Raport z badania jakości i dostępności połączeń telefonicznych z numerem alarmowym 112 w sieciach GSM 900/1800 i UMTS na trasie Poznań-Warszawa. W dniu 13 maja 2011 r. służby techniczne Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadziły badania zasięgów sieci GSM 900/1800 i UMTS operatorów komórkowych P4, PTC, PTK Centertel i Polkomtel oraz dostępności połączeń z numerem alarmowym 112.
Z uwagi na fakt, że połączenia z tym numerem powinny być traktowane w sieci priorytetowo i zestawiane z telefonów nawet takich, które nie posiadają karty SIM w każdych warunkach urbanistycznych na cel badania wybrano trasę samochodową Poznań-Warszawa, która z racji pełnienia funkcji trasy międzynarodowej powinna być w całości obsługiwana przez operatorów sieci komórkowych w zakresie dostępności połączenia z numerem alarmowym 112.
Prowadzone badania jakości i dostępności połączeń z numerem alarmowym 112 wykazały, że na całej trasie udało się zestawić maksymalnie 70,8 proc. poprawnych połączeń w sieci operatora ERA, 61,1 proc. w sieci operatora ORANGE, 47,2 proc. w sieci operatora PLUS i zaledwie 38,6 proc. w sieci operatora PLAY.
W czasie prowadzenia badań zauważono, że nie występuje tzw. „roaming” międzyoperatorski w przypadku braku macierzystej sieci – terminal dalej próbuje zestawiać połączenia z numerem alarmowym 112 we własnej sieci, mimo braku sygnału z sieci.
Część połączeń została odrzucona z komunikatem „SIEĆ ZAJĘTA”, co może wskazywać na brak priorytetowania połączeń z numerem alarmowym 112. W czasie prowadzenia badań zauważono również komunikaty „NUMER ZAJĘTY” czego przyczyną może być zbyt mała liczba linii obsługujących numer 112.
W trakcie badań dokonano pomiarów lokalizacji terminali wykonujących połączenia do numeru 112, co posłuży do porównania otrzymanych danych z danymi zapisanymi w niedawno uruchomionej przez UKE bazie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej PLI CBD.