Biznes w 2024 roku: przychody ze sprzedaży na poziomie 90,5 mld euro / marża EBIT z działalności operacyjnej: 3,5 procent.
Strategia 2030: zarządzanie portfolio biznesowym w celu zapewnienia konkurencyjności.
Sztuczna inteligencja wzmacnia podstawową działalność: do 2030 roku oprogramowanie i usługi mają generować sprzedaż wartą miliardy.
Rozwój: innowacje skupione na walce ze zmianami klimatu
Polityka gospodarcza: liberalizacja rynku i więcej inwestycji na rzecz silnej Europy.
Stefan Hartung: „Nasze technologie dla mobilności i domów przyszłości pozostają kluczowymi obszarami wzrostu”.
Markus Forschner: „Naszym celem na rok 2025 jest poprawa przychodów i wyników ze sprzedaży, nawet w trudnych warunkach”.
Technologiczno-usługowy koncern Bosch ogłosił wstępne wyniki za rok obrotowy 2024. Przychody ze sprzedaży wyniosły 90,5 mld euro, co oznacza spadek o 1 procent w ujęciu nominalnym rok do roku. Po uwzględnieniu wahań kursowych, przychody utrzymały się na poziomie roku 2023. Marża EBIT z działalności operacyjnej wyniosła 3,5 procent.
– Pomimo naszych najlepszych starań, również Bosch odczuł skutki spowolnienia gospodarczego. Jednak patrząc na sytuację rynku i innych podmiotów z branży, nasz wyniki można uznać za solidny – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, odnosząc się do opublikowanych danych biznesowych firmy. – Technologie dla mobilności i domów przyszłości pozostają dla nas kluczowymi obszarami wzrostu”. Hartung podkreślił też wysiłki wzmacniające konkurencyjność i rozwój koncernu w roku 2024: strategiczne decyzje dot. portfolio biznesowego, obejmujące zarówno przejęcia, jak i sprzedaż. Jednocześnie firma musiała dokonać pewnych dostosowań w obszarze struktur.
Oprócz słabego wzrostu światowej gospodarki, na rozwój działalności Grupy Bosch negatywnie wpłynął fakt, że rozwojowe obszary rynku, takie jak np. elektromobilność, wzrastały znacznie wolniej niż oczekiwano. Negatywny wpływ na wynik miał brak sprzedaży i niewykorzystane moce produkcyjne, konieczne dalsze wysokie inwestycje w przyszłe technologie i rezerwy na niezbędne strategiczne dostosowania. Pomimo wszystkich wyzwań, Bosch konsekwentnie realizuje ambitne cele biznesowe: do 2030 roku firma chce znaleźć się wśród wiodących dostawców w swoich obszarach działalności na kluczowych rynkach. Firma zamierza osiągnąć średnioroczny wzrost sprzedaży na poziomie od 6 do 8 procent, przy marży na poziomie co najmniej 7 procent.
Rozwój biznesu w Polsce w 2024 roku
Według wstępnych danych, Bosch zakończył rok 2024 z ponad 1,7 mld euro (7,5 mld złotych) skonsolidowanej sprzedaży w Polsce, odnotowując spadek obrotów o 1,5 procent w euro (6,6 procent w złotych) w porównaniu z rokiem poprzednim. Całkowita sprzedaż netto Grupy Bosch w Polsce w 2024 roku wyniosła blisko 3,1 mld euro (13,2 mld złotych), co oznacza wzrost o 5,4 procent w euro (spadek o 0,1 procent w złotych). – Również w Polsce wyzwania w otoczeniu społeczno-gospodarczym i geopolitycznym wpływają na nastroje konsumentów i skłonność do inwestowania. Pomimo tego chcemy dalej rozwijać naszą działalność. Przewidujemy, że w 2025 roku rynek ustabilizuje się i stworzy nowe możliwości rozwoju – powiedział Rafał Rudziński, Prezes spółki Robert Bosch i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce. Według wstępnych danych, na dzień 31 grudnia 2024 r. w Bosch w Polsce zatrudnionych było ok. 9 700 osób.
Strategia wzrostu: poprawa możliwości biznesowych przez rozwój portfolio
W minionym roku obrotowym Bosch systematycznie wdrażał swoją Strategię 2030 i osiągnął ważne kamienie milowe. Jednym z nich jest planowane przejęcie biznesu HVAC firm Johnson Controls i Hitachi, transakcja o wartości około 8 mld dolarów amerykańskich. Przez zakup tej firmy Bosch zamierza rozszerzyć swoją obecność na obiecujących rynkach, takich jak Stany Zjednoczone i Azja. – Pomimo obecnych trudności, konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju i będziemy nadal zdecydowanie rozwijać technologie kluczowe dla świata jutra – powiedział Hartung. Udana sprzedaż części portfolio produktowego działu Building Technologies, pozwoli Bosch skupić się w przyszłości na integracji systemów zabezpieczeń i dalej się rozwijać. Firma dąży do osiągnięcia lepszej równowagi między różnymi sektorami swojej działalności, poprawy odporności i zapewnienia rentowności portfela biznesowego w przyszłości.
Technologie przyszłości: innowacje tworzą technologię „bliżej nas”
Aby osiągnąć założone cele, Bosch wprowadza innowacje w obszarach, które będą miały kluczowe znaczenie w przyszłości. „Elektromobilność, wodór i zrównoważone technologie pozostają rozwijającymi się biznesami i są głównym obszarem naszych innowacji” – powiedział Hartung, odnosząc się do ciągłego wyzwania, jakim są zmiany klimatyczne. Jako przykład podał pompę kriogeniczną, którą Bosch testuje obecnie w USA. Pompa spręża do 600 kilogramów ciekłego wodoru na godzinę co w ciągu zaledwie 10 minut pozwoli ciężarówkom zatankować wodór w ilości wystarczającej na kolejne 1000 kilometrów.
Bosch rozwija również portfolio AGD. Już za kilka tygodni wprowadzi do swojej oferty chłodziarko-zamrażarkę do zabudowy XXL. Wyposażona w nowy, otwarty standard technologii inteligentnego domu Matter, będzie pierwszym na świecie urządzeniem gospodarstwa domowego zdolnym do łączności w sieci niezależnej od producenta. W firmie Bosch około 5 000 ekspertów ds. sztucznej inteligencji pracuje nad tym, aby sztuczna inteligencja była wykorzystywana na co dzień. Przykładem rozwiązania opartego na AI jest nowa usługa połączeń alarmowych, która umożliwia użytkownikom wind proszenie o pomoc w ojczystym języku, bez konieczności modernizacji samej windy.
Rozwiązania cyfrowe: sztuczna inteligencja wzmacnia podstawową działalność
Inteligentne oprogramowanie i usługi cyfrowe stały się obecnie ważnym filarem podstawowej działalności firmy Bosch. – Coraz częściej wykorzystujemy sztuczną inteligencję w naszych własnych procesach, poprawiając jakość i efektywność zarówno na produkcji, jak i w pracy biurowej – powiedział Hartung. – Sztuczna inteligencja stała się również integralną częścią naszych produktów i rozwiązań. Bosch przewiduje, że dzięki oprogramowaniu i usługom do początku następnej dekady wygeneruje sprzedaż na poziomie ponad 6 mld euro, z czego dwie trzecie przypadnie na sektor mobilności. – W firmie Bosch sztuczna inteligencja od lat odgrywa ważną rolę w rozwoju wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy – powiedział Hartung. – Ale nie tylko w dziedzinie AI rozwijamy mobilność definiowaną przez oprogramowanie. Dlatego Bosch jest idealnym partnerem dla największych światowych graczy technologicznych – dodał.
Polityka gospodarcza: konkurencyjność dla silnej Europy
Firma Bosch stawia na nowe ramy polityczne w Niemczech i UE, które będą stymulować wzrost. Zdaniem Hartunga potrzebne są działania mające na celu wzmocnienie konkurencyjności i atrakcyjności tych lokalizacji, jako miejsc prowadzenia działalności gospodarczej. – Silna UE to mniej regulacji i więcej inwestycji, a także mniejsza liczba barier i większa liberalizacja rynku – powiedział.
Rozwój działalności w 2024 r.: zmiany rynkowe wpływają na sprzedaż
w poszczególnych sektorach biznesowych
Dane dotyczące sprzedaży w poszczególnych sektorach działalności firmy Bosch wyraźnie odzwierciedlają ogólne trendy rynkowe. – Rok 2024 był wyjątkiem – wszystkie nasze główne rynki miały w tym samym czasie słabe wyniki – powiedział dr Markus Forschner, członek zarządu i CFO Robert Bosch GmbH.
Przychody ze sprzedaży w wysokości 55,9 mld euro oznaczają, że sektor biznesowy Mobility zbliżył się do poziomu obrotów roku poprzedniego. Pomimo kurczącego się rynku, przychody ze sprzedaży były na poziomie roku 2023, również po skorygowaniu o wpływ kursów wymiany walut. W dziedzinie Industrial Technology przychody ze sprzedaży wyniosły 6,5 mld euro, czyli o 13 procent mniej niż w roku poprzednim w ujęciu nominalnym i 12 procent mniej po skorygowaniu o wpływ kursów walutowych. Słaby sektor inżynierii mechanicznej szczególnie mocno uderzył w główne rynki Europy, Chin i Stanów Zjednoczonych.
W sektorze Consumer Goods przychody ze sprzedaży wzrosły nominalnie o 2 procent do 20,3 mld euro. Po skorygowaniu o wpływ różnic kursowych były o 3 procent wyższe niż w roku poprzednim. Oznacza to, że Bosch ponownie rozwija się w branży dóbr konsumpcyjnych – po raz pierwszy od czasu spadku popytu pod koniec pandemii koronawirusa. Przychody ze sprzedaży w sektorze Energy and Building Technology wyniosły 7,5 mld euro. To oznacza spadek przychodów ze sprzedaży o 3 procent zarówno nominalnie jak i skorygowaniu o wpływ kursów walutowych. Wynikało to przede wszystkim ze złych nastrojów na europejskim rynku grzewczym.
Rozwój biznesu w 2024 roku: słaby wzrost sprzedaży w regionach
Sytuacja gospodarcza w różnym stopniu wpłynęła na rozwój sprzedaży w regionach. – Sytuacja ekonomiczna szczególnie wpłynęła na nasz europejski biznes – wyjaśnił Forschner. Przychody ze sprzedaży w Europie wyniosły 44,5 mld euro i były o 5 procent niższe niż w roku poprzednim w ujęciu nominalnym i po uwzględnieniu różnic kursowych. Sytuacja w Ameryce Północnej i Chinach przełożyła się na stonowany wzrost przychodów ze sprzedaży w obu Amerykach i regionie Azji i Pacyfiku. W Ameryce Północnej przychody ze sprzedaży wzrosły o 5 procent do 16 mld euro. Sprzedaż w Ameryce Południowej wyniosła 1,8 mld euro, co oznacza wzrost nominalny 6 procent, a po uwzględnieniu kursów wymiany walut – o 12 procent. W regionie Azji i Pacyfiku przychody ze sprzedaży wzrosły do 28,1 mld euro. Nominalny wzrost wyniósł 1 procent i 3 procent po skorygowaniu o wpływ kursów walutowych.
Zatrudnienie w 2024 roku: mniejsze zapotrzebowanie na zasoby ludzkie staje się widoczne
Na dzień 31 grudnia 2024 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie około 417,900 pracowników – blisko 3 procent mniej niż w 2023 roku (-11,500). Znaczące zmiany poziomu zatrudnienia były widoczne w Europie i Azji.
Perspektywy na 2025 r.: słaba gospodarka będzie wywierać większą presję na koszty
Również w bieżącym roku Grupa Bosch spodziewa się bardzo wymagającego otoczenia biznesowego. – Przewidujemy, że na całym świecie wzrost pozostanie tylko umiarkowany – powiedział Forschner.
– Nie oczekujemy, że światowa gospodarka ożywi się przed 2026 rokiem. W obecnej sytuacji Bosch zakłada, że w 2025 roku globalna gospodarka wzrośnie zaledwie o 2,5 procent. Realizując strategię rozwoju, spółka nadal koncentruje się na celach finansowych. „Pomimo utrzymujących się niekorzystnych warunków, chcemy jeszcze bardziej poprawić naszą sprzedaż i wynik w 2025 roku – powiedział Forschner.
Jego zdaniem, tylko rentowny wzrost pozwoli spółce na dalszy silny i znaczący rozwój. W związku z tym Bosch dąży do osiągnięcia docelowej marży na poziomie 7 procent do 2026 roku. Celem jest dalsze zwiększanie konkurencyjności na wszystkich poziomach – od atrakcyjnych produktów i akceptowalnych kosztów po odpowiednie struktury dla przyszłościowego portfolio. – Rozsądne oszczędności i ukierunkowane inwestycje zapewniają niezbędne pole manewru – powiedział Forschner. Ostrzegł jednak, że nie będzie to łatwe. Taki plan będzie wymagał dużego wysiłku i nie można wykluczyć bolesnych decyzji.