Wg badań, przeprowadzone przez firmę tyntec (globalnego operatora komórkowego) około 15% użytkowników z USA i 40% z Chin twierdzi, ze istotną wadą w aplikacjach przesyłających jest brak bezpieczeństwa. Najczęstsze skargi użytkowników WeChat (najbardziej popularnego w Chinach) i Facebook Messenger (najbardziej popularnego w USA) dotyczą braku bezpieczeństwa i interoperacyjności, czy umiejętności porozumiewania się z osobami, które nie korzystają z tej samej aplikacji.
Zwłaszcza, że zakupy w aplikacjach rosną – 95% respondentów z Chin i 64% amerykańskich respondentów kupuje produkty lub usługi za pomocą komunikatora lub głównej aplikacji portalu społecznościowego.
Facebook testuje opcje zakupu poprzez swoją główną aplikację, gdzie niedawno pojawił się przycisk „Buy”. Spekuluje się również, że w przyszłości Facebook rozbuduje funkcję pozwalając użytkownikom na śledzenie statusu zamówienia i bezpośredni kontakt ze sprzedającym.
Pomimo wzrostu zakupów przez aplikację mobilne, największe wyzwanie stawiane przed nimi, oprócz sprawnego przesyłania wiadomości, to silne uwierzytelnianie w przypadku wykonywania zakupów i zapobieganie oszustwom. 36% użytkowników ze Stanów Zjednoczonych stwierdziło, że w celu ochrony swojej tożsamości i weryfikacji zakupów w aplikacji wystarczy użyć haseł (w Chinach 45%), a tylko 11% używa kodów jednorazowych, wysłanych za pośrednictwem SMS (w Chinach 30%). W obu krajach hasła jednorazowe są najczęściej stosowanym sposobem weryfikacji zaraz po hasłach.
– Firmy tworzące aplikacje muszą rozwiać obawy użytkowników i rozważyć ich skargi na zabezpieczenia i interoperacyjność, jeśli chcą przejść do kolejnego etapu rozwoju – mówi Thorsten Trapp, CTO firmy tyntec. – Zwłaszcza niektóre bariery regulacyjne ograniczają ich możliwości, a także znalezienie odpowiednich rozwiązań technologicznych i partnerów, którzy mogą wspólnie dostarczyć uniwersalny zasięg i silne zabezpieczenia. Poprzez integrację SMS i weryfikację telefoniczną (weryfikacja poprzez odcisk palca, kod, zdjęcie) aplikacje mogą być stosowane przez większą ilość użytkowników bez szkody dla ich bezpieczeństwa.