Operatorzy sieci komórkowych przestrzegają obowiązku blokowania skradzionych telefonów na żądanie abonenta. Od 1 do 20 stycznia 2005 r. zablokowali prawie 1,7 tys. telefonów – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP).
Jak poinformował URTiP we środowym komunikacie, operatorzy sieci komórkowych (Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel) wdrożyli odpowiednie procedury i zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym blokują numer IMEI skradzionych telefonów komórkowych.
IMEI to przypisana przez producenta 16-cyfrowa kombinacja cyfr, pozwalająca na identyfikację aparatu. Od 1 do 20 stycznia Polkomtel zablokował 253 skradzione telefony, PTC – 573 telefony, a PTK Centertel – 867 telefonów. Podczas kontroli URTiP stwierdził, że każdy z operatorów przyjmuje zgłoszenia blokady skradzionego aparatu komórkowego tylko od własnych klientów. Możliwość zablokowania skradzionego telefonu posiadają abonenci oraz zarejestrowani użytkownicy usług przedpłaconych (prepaid), czyli tzw. telefonów na kartę. Zablokowania aparatu można też dokonać poprzez pełnomocnika – podano w komunikacie. Informacja dotycząca zablokowanego numeru IMEI jest następnie przekazywana do pozostałych operatorów drogą elektroniczną raz lub dwa razy dziennie (przed południem i popołudniu) w dni robocze. Operatorzy planują zautomatyzowanie tego procesu, co umożliwi przesyłanie informacji z dowolną częstotliwością również w weekendy – poinformował URTiP. Urząd zaznaczył, że operatorzy oferują również usługę odblokowania uprzednio zablokowanego aparatu, stosując procedurę zbieżną z procedurą blokowania numeru IMEI, choć Prawo telekomunikacyjne nie nakłada na nich takiego obowiązku. Obowiązek blokowania skradzionych telefonów komórkowych przez operatorów na żądanie abonentów wprowadziło od 1 stycznia 2005 r. Prawo telekomunikacyjne, które weszło w życie we wrześniu 2004 r.
źródło: Interia