Świat, w którym żyjemy, charakteryzuje się niewyobrażalną ilością wytwarzanych danych i gigantyczną skalą ich globalnej wymiany. Komunikacja zintensyfikowała się, głównie za sprawą portali społecznościowych, na tyle, że nie sposób ogarnąć wszystkiego, co publikują nasi znajomi lub obserwowane instytucje. Każdy człowiek musi prowadzić selekcję treści, z którymi się zapoznaje. Ponadto selekcję prowadzą za internautów automatyczne mechanizmy personalizacji.
Do tego dochodzą fake newsy, propaganda, reklama i innego rodzaju manipulacja. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Jakie mechanizmy społeczne występują w cyberprzestrzeni? Czy komunikacja wirtualna (oraz związane z nią relacje międzyludzkie, konflikty, oddziaływania, szanse i zagrożenia) różni się od tej w realu?
Między innymi te zagadnienia będą omawiać uczestnicy IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Cyberprzestrzeń i światy wirtualne”, zorganizowanej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. W jej trakcie specjaliści, badacze i nauczyciele będą przedstawiać wyniki badań i dzielić się praktycznymi doświadczeniami, dotyczącymi wykorzystania nowych technologii w dydaktyce, w tym – w kształceniu uczniów ze szczególnymi potrzebami. Referaty naukowe będą uzupełnione o warsztaty, w trakcie których uczestnicy nauczą się, jak przygotować materiały cyfrowe dla uczniów, jak prowadzić zajęcia z urządzeniami mobilnymi i jak wprowadzać nauczanie międzyprzedmiotowe dzięki nowym technologiom.
NASK jest partnerem merytorycznym wydarzenia. Eksperci NASK podczas konferencji będę mówić m.in. o sekstingu i niebezpiecznych cyfrowych dowodach miłości, technologiach wspierających proces twórczy pedagogów specjalnych oraz o zachowaniach nastolatków w internecie.
Konferencja odbędzie się w dniach 6 i 7 czerwca w siedzibie Akademii Pedagogiki Specjalnej przy ul. Szczęśliwickiej 40.