Polska jest jednym z największych rynków telewizyjnych w Europie. Tylko w ubiegłym roku klienci internetowego VoD (wideo na żądanie) zapłacili za filmy 50 mln zł. A zainteresowanie tą formą korzystania z treści stale rośnie. Research.NK, dział badawczy portalu społecznościowego NK.pl i agencja Socializer S.A. przedstawiają infografikę, prezentującą najważniejsze wyniki dotyczące korzystania z dostawców telewizji na życzenie.
Według badania, przeprowadzonego przez Research.NK na reprezentatywnej grupie internautów, aż 39% z nich korzysta z VoD co najmniej kilka razy w roku. Co ciekawe, korzystanie z tego typu usług przynajmniej raz na jakiś czas częściej deklarują kobiety (42%), niż mężczyźni (36%).
Osoby, które korzystają z serwisu na żądanie, najczęściej wybierają ipla.tv (19%), cyfrowypolsat.pl i vod.pl (po 11%), a także multimedia.pl (9%). Jednak to platforma cyfropolsat.pl posiada najwierniejszych użytkowników, korzystających z niej codziennie (3,3%). Natomiast ipla.tv posiada największą liczbę tych, którzy korzystają z niej kilka razy w roku (8,4%). Najrzadziej wybieranymi ze wskazanych w badaniu platformami VoD są hbogo.pl i satkurier.pl (3%).
Badanie prezentuje także potencjał poszczególnych dostawców telewizji na życzenie. Najwięcej użytkowników, którzy w przeciągu najbliższych 6 miesięcy skorzystaloby z VoD konkretnego dostawcy, wybrało cyfrowypolsat.pl. Z jego usług skorzystałoby prawie 27% odbiorców. Kolejne miejsca zajmują multimedia.pl (prawie 25%), ipla.tv i vod.pl (po prawie 24%).
–W poprzednich latach obserwowaliśmy systematyczny wzrost użytkowania VoD on-line. Ta tendencja jest nadal widoczna. Znaczna część respondentów niekorzystających z tej formy dostępu do wideo deklaruje, że najprawdopodobniej skorzysta z niej w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Wszystko wskazuje na to, że te media mogą spodziewać się dalszego wzrostu – powiedziała Mariola Kraszyńska, Kierownik ds. badań w Naszej Klasie Sp. z o.o.
Oprócz VoD, odbiorcy internetowych treści chętnie korzystają także z wybranych stron www z materiałami wideo. Bezkonkurencyjny, jeśli chodzi o znajomość, jest YouTube (99%), na drugim miejscu znajduje się Wrzuta.pl (70%), mająca sporą przewagę nad kolejnym serwisem – Megavideo.com (20%).