Krajowy rynek tabletów i smartfonów jest stabilny, a wzrosty generuje systematyczna wymiana urządzeń na nowsze i bardziej nowoczesne. Producenci urządzeń mobilnych oczekują, że ceny będą spadać, a oferta przesuwać się w stronę klientów dysponujących mniej zasobnym portfelem. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się urządzenia oparte na systemie operacyjnym Windows, z racji pojawienia się nowej wersji oprogramowania, oraz phablety.
– W dalszym ciągu widać trend polegający na przenoszeniu poszczególnych rozwiązań ze standardowego komputera na urządzenia mobilne: laptopy oraz tablety – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Zalewski z firmy Asbis, country manager marki Prestigio w Polsce. – Znaczna część rynku przesuwa się także w kierunku phabletów, czyli urządzeń łączących cechy tabletu i telefonu. Trend jest delikatny, aczkolwiek w ostatnich tygodniach obserwujemy wzrost ich sprzedaży.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania oparte na systemie operacyjnym (OS) firmy Microsoft, a szczególnie jego najnowszej wersji, jeszcze niedostępnej w sprzedaży. Premiera Windows 10 planowana jest na jesień br.
– Klienci już zaczynają pytać, czy na naszych produktach ten nowy system operacyjny będzie pracował – mówi Zalewski. – Prestigio oferuje takie urządzenia, zarówno w kategorii tabletów i smartfonów. Nadchodzący Windows 10 może wnieść powiew świeżości w obydwu kategoriach.
Dystrybutorzy sprzętu liczą na ten powiew świeżości, bo na rynku IT, szczególnie w sektorze tabletów, niewiele jest nowości.
– Nie mamy wyraźnych nowych trendów, nie mamy nowych kierunków rozwoju, więc najprawdopodobniej cały rynek będzie się obracał w kategorii designu i wyposażenia urządzenia. Tak samo jest na rynku smartfonów – prognozuje Zalewski. – W tej chwili polscy klienci zdecydowanie zwracają uwagę na wyposażenie, jakość produktu, komponenty, z których został wykonany, a także na jego projekt, to, jak wygląda.
Jak podkreśla, na rynku widać wyraźne spadki cen, zarówno w przypadku tabletów i smartfonów.
– Marki obserwują to, co się dzieje, i sięgają już po klienta, który jest mniej wymagający i dysponuje mniej zasobnym portfelem – podkreśla Andrzej Zalewski.
Według country managera marki Prestigio rynek tabletów już jest w Polsce ustabilizowany i spodziewana jest jego dalsza stabilizacja.
– Oczekujemy jednak kolejnej fali wymiany urządzeń – twierdzi Zalewski. – Użytkownicy, którzy kupili w zeszłym roku tablet z ciekawości, pod koniec br. będą szukać urządzeń bardziej zaawansowanych technologicznie, lepiej wyposażonych. Taki trend obserwujemy na rynku smartfonów.
Pod koniec ubiegłego roku w Polsce było w użytku ok. 4 mln tabletów i ok. 27 mln smartfonów. Jak wynika z danych Ministerstwa Gospodarki, cały rynek ICT notuje co roku wzrost rzędu 8 proc., wytwarza niemal 8 proc. PKB i jest źródłem 3 proc. miejsc pracy w całej gospodarce. Resort szacuje, że działalnością związaną z ICT zajmuje się blisko 2,5 proc. krajowych firm, z czego ok. 50 tys. to małe i średnie przedsiębiorstwa.