Pamiętacie, jak w szkole gnębiono słabszych? Kojarzycie klasowego kozła ofiarnego? Na pewno każdy z nas potrafi przypomnieć sobie takie sceny z podstawówki, które – wiemy to jako dorośli – nie powinny się wydarzyć. A jak to wygląda dzisiaj? Cóż, dzieci coraz rzadziej funkcjonują w grupie, np. na podwórku. Obserwujemy też coraz większą indywidualizację. A to na pewno nie ułatwia sytuacji tym słabszym. Jak deklarują rodzice, aż 45% uczniów jest poniżanych, ośmieszanych, wyśmiewanych.
Samo pojawienie się internetu stworzyło nowe obszary komunikacji – także tej agresywnej. Cyberprzemoc często pojawia się równolegle z przemocą offline, ale może być bardziej nasilona. Jak mówią wspomniane badania, aż 1/3 uczniów doświadcza hejtu, cyberprzemocy czy agresji elektronicznej. Jednocześnie aż 35% rodziców nie wie, jak sobie z tym radzić.
Po prostu: bądź kumplem!
Dlatego Fundacja Orange już po raz kolejny dołącza do kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem – nie dokuczaj”. Podpisujemy się obiema rękami pod wezwaniem Roberta Lewandowskiego, ambasadora kampanii, do koleżeństwa i życzliwości:
– Wartości kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj!” są mi bardzo bliskie, ponieważ moja codzienna praca wymaga gry zespołowej i dobrej komunikacji w drużynie. Problem dokuczania czy cyberprzemocy występuje bardzo często w szkołach lub wśród rówieśników. Nie tylko dzieci nie wiedzą, w jaki sposób sobie z nim poradzić, wsparcia potrzebują również rodzice – mówi Robert Lewandowski.
Wiemy o tym dobrze, pracując regularnie ze szkołami czy prowadząc kampanię społeczną #jestnaswiecej skierowaną przeciwko hejtowi w sieci. Jak wiecie, jako fundacja firmy technologicznej, promujemy przede wszystkim dobre relacje w sieci. Mamy jednak pełną świadomość, że trudno je oddzielić od zwykłej życzliwości wobec innych. Jak pokazują twórcy badań EU Kids online 2018 Polska, cyberprzemoc ma zazwyczaj swoje źródło w braku poprawnych relacji i wsparcia ze strony najbliższego otoczenia. Rzadko też występuje w oderwaniu od tradycyjnych form przemocy. Dlatego zachęcamy: dbajmy po koleżeństwo i pozytywne relacje, szczególnie u dzieci.
Postawmy się cyfrowym huliganom
Przez udział w kampanii i nasze regularne działania chcemy pokazać, że cyfrowe technologie mogą pomagać w tworzeniu pozytywnych więzi. Przypominamy też, że hejterzy są głośną grupą, ale jest ich zadziwiająco niewielu. Pisałem o tym wcześniej, gdy zapoczątkowaliśmy kampanię #jestnaswiecej. Warto też, żebyśmy odkurzyli takie pojęcia jak netykieta czy pomyśleli, jak z szacunkiem dla innych używać smartfona.
Kampania społeczna Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” pod patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji i Rzecznika Praw Dziecka, Akcję wspierają partnerzy merytoryczni: Fundacja Orange, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Lifetube, oraz Nintu.