Carrefour rozpoczął implementację produkcyjną systemu Globalnej Synchronizacji Danych (GDSN) w Polsce. Polska jest kolejnym po Francji, Brazylii i Tajwanie krajem, w którym Carrefour konsekwentnie wdraża system do wymiany danych produktowych w ramach realizacji swojej strategii cyfrowej transformacji. Celem projektu jest całkowite wyeliminowanie kart produktowych i zastąpienie ich elektroniczną wymianą danych opartą na globalnych standardach GS1.
W ramach nowego systemu działa już 5 dostawców sieci, a kolejnych 18 przygotowuje się do jego wdrożenia.
GDSN (Global Data Synchronization
Network) to sieć certyfikowanych katalogów pozwalająca na szybką i
precyzyjną wymianę danych produktowych u wszystkich uczestników łańcucha
dostaw – od producentów i dostawców, przez magazyny, transport,
logistykę, aż po sklepy offline i online. GDSN opiera się standardach
GS1, zapewniając bezpieczną i ciągłą synchronizację danych podstawowych w
czasie rzeczywistym. Zastąpienie tradycyjnych kart produktowych wymianą
GDSN przynosi szereg udokumentowanych korzyści, w tym pozwala na
redukcję błędów w zamówieniach oraz wyeliminowanie braków na półkach
poprzez lepsze zarządzanie zapasami. GDSN usprawnia również aktualizację
baz danych podstawowych, a także przyspiesza wprowadzanie nowych
produktów na rynek czy organizację promocji, co wpływa na zwiększenie
sprzedaży.
– Carrefour jako pierwsza sieć na
polskim rynku wprowadził system globalnej wymiany i synchronizacji
danych do współpracy z dostawcami. GDSN to cyfrowa rewolucja dla całej
branży handlowej, która nie tylko pomaga usprawnić codzienną współpracę w
ramach całego łańcucha dostaw, ale przynosi również wymierne efekty
finansowe i biznesowe. To kolejny krok milowy w cyfryzacji wymiany
danych na polskim rynku – mówi Katarzyna Orlińska, Dyrektor ds. digitalizacji Carrefour Polska
– Dziś, gdy kluczowym wyzwaniem w
handlu jest omnichannel, czyli spójne zarządzanie kanałami offline i
online, posiadanie wiarygodnych danych produktowych ma kluczowe
znaczenie. Mamy świadomość, jak istotnym elementem są sprawne mechanizmy
ich udostępniania oraz gwarancja ich wysokiej jakości. Aktywnie
wspieramy polskich producentów w usprawnianiu własnych procesów
zarządzania danymi, jak i we włączeniu się w system GDSN. Nasze
międzynarodowe doświadczenia oraz pilotażowy projekt z Carrefour
pokazują, że GDSN, wpływając na poprawę danych produktowych, usprawnia
zarządzanie zapasami oraz obniża współczynnik utraconej w zapasach na
półkach sprzedaży – komentuje Elżbieta Hałas, CEO GS1 Polska z GS1 Polska.
Carrefour jest pierwszą siecią w Polsce,
która wdraża GDSN. Implementację poprzedziły prace przygotowawcze,
które doprowadziły do uzgodnienia w branży FMCG polskiego modelu danych
podstawowych, który jest kompatybilny z modelami europejskimi oraz jest
zgodny z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Firmy w Polsce wybrały
jeden z trzech certyfikowanych katalogów GDSN oferowanych przez
Brandbank AC Nielsen, FSENet oraz Comarch. Wśród pierwszych
dostawców korzystających z nowego sposobu wymiany danych produktowych są
Fritolay (Pepsico), Colgate/Palmolive, VitaProdukt, Zakłady Tłuszczowe
Kruszwica oraz Atlanta.