4 grudnia kolejne stanowiska ekspertów z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zostały podłączone do systemu, który umożliwia umawianie e-wizyty. Dzięki temu klienci ZUS zyskali możliwość rezerwacji e-wizyt na kolejnych 100 stanowiskach obsługi z zakresu emerytur i rent, zasiłków czy prowadzenia firmy. Wcześniej system e-wizyt działał na 172 stanowiskach, na których przeprowadzono ok. 10 tysięcy spotkań online. Podłączenie kolejnych stanowisk ekspertów ZUS pozwoli na równoczesne
prowadzenie 300 rozmów pracowników ZUS z klientami.
System do umawiania i przeprowadzania wideorozmów został uruchomiony w październiku tego roku przy współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z firmą informatyczną Comarch. Narzędzie informatyczne zostało zbudowane na bazie oprogramowania dla placówek medycznych, które służy do przeprowadzania wideokonsultacji pacjentów z pracownikami służby zdrowia. Na potrzeby projektu system został uzupełniony o kilka nowych funkcjonalności m.in.: niezależny moduł rejestracji oraz wielostanowiskowy model obsługi, który jest odzwierciedleniem rzeczywistych punktów obsługi klientów ZUS. System działa z poziomu przeglądarki internetowej, co oznacza, że nie ma konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania.
– Comarch od wielu lat dostarcza narzędzia informatyczne z zakresu e-usług dla samorządów i placówek administracji publicznej. Dodatkowo ściśle współpracujemy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych przy utrzymaniu systemu KSI ZUS oraz jego rozwoju. Znamy też specyfikę pracy ekspertów ZUS oraz wiemy, jak działa środowisko informatyczne. Synergia tych doświadczeń pozwoliła nam w krótkim czasie przygotować rozwiązanie informatyczne, które jest intuicyjne oraz proste w obsłudze dla klientów i jednocześnie pozwala na załatwienie wszystkich potrzebnych spraw – mówi Jarosław Brzeziński z Comarch, który jest odpowiedzialny za realizację projektu e-wizyta w ZUS.
Jak się umówić na e-wizytę
E-wizyta polega na wideorozmowie z ekspertem ZUS. W trakcie spotkania online klienci mogą załatwić większość spraw, bez konieczności wychodzenia z domu. Do połączenia się z pracownikiem ZUS wystarczy komputer lub inne urządzenie z dostępem do internetu i kamerą. Na e-spotkanie można się umówić, wchodząc na stronę: https://www.zus.pl/e-wizyta.
Jakie sprawy można załatwić online w ZUS
Rezerwując e-wizytę w ZUS należy wybrać jej zakres tematyczny. Klienci mogą porozmawiać z ekspertem o sprawach związanych z emeryturami i rentami, wypłatą zasiłków, prowadzeniem firmy, a także uzyskać informacje o zasadach korzystania z tzw. tarczy antykryzysowej. Podczas spotkania istnieje również możliwość potwierdzenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
– Usługa cieszy się dużym zainteresowaniem wśród naszych klientów. Od momentu uruchomienia e-wizyt, z tej formy kontaktu z ZUS skorzystało około 13 tysięcy klientów. ZUS rozwija i będzie rozwijał system e-wizyt. Od 23 listopada uruchomiliśmy e-obsługę na stanowisku doradcy ds. ulg i umorzeń. Obecnie prowadzimy dalsze prace nad udostępnieniem naszym klientom kolejnych funkcji – mówi Magdalena Mazur – Wolak, Dyrektor Departamentu Obsługi Klientów w ZUS.
Dzień przed spotkaniem osoba, która umówiła się na e-wizytę w ZUS, na wskazany podczas rejestracji adres mailowy otrzyma wiadomość z przypomnieniem o konsultacji oraz linkiem do platformy. W dniu e-wizyty, na godzinę przed spotkaniem, otrzyma SMS-a. Po otwarciu linka nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Na e-wizyty można umówić się w dni robocze w godzinach 9.00-14.30.