czwartek, 21 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Cyberlekcje 3.0 – nowa odsłona projektu

    Zobacz również

    Cyberlekcje 3.0 – co nowego? Cyberlekcje 3.0 to nowa odsłona projektu edukacyjnego, który jest realizowany w ramach współpracy Ministerstwa Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB). Projekt skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego celem jest wsparcie w nauczaniu o bezpiecznym korzystaniu z Internetu i dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.

    - Reklama -

    Cyberlekcje to 18 scenariuszy zajęć lekcyjnych, które powstały na podstawie materiałów opracowanych przez ekspertów NASK-PIB, Instytutu od wielu lat zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych. W nowej odsłonie projektu wszystkie scenariusze przystosowano do jednej, spójnej metodyki nauczania – metodologii PBL (ang. Problem-Based Learning). PBL, czyli nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów, rzuca wyzwanie uczniom, aby aktywnie uczestniczyli w procesie uczenia się, a nie biernie „otrzymywali” informacje. Metoda PBL kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności, t.j. analiza, krytyczne myślenie, praca zespołowa i rozwiązywanie napotkanych trudności.  W ten sposób uczniowie zdobywają wiedzę poprzez praktyczne doświadczenia, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy.

    Cyberlekcje 3.0 obejmują takie obszary tematyczne, jak:

    • metody przeszukiwania internetu, bezpieczeństwo oraz prywatność w internecie,
    • relacje oraz wizerunek i tożsamość w internecie,
    • zagrożenia w sieci oraz niebezpieczne i szkodliwe treści,
    • bezpieczne zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich,
    • nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny.
    • Każdy obszar tematyczny został dostosowany do wymagań podstaw programowych kształcenia oraz  potrzeb uczniów na różnych etapach edukacji. Na Cyberlekcje 3.0 składają się: 2 scenariusze dla klas I-III, 3 scenariusze dla klas IV-VI, 4 scenariusze dla klas VII-VIII oraz 9 scenariuszy dla klas szkół ponadpodstawowych.

    ,,Powiedz mi – a zapomnę, pokaż – a zapamiętam…’’

    W ramach projektu powstały również dodatkowe materiały dydaktyczne,  jak:

    • infografiki,
    • prezentacje multimedialne,
    • animacje oraz filmy z udziałem ekspertów.
    • ,,Zaangażuj mnie – a zrozumiem.’’

    W Cyberlekcjach 3.0 nauczyciele znajdą pomysły  na angażowanie uczniów w zajęcia, aby mogli doświadczyć tego  o czym się  uczą oraz wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.

    Cyberedukacja to podstawa

    Z ogólnopolskiego badania „Nastolatki 3.0”  wynika, że „bycie” online to codzienność – również dla coraz młodszych dzieci. W raporcie z badania NASK-PIB wskazuje, że samodzielnie z Internetu korzystają już siedmiolatkowie. Dlatego, edukacja o bezpiecznym korzystaniu z sieci powinno rozpoczynać się od najwcześniejszych etapów edukacji i być sukcesywnie rozszerzane na jej dalszych etapach. Cyberlekcje 3.0 odpowiadają tym potrzebom.

    Serdecznie zachęcamy do korzystania z nowych zasobów projektu.

    Wszystkie scenariusze oraz materiały dodatkowe projektu Cyberlekcje 3.0 są dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl.

    ŹródłoKPRM
    guest
    0 Comments
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Dołącz ze SkyCash do programu Mastercard Bezcenne Chwile

    Bezcenne Chwile to wyjątkowy program, w którym płatności pracują na Ciebie! Płać kartą Mastercard zarejestrowaną w programie w aplikacji SkyCash...