Według raportu Banku Światowego “Digital Progress and Trends Report 2023”, sektor usług IT, obejmujący również rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, rośnie dwukrotnie szybciej niż reszta gospodarki. Dwie trzecie populacji korzysta obecnie z internetu. Dynamiczny rozwój technologii niesie ze sobą jednak rosnące bariery, szczególnie odczuwalne przez osoby z ubogich regionów, rodziny o niskich dochodach, seniorów oraz osoby z niepełnosprawnościami. W odpowiedzi na te wyzwania technologiczne rusza druga edycja programu UsuwaMY bariery! – stworzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii i Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje. Właśnie ruszyły zapisy.
Program UsuwaMY bariery! to inicjatywa, która zachęca uczniów w całej Polsce do tworzenia projektów społecznych opartych o ideę inkluzywności technologicznej. Tegoroczna edycja składa się z dwóch komponentów: projektów społecznych dotyczących usuwania barier związanych z technologią, przygotowanych i przeprowadzonych przez uczniów i uczennice oraz uniwersalnego poradnika na temat inkluzywności technologicznej.
Zadaniem stojącym przed uczestnikami programu “UsuwaMY bariery!” jest zebranie zespołu i realizacja projektu dotyczącego usuwania barier w technologiach i tworzenia inkluzywnych, czyli dostępnych dla wszystkich, rozwiązań. Uczestnicy mogą na przykład stworzyć kampanię edukacyjną o inkluzywności technologicznej albo przeprowadzić warsztaty cyfrowe dla seniorów. Mogą również samodzielnie wprowadzić inkluzywne rozwiązania w projekt prowadzony w innej tematyce np. poprzez dodawanie tekstu alternatywnego do grafik na mediach społecznościowych. Szczegółowa tematyka i forma prowadzenia projektu zależy od uczestników i uczestniczek oraz ich pomysłowości.
W ramach programu uczestnicy otrzymają wsparcie specjalistów z Autopay i SWPS Innowacje. Zaplanowane są dla nich konsultacje z przedstawicielami Autopay i SWPS Innowacje oraz szkolenie na żywo z ekspertami w temacie dobrych praktyk w tworzeniu rozwiązań inkluzywnych. Uczestnicy otrzymają również pakiet materiałów merytorycznych, a na zakończenie programu zostaną im wręczone certyfikaty od Autopay, co może stanowić cenny wpis do CV.
– Pierwsza edycja programu, przeprowadzona w roku szkolnym 2023/24, była dużym sukcesem. Wzięło w niej udział 145 uczniów i uczennic, którym udało się zrealizować łącznie 19 projektów. Ich inicjatywy objęły 113,5 tys. beneficjentów, w tym osoby z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci. Najlepszy projekt poprzedniej edycji został nagrodzony Złotym Wilkiem. Zwycięska inicjatywa “Wirtualne Społeczeństwo” miała na celu ułatwienie dostępu do dóbr kulturowych oraz instytucji kultury osobom z niepełnosprawnościami poprzez digitalizację. Pozostałe wyróżnione projekty dotyczyły m.in. stworzenia strony internetowej z dostępem do informacji o lokalnych wydarzeniach, a także organizacji warsztatów z programowania dla uczniów szkół podstawowych. Do tegorocznej edycji programu planujemy zrekrutować co najmniej 25 zespołów, licząc na to, że nasze działania przyczynią się do wywierania realnych zmian społecznych na jeszcze większą skalę – mówi Wojciech Murawski, członek zarządu i COO Autopay.
– Inkluzywność odmieniamy ostatnio przez wszystkie przypadki – i to dobrze. Szczególnie istotna jest ona z perspektywy rozwoju technologii cyfrowych, a także budowania społecznej świadomości na ten temat. Wiemy, że sztuczna inteligencja zmienia już charakter niektórych zawodów, nasze podejście do nauki, badań czy budowania polityk publicznych. Uwrażliwianie młodzieży na kwestie inkluzywności w kontekście używania AI tworzy szansę na taki rozwój technologii, który uwzględniać będzie także głosy grup marginalizowanych. Z niecierpliwością i ekscytacją czekam na to, co wymyślą grupy projektowe w tym roku – mówi dr Kuba Piwowar ekspert z zakresu technologii, big data, etyki w analizie danych, SWPS Innowacje.
W trakcie programu zostanie także opracowany poradnik na temat inkluzywności technologicznej, skierowany do szkół, startupów, firm i NGO’sów. Zawierać będzie między innymi analizę sytuacji wyjściowej oraz identyfikację potrzeb potencjalnych beneficjentów, szczegółowe informacje dotyczące inkluzywności technologicznej, a także wywiady z młodzieżą na temat barier technologicznych.
– Powszechne wykorzystanie sztucznej inteligencji czy użytek technologii cyfrowych do nauczania to trendy, które będą się nasilać. W ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii od 10 lat uczniowie mogą realizować projekty technologiczne, czyli zaprojektowane przez nich aplikacje mobilne i strony, które odpowiadają na problemy społeczne. Przy tym rozwijają kompetencje kluczowe na rynku pracy. Prowadzimy program “UsuwaMY bariery!”, w ramach którego uczniowie i uczennice realizują projekty dotyczące cyfrowej inkluzywności. Obserwujemy rozwój projektów realizowanych w zeszłorocznej edycji programu i wiemy, że 25 zespołów, które rekrutujemy do programu w tym roku, również doda swoją cegiełkę do budowania bardziej świadomego cyfrowo społeczeństwa! – mówi Rafał Flis, współzałożyciel i wiceprezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.