Maspex SA, jeden z liderów polskiego rynku spożywczego, wprowadził na platformie Uwielbiam.pl nowoczesne rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki temu narzędziu osoby korzystające z portalu mogą w łatwy sposób znaleźć inspiracje kulinarne, zadając pytania w formie naturalnego dialogu, na przykład: „Co mogę ugotować z ziemniaków i pomidorów?” albo „Jak zmodyfikować ten przepis, żeby był wegański?”.
Rozwiązanie to powstało we współpracy z firmą MakoLab i bazuje na zaawansowanych technologiach, takich jak Claude, duży model językowy od Anthropic, LangChain do prowadzenia konwersacji oraz chmura Amazon Web Services. Chatbot został zaprojektowany tak, aby prowadzić naturalne rozmowy z użytkownikami, zapewniając precyzyjne i kontekstowe odpowiedzi związane z kulinariami. – Naszym celem było stworzenie narzędzia, które ułatwia gotowanie, zapewniając jednocześnie użytkownikom nową jakość komunikacji. Wdrożenie to pokazuje potencjał AI w praktycznych zastosowaniach. Z łatwością można sobie wyobrazić wykorzystanie tej technologii w innych branżach – na przykład w ecommerce, ubezpieczeniach czy bankowości. Wszędzie tam, gdzie stawiamy na samoobsługę klientów prowadzoną w nowoczesny sposób. – powiedział Jacek Popko, Head of Digital Solutions w MakoLab. Co więcej, chatbot oferuje alternatywne propozycje dostosowane do potrzeb użytkowników, na przykład różne warianty przepisów czy możliwości modyfikacji składników. System został tak przygotowany, aby odpowiadać tylko na pytania związane z kulinariami, eliminując ryzyko nieodpowiednich lub przypadkowych odpowiedzi.
Praktyczne wsparcie dla użytkowników
Dzięki integracji z bogatą bazą przepisów Uwielbiam.pl, czat umożliwia użytkownikom pełne wykorzystanie zasobów tego portalu, oferując pomoc w przygotowywaniu posiłków z dostępnych składników. Innowacyjny asystent, dostępny dla zalogowanych użytkowników, pozwala na prowadzenie rozmów o przepisach kulinarnych w sposób szybki i intuicyjny. „Uwielbiam.pl zawsze było miejscem, które inspirowało naszych użytkowników do kulinarnych eksperymentów. Dzięki wdrożeniu czatu opartego na AI, możemy jeszcze lepiej odpowiadać na ich potrzeby i wspierać w codziennym gotowaniu” – powiedział Dariusz Wyżga, Digital Manager w Maspex SA.
Szybkie wdrożenie i optymalizacja kosztów
Proces wdrożenia tego projektu zrealizowano w zaledwie sześć miesięcy. Rozwiązanie zostało uruchomione w czerwcu 2024 roku i działa na infrastrukturze AWS oraz lokalnych zasobach Maspex. – AWS, dzięki Amazon Bedrock, oferuje łatwy dostęp do wielu zaawansowanych dużych modeli językowych. Daje to klientom możliwość wyboru LLMa najlepiej dostosowanego do ich potrzeb. Zarządzana usługa Amazon Bedrock zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa danych, pełną skalowalność oraz integrację z innymi usługami AWS. To znacząco upraszcza proces tworzenia i wdrażania aplikacji wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji. – powiedział Maciej Tałałaj, Enterprise Account Manager w Amazon Web Services Poland.
Innowacja na skalę krajową i europejską
Nowy czat AI na Uwielbiam.pl to pierwsze tego typu narzędzie w Polsce, dedykowane branży FMCG, a także jedno z nielicznych w Europie. Inicjatywa ta stanowi dowód na to, że nowoczesne technologie mogą wspierać zarówno użytkowników indywidualnych, jak i całe sektory biznesowe. Projekt jest przykładem, jak zaawansowana sztuczna inteligencja może wspierać transformację cyfrową, zwiększając efektywność, dostępność i personalizację usług w Internecie. Wdrożone rozwiązanie wpisuje się w dynamicznie postępującą cyfryzację sektora FMCG. Otwiera nowe możliwości zarówno dla użytkowników, jak i dla firm poszukujących innowacyjnych sposobów angażowania konsumentów w kanałach online. Może więc być inspiracją dla liderów biznesu poszukujących praktycznych zastosowań sztucznej inteligencji w optymalizacji procesów i budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Jacek Popko – Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, przygodę z digitalem rozpoczął w 1999r. Twórca Usability LAB, firmy konsultingowej badającej użyteczność stron www, aplikacji i systemów IT. Realizował projekty m.in. dla Circle K, LUX MED, KRUK, Orange, Pekao, PGE, Santander, TU Europa, Toyota. Od 3 lat związany z Makolab jako Head of Digital Solutions, gdzie realizuje projekty UX, SEO, Data / AI.
Dariusz Wyżga – Head of Digital w MASPEX, gdzie od ponad 3 lat kieruje zespołem specjalistów i strategów odpowiedzialnych za wszystkie działania digitalowe marek w portfolio Grupy. Wcześniej przez ponad 6 lat dowodził działaniami marketingu cyfrowego w Agencji YOHO jako Head of Digital realizując projekty dla firm takich jak Royal Canin, Luxottica, Amway, Shell, Geberit, Mondelez, Valeo czy Novo Nordisk. Zdobywał też doświadczenie jako UI/UX designer oraz front-end developer. Prywatnie: ex pro-gamer dywizji CS Frag Executors, „psychofan” nowych technologii, AI i urządzeń mobilnych.
Maciej Tałałaj – Enterprise Account Manager, Amazon Web Services. Od wielu lat wspiera transformację cyfrową w największych polskich firmach. Doświadczony menedżer, łączy wiedzę inżynierską ze zrozumieniem potrzeb organizacji. Pozwala mu to efektywniej pomagać klientom w realizowaniu ich celów biznesowych. Absolwent Politechniki Gdańskiej, jego kompetencje potwierdzone są dyplomem International MBA oraz licznymi certyfikatami. Wielki fan nowych technologii, w szczególności generatywnej sztucznej inteligencji.