ograniczenia budżetowe (45%) i niedojrzałość technologii, np. brak standaryzacji (37%). Ponadto 60% firm uważa, że ma zbyt wiele odrębnych rozwiązań, co utrudnia ich efektywne wykorzystanie.