Rynek finansowania społecznościowego odnotuje w bieżącym roku ponad 140% wzrostu. Natomiast wartość jego mobilnej wersji, po raz pierwszy w historii, będzie większa niż połowa wartości całego polskiego rynku. Co wpływa na dynamiczne wzrosty w tej branży i czym jeszcze zaskoczą platformy crowdfundingowe w 2019 roku? Bez względu na fakt z jakim rodzajem projektu crowdfundingu mamy do czynienia, czy jest to przedsięwzięcie biznesowe, kulturalne, naukowe, społeczne czy charytatywne Polacy
bardzo chętnie i już masowo angażują się w finansowe ich wspieranie. Analizując zarówno wyniki z 2018 roku tego rynku, jak i prognozy na bieżący rok, można uznać, że obecny będzie dla crowdfundingu w Polsce rokiem przełomu. Po raz pierwszy w historii wartość mobilnego finansowania społecznościowego przekroczy połowę wartość całej branży.
– Wartość rynku crowdfundingu wzrośnie w tym roku do 0,7 miliardów zł, tj. o 141,4%, a mobilnego zwiększy się o 165% do poziomu 392 milinów zł. Zatem finansowanie społecznościowe na komórkach i tabletach stanowić będzie aż 56% wartości całego rynku. – prognozuje Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl.
Wzrost dynamiki rynku crowdfundingu mobilnego jest pokłosiem praktycznie już pełnej smartfonizacji polskiego społeczeństwa, bardzo dużych postępów w dostosowania się w 2018 roku platform finansowania społecznościowego do wymogów małych ekranów i potrzeb ich użytkowników, wzrostu wartości całego rynku finansowania społecznościowego oraz zwiększenie udziału transakcji mobilnych do ponad połowy wartości całego rynku.
W przypadku zrzutka.pl, wicelidera rynku crowdfundingu w Polsce i największej platformy, na której można sfinansować każdy rodzaj projektu, mobilne transakcji stanowiły aż 75% w ubiegłym roku. Zatem wynik platformy jest zdecydowanie lepszy niż średnia dla całego rynku finansowania społecznościowego w Polsce, która w ubiegłym roku wyniosła 48%. – Na początku zeszłego roku estymowaliśmy, że uzyskamy wynik na poziomie 72% mobilnych transakcji, a po zamknięciu 2018 r. okazało się, że było ich 76%. – komentuje Tomasz Chołast z zrzutka.pl.
Podsumowując 2018 rok na zrzutka.pl warto zauważyć, że ilość zrzutek założonych w ubiegłym roku zwiększyła się o 293.1% w stosunku do 2017 r., uzyskując wynik 166 486. Liczba wpłat wyniosła ponad 660 tysięcy, co oznacza wzrost o 123% w stosunku do 2017; jednocześnie w ubiegłym roku, a dokładniej 29 listopada 2018 r. o godz. 17:57:02, w serwisie została zaksięgowana milionowa wpłata. Łączna suma wpłat w całym poprzednim roku przekroczyła 42 mln zł, a obecnie licząc od początku istnienia serwisu jest to już ponad 75 mln zł.
– Także 2019 rok zapowiada się bardzo obiecująco, zarówno pod kątem wyników oglądalności, liczby zrzutek, wpłat, jak i wprowadzanych nowości. – Biorąc pod uwagę fakt, że plany na 2019 rok mamy ambitne, a niektóre projekty są jeszcze na wczesnym etapie wdrożenia, to ujawnimy jedynie te, które oddamy do użytku w najbliższym czasie. – mówi Tomasz Chołast z zrzutka.pl. – Już w lutym br. zaprezentujemy nową wersję aplikacji mobilnej, w której oprócz nowego wyglądu oraz UX-a, zaoferujemy unikatową na rynku funkcjonalność, tj. rozliczenia między znajomymi poprzez zrzutki. – podsumowuje Chołast. Dzięki niej użytkownicy będą mogli zbilansować swoje wydatki ze znajomymi, a wszystko zakończy się zrzutką, która w prosty i natychmiastowy sposób pozwoli na uregulowanie między sobą wspólnych wydatków.