Nowoczesne technologie, które na co dzień ułatwiają nam kontakt ze światem, dając dostęp do informacji i rozrywki, wykorzystujemy coraz chętniej jako ułatwienie w domowych obowiązkach, w tym np. regulowaniu płatności. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez UPC Polska, oszczędność czasu i wygoda powodują, że z płatności przez Internet korzysta aż 74% badanych. Coraz mniej popularne jest opłacanie rachunków bezpośrednio – bank czy pocztę wybiera już tylko 9%, a salony 2%
Coraz bardziej cyfrowo
Jak podkreślają autorzy raportu PKPP Lewiatan „E-faktura w Polsce” postawy Polaków zmieniają się głównie dzięki akcjom edukacyjnym przeprowadzanym zarówno przez przedsiębiorców jak i administrację państwową. Oznacza to, że podobnie jak w większości krajów Europejskich odsetek klientów korzystających z płatności w placówkach bankowych, urzędach pocztowych czy biurach obsługi klientów będzie się systematycznie zmniejszał. To potwierdzają także wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie UPC Polska, z którego wynika, że wszelkie formy bezpośrednich płatności cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością, niż elektroniczne. Zaledwie 9% badanych odwiedza w tym celu placówkę banku, taki sam odsetek korzysta z usług urzędu pocztowego. Salon lub biuro obsługi, wybiera tylko jeden na pięćdziesięciu klientów. Pytani o motywację korzystania z bezpośrednich form płatności, ankietowani podkreślali związane z nimi przywiązanie do papierowego potwierdzenia przelewu.
Według badania, przeprowadzonego na zlecenie UPC Polska, aż 74% ankietowanych jako preferowaną formę płatności wybiera przelew internetowy. Dla 67% takie rozwiązanie oznacza przede wszystkim wygodę i oszczędność czasu (26%), związaną z brakiem konieczności wychodzenia z domu i stania w kolejkach. 1/5 badanych twierdzi, że korzystanie z internetowej bankowości pozwala również oszczędzić pieniądze, a dzięki możliwości sprawdzenia historii rachunku daje pełniejszą kontrolę nad wydatkami (11%). Prócz praktycznych aspektów wykorzystania Internetu do opłacania rachunków, takich jak prostota czy niski koszt, 52% ankietowanych docenia korzystny wpływ elektronicznych płatności na środowisko. Popularne stają się także formy płatności elektronicznych, które po jednorazowym zleceniu odbywają się w sposób automatyczny i nie trzeba o nich pamiętać. Zlecenie stałe wybiera 19% ankietowanych. Taka sama grupa badanych decyduje się na polecenie zapłaty, które ułatwia im regulowanie opłat o zmiennej wysokości.
Coraz więcej sposobów na opłacanie rachunków
UPC zapewnia udogodnienia dla klientów preferujących tradycyjne formy płatności w banku, na zakupach czy stacji benzynowej. Od marca klienci UPC mają możliwość opłacania rachunków bez prowizji w dowolnie wybranym oddziale Alior Banku, na terenie całego kraju. Klienci mogą również regulować należności gotówkowo poprzez usługę VIA Moje rachunku dostępną w niemal 7 000 punktów w Polsce. Jednocześnie, mając na uwadze ciągle rosnąca liczbę klientów preferujących płatności internetowe, UPC Polska od dawna inwestuje w usprawnienie procesu płatności m.in. poprzez pełną dostępność do rachunków online (e-Faktura) czy innowacyjne na polskim rynku rozwiązanie wykorzystujące kody Quick Response. Rozwiązania dostępne online przy zagwarantowaniu wysokiej jakości obsługi bezpośredniej pozwalają klientom na swobodny wybór preferowanego sposobu płacenia rachunków. W ciągu najbliższych miesięcy UPC udostępni swoim klientom także płatności on-line dostępne bezpośrednio przez stronę www eBOK-u (elektronicznego biura obsługi klienta).
Płatności online – sposób na większą niezależność osób dojrzałych
Tradycyjne formy płatności najbardziej popularne są w starszych grupach wiekowych, co wynika z braku kompetencji cyfrowych i motywacji, by je rozwinąć. Ponad 9 mln osób w wieku 50+ jest w Polsce wykluczonych cyfrowo. Jednocześnie aż 59% osób 50+ korzystających z Internetu jako preferowaną formę płatności wskazuje przelewy internetowe. Aby umożliwić osobom dojrzałym korzystanie z udogodnień, jakie daje Internet, UPC od 2006 roku realizuje program edukacyjny Akademia e-Seniora UPC. Dzięki kursom obsługi komputera i internetu realizowanym w kilkudziesięciu miastach Polski, już kilka tysięcy osób, korzysta z potencjału internetu. Efekty programu dowodzą, że poznanie obsługi komputera i Internetu ułatwia codzienne życie, pozwala samodzielnie, łatwo i szybko dotrzeć do praktycznych informacji, realizować płatności, czy zakupów przez Internet, co oznacza większą wygodę i samodzielność osób dojrzałych. W tym roku w kursach Akademii e-Seniora w całej Polsce weźmie udział ponad 5000 osób 50+.