czwartek, 19 września, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Bosch prezentuje nowy system wspomagania dla tramwajów

    Zobacz również

    Nowoczesny transport publiczny jest coraz istotniejszy, co sprawia, że dostępność, a przede wszystkim bezpieczeństwo tych usług są ważniejsze niż kiedykolwiek. Na miejskich drogach panuje zazwyczaj duży ruch – kolizje mogą prowadzić do kosztownych dla operatorów napraw, a zakłócenia w rozkładach jazdy powodują niezadowolenie pasażerów. Bosch Engineering na międzynarodowych targach techniki komunikacyjnej InnoTrans w Berlinie zaprezentuje nowe systemy przeznaczone do pojazdów tramwajowych, zwiększające bezpieczeństwo i niezawodność w ruchu miejskim. W tym celu opracowano nowy system ostrzegania przed kolizją czołową. Uzupełniają go funkcje monitorowania bliskiego zasięgu, bocznego oraz kontrola koncentracji motorniczego, które pomogą zminimalizować liczbę wypadków lub nawet zapobiec im w przyszłości.

    - Reklama -

    To kolejny krok ku automatyzacji. Poszczególne systemy znacznie zwiększają niezawodność operacyjną, jednocześnie zmniejszając ryzyko kolizji i wypadków. Zapewniają kluczowe wsparcie dla maszynistów w wielu krytycznych sytuacjach: na przystankach, ruchliwych drogach czy trudnych skrzyżowaniach. W ten sposób można znacznie ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych i wynikających z nich utrudnień – wyjaśnił Heiko Mangold, szef działu technologii kolejowej w Bosch Engineering GmbH. Istniejący od 2017 roku system antykolizyjny firmy Bosch Engineering skutecznie wspiera motorniczych z całego świata w ich pracy.

    System wspomagania tramwajów od Bosch

    Dzięki nowym funkcjom Bosch Engineering rozszerza swoją ofertę systemów wspomagania dla tramwajów. Złożony z wielu modułów pakiet pozwala operatorom pociągów miejskich i tramwajów, a także producentom pojazdów wybrać funkcje dokładnie odpowiadające ich indywidualnym potrzebom.

    Funkcja monitorowania przedniej części pojazdu pozwala na ostrzeżenie o zbliżających się kolizjach czołowych i wykrywa znaki oraz sygnały drogowe. System jest również dostępny w dwóch zaawansowanych wersjach: plus i rozszerzonego zasięgu. Natomiast asystent bliskiego zasięgu monitoruje obszar wokół tramwaju i wydaje ostrzeżenia na przystankach – na przykład w momencie, gdy dzieci przechodzą bezpośrednio przed tramwajem lub jeśli ktoś znajduje się między dwoma wagonami. System zapobiega również otwarciu drzwi po niewłaściwej stronie i pomaga personelowi kolejowemu w precyzyjnym pomiarze odległości podczas łączenia wagonów tramwajowych w zajezdni.

    Wspomaganie boczne tramwaju ma zapobiegać kolizjom spowodowanym przez pojazdy przecinające tor jazdy tramwaju. Niewłaściwie wykonywane ruch poprzeczny, zmiana pasa i manewr skręcania w lewo są głównymi przyczynami wypadków tramwajowych w ruchu mieszanym (jednoczesne poruszanie się różnych rodzajów pojazdów na drodze). – Nasz system ostrzega motorniczego o zbliżającym się niebezpieczeństwie na wczesnym etapie, umożliwiając mu odpowiednie dostosowanie jazdy. Dzięki temu wielu wypadkom udaje się zapobiec – wyjaśnił Mangold. System zostanie wyposażony w funkcję monitorowania przodu.

    Innymi przyczynami wypadków mogą być zmęczenie i rozproszenie uwagi motorniczego. System Bosch monitoruje kierunek spojrzenia, mimikę twarzy i postawę kierującego pojazdem, dzięki czemu umożliwia wykrycie wszelkich niepokojących oznak i ostrzeżenie go.

    System wspomagania jazdy tramwajem wykorzystuje nowoczesną technologię czujników Bosch najnowszej generacji. Składa się z kamery, radaru, sensora LiDAR i technologii ultradźwiękowej, co umożliwia monitorowanie całego zewnętrznego otoczenia tramwaju oraz kabiny kierowcy wewnątrz pojazdu. Zarejestrowane dane są przetwarzane przez wysokowydajne jednostki sterujące, zoptymalizowane do użytku w pojazdach szynowych. Nowoczesne rozwiązania transmisyjne umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje systemu oraz wprowadzenie funkcji monitorujących stan techniczny.

    Szybka i bezpieczna integracja z nowymi lub istniejącymi flotami pojazdów

    System wspomagania tramwajów opracowany przez Bosch można łatwo zainstalować w nowych tramwajach lub zmodernizować dzięki niemu starsze pojazdy (niezależnie od ich marki). Może być wykorzystywany zarówno przez producentów tramwajów, jak i zewnętrznych dostawców. -Zastosowanie jednolitej platformy technologicznej we wszystkich tramwajach jest bardzo korzystne dla operatorów, szczególnie w przypadku flot mieszanych. Z jednej strony zmniejszamy koszty związane z częściami zamiennymi i konserwacją dzięki stosowaniu tych samych komponentów. Z drugiej – szkolenie kierowców jest łatwiejsze, ponieważ muszą oni nauczyć się obsługi tylko jednego systemu, niezależnie od tego, jaki pojazd będą prowadzić – wyjaśnił Mangold.

    Na życzenie klienta Bosch Engineering może również pełnić funkcję integratora systemu podczas modernizacji. Oprogramowanie i komponenty systemu są zgodne ze wszystkimi międzynarodowymi wytycznymi dla tramwajów i pociągów miejskich. Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o trudnych warunkach pracy w transporcie szynowym i charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością i niezawodnością.

    Bosch Engineering pracuje również nad automatyzacją miejskiego transportu szynowego. Przykładem jest zautomatyzowanie ruchu w zajezdni, co pozwala motorniczemu jedynie zatrzymać tramwaj w zajezdni na koniec zmiany – następnie system przejmuje kontrolę i samodzielnie kieruje tramwaj do jego miejsca postojowego.

    ŹródłoBosch
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Mapy Apple dostarczają nowych sposobów na odkrywanie świata

    Wraz z dzisiejszą premierą systemów iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia i watchOS 11 w Mapach Apple pojawią się...