Okres przedświąteczny to czas wzmożonej aktywności przestępców działających w świecie online. Dane pokazują, że na ataki cybernetyczne w Polsce narażona może być nawet co 5 osoba. W związku z faktem, że 98% z nas czuje się bezpiecznie robiąc zakupy w internecie – tym bardziej zagrożenie płynące ze strony oszustów może stać się realne dla każdego z nas. Bank Pocztowy szczególnie dba o bezpieczeństwo swoich klientów, ale także wszystkich obywateli, którzy coraz częściej decydują się na zakupy w sieci
dlatego apeluje o czujność w czasie przeprowadzania transakcji on-line. Komunikaty przypominające o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci, szczególnie w okresie przedświątecznym, Bank publikuje na stronach www oraz w mediach społecznościowych.
– Aż 98% z nas czuje się bezpiecznie robiąc zakupy w internecie, co sprawia, że tym łatwiej można uśpić naszą czujność. Tymczasem zagrożenie płynące ze strony oszustów jest realne dla każdego z nas, szczególnie teraz, kiedy w związku z COVID-19 znaczna część naszej aktywności przeniosła się właśnie do internetu. Jednak nie jesteśmy bezbronni. Zachowanie ostrożności pomoże nam zwiększyć nasze bezpieczeństwo. Zadbajmy też o naszych bliskich. Przekażmy im tych kilka prostych zasad – mówi Paweł Rzewuski, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Ryzyka Operacyjnego Banku Pocztowego.
Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady bezpieczeństwa w czasie zakupów online:
- Nigdy nie podawaj osobom trzecim danych logowania do bankowości internetowej.
- Zwróć uwagę na adres strony www i ważność jej certyfikatu.
- Chroń swój kod PIN i inne dane karty płatniczej.
- Bank nigdy nie wymaga podania pełnego numeru karty czy danych logowania do bankowości internetowej.
- Nie podawaj osobom trzecim kodów autoryzacji SMS.
- Unikaj niesprawdzonych sklepów internetowych, koniecznie sprawdź opinie.
- Nie otwieraj podejrzanych linków.
- Nigdy nie instaluj na urządzeniach z których dokonujesz płatności nieznanych aplikacji, w tym służących do podłączania pulpitu zdalnego.
- Zwróć uwagę na „atrakcyjne” ceny kupowanych przedmiotów.
- Pamiętaj o aktualizacji danych teleadresowych, w szczególności numeru telefonu.
Odsetek Polaków robiących zakupy w internecie systematycznie rośnie. Według ostatnich danych taką aktywność w sieci deklaruje już ponad 70% z nas.