„Bezpieczne zakupy w Internecie” to projekt edukacyjny skierowany do konsumentów, zainicjowany przez branżowy serwis informacyjny prawokonsumenckie.pl, opracowany wspólnie z ekspertami działającymi w branży e-commerce. Partnerem tematycznym projektu jest Bitdefender. Projekt edukacyjny „Bezpieczne zakupy w Internecie” to praktyczne kompendium wiedzy na temat zakupów o n-line, które właśnie wystartowało w serwisie prawokonsumenckie.pl.
Projekt skierowany jest zarówno do konsumentów zaawansowanych w internetowych zakupach, jak i tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w tym temacie i z dużą ostrożnością podchodzą do sieciowych transakcji. W jednym miejscu znajdą materiały o charakterze poradnikowym dotyczące zakupów, zwrotów, reklamacji, rodzajów płatności, zakupów ratalnych, przesyłek oraz dostawy. Oprócz artykułów czytelnicy będą mieli również dostęp do materiałów audio (podcasty) oraz video (filmy), zawierających praktyczne wskazówki odnoszące się do analizy konkretnych przykładów.
Najgorętszy czas zakupowy w roku – rozpoczynający się już na początku listopada i trwający do końca stycznia – sprzyja oszustwom i wyłudzeniom na wielką skalę. Dlatego właśnie na ten okres prawokonsumenckie.pl i Izba Gospodarki Elektronicznej zaplanowały kampanię informacyjną na temat bezpiecznych zakupów on-line.
– Polska branża e-commerce z roku na rok rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Obecnie w sieci kupuje już ponad 62% internautów, a to oznacza, że osiągnęliśmy średnią europejską. I to jest dobra wiadomość. Niestety równolegle z dynamicznym wzrostem zakupów on-line idzie w parze większa liczba nadużyć, zarówno po stronie nieuczciwych sprzedawców, dostawców, jak i operatorów płatności. Widzimy ogromną potrzebę dostarczania konsumentom rzetelnej wiedzy w zakresie bezpiecznych zakupów, tym bardziej, że rynek i przepisy prawa podlegają nieustannym zmianom i dlatego informacje, wskazówki i porady przekazywane konsumentom należy cały czas aktualizować – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.
Polacy pokochali zakupy w sieci, ale wciąż nieostrożnie podchodzą do tematu transakcji internetowych. Źródłem problemów przy transakcjach handlowych drogą elektroniczną bywa najczęściej nieuwaga konsumentów, robienie zakupów bez sprawdzania wiarygodności sprzedawcy, nieznajomość własnych praw, nieprzestrzeganie podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas płatności.
– Z najnowszego raportu “E-commerce w Polsce 2019” przeprowadzonego przez Gemius wynika, że w sieci kupują nie tylko młodzi – seniorzy to już ¼ klientów sklepów on-line. I ta właśnie grupa jest szczególnie narażona na różnego rodzaju oszustwa internetowych naciągaczy. Analiza profilu odbiorcy naszego serwisu wskazuje, że znacząco rośnie grupa czytelników-seniorów aktywnie poszukujących porad konsumenckich. Do współtworzenia materiałów poradnikowych postanowiliśmy zaprosić takich ekspertów, których wiedza merytoryczna będzie istotnym wsparciem w edukacji konsumenckiej czytelników szukających różnych informacji, młodszych i starszych, dobrze poinformowanych i tych mniej doświadczonych – mówi Rafał Stępniewski, redaktor naczelny serwisu prawokonsumenckie.pl.
Celem inicjatorów projektu „Bezpieczne zakupy w Internecie” jest edukowanie czytelników w zakresie ich praw konsumenckich, bezpiecznych płatności i dostaw oraz bezpiecznego poruszania się w sieci. Świadomy, wyedukowany i znający swoje prawa konsument jest najlepszym motywatorem podnoszenia standardów branży zakupów internetowych.
– Ponad połowa polskich internautów robi zakupy w sieci, mimo to wielu z nich wciąż niefrasobliwie podchodzi do kwestii związanych z bezpieczeństwem zakupów: nie chroni swojej prywatności, stosuje zbyt słabe hasła, niewłaściwie zabezpiecza swój sprzęt, nierozważnie podchodzi do kwestii związanych z transakcjami płatniczymi w sieci. Zależy nam, aby kupujący w bezpieczny sposób korzystali z sieci i potrafili rozpoznać potencjalne zagrożenia. Odpowiedni antywirus i zdrowy rozsądek to udane i pozbawione ryzyka zakupy – mówi Marek Markowski, przedstawiciel Bitdefendera w Polsce.
Czytelnicy serwisu będą mogli również skorzystać z ofert partnerów projektu, w postaci aktywnych linków promocyjnych w artykułach oraz kodów rabatowych na wybrane produkty i usługi.