Dla ¾ liderów polskiego biznesu, biorących udział w badaniu Microsoft, społeczności CIONET i Digital Excellence oraz firmy Neurohm, cyfrowa transformacja jest jednym z kluczowych filarów strategii ich firm. Prawie wszyscy uczestnicy potwierdzają również, że cyfrowe narzędzia przyczyniają się do rozwoju ich firm. Jednocześnie tylko 38 proc. respondentów jest w pełni przekonana, że ich firmy dobrze rozumieją potrzeby klienta w erze cyfrowej.
Z kolei ¼ uczestników badania odpowiedziała przeciwnie, a ich deklaracja była równie mocna w sferze emocjonalnej. Pokazuje to, że w dalszym ciągu wiele firm rozpoczyna cyfrową transformację i swojego biznesu i nie doświadczyło jeszcze wymiernych korzyści z niej płynących.
Badaniem zostało objętych 216 polskich liderów IT i biznesu, którzy przedstawili swoje opinie na temat działania przedsiębiorstw w erze cyfrowej. Metodologia badania nie skupiała się jedynie na racjonalnej deklaracji respondentów, analizowano również stopień ich emocjonalnej pewności dotyczącej wyboru.
– Transformacja cyfrowa zajmuje wysokie miejsce na agendzie liderów biznesu w polskich firmach, co jednoznacznie potwierdzają wyniki badania. Kluczową kwestią pozostaje jednak, jak ją skutecznie przeprowadzić uwzględniając specyfikę danej branży czy sektora gospodarki? Tutaj właśnie dostrzegamy naszą rolę, aby wspierać klientów w procesie zmian i towarzyszyć im jako zaufany partner na każdym etapie transformacji – podkreśla Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft.
Wyniki pokazują, że na poziomie racjonalnym niemal wszyscy dostrzegają korzyści transformacji cyfrowej. 74 proc. respondentów przyznało, że inwestycje w nowe technologie przynoszą im realne zyski finansowe. Jednakże, na poziomie emocjonalnym obserwujemy umiarkowane przekonanie, co do efektów zastosowania cyfrowych narzędzi. Oznaczać to może, że w dalszym ciągu wiele firm jest na początkowym etapie wdrażania strategii cyfrowej transformacji swojego biznesu a liderzy wciąż szukają potwierdzenia swoich decyzji, analizując uzyskane i spodziewane korzyści.
– Kluczem do zrozumienia dzisiejszego klienta, jego zachowań, potrzeb i oczekiwań jest właśnie cyfryzacja – mówi Magda Taczanowska, Członek Zarządu, Dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoft. – Badania pokazują, że firmy nie rozumieją w pełni kim jest klient w erze cyfrowej i w związku z tym nie mogą być pewne, czy decyzje biznesowe które podejmują w obszarze cyfryzacji produktów i usług są na pewno trafione i spełniają oczekiwania klienta. Polegają bardziej na przeczuciach, wybierając z szerokiego spektrum dostępnych rozwiązań, co powoduje, że nie zawsze otrzymują pożądane efekty. Dlatego tak ważne jest czerpanie z doświadczeń firm, które przeszły już tę drogę i z sukcesem wdrożyły cyfrowe rozwiązania, stawiając swoich klientów w centrum tych zmian.
Szybka droga do korzyści
Prawie wszyscy respondenci (92 proc.) przyznali zgodnie, że narzędzia cyfrowe skracają czas wprowadzenia nowych produktów i usług na rynek. 80 proc. ankietowanych potwierdziło również, że cyfryzacja usług i produktów przynosi wzrost biznesu w ich firmach. Trzeba jednak podkreślić, że wyrazili przy tym umiarkowany poziom emocjonalnej pewności.
Chmura obliczeniowa, Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, rzeczywistość mieszana i wiele innych dostępnych technologii stymuluje przedsiębiorstwa i instytucje do rozwoju. Tempo osiągania gotowości rynkowej, wynikające ze skrócenia czasu wprowadzania produktów i usług na rynek, może decydować o przewadze konkurencyjnej firmy. Z drugiej strony średni poziom prezentowanej pewności dowodzi, że nie wszyscy spośród respondentów doświadczyli już tego zjawiska. Potwierdza to, że wiele firm widzi potrzebę strategii cyfrowej zmiany, jednak nadal jest w fazie planowania i wdrażania pierwszych kroków na drodze jej realizacji.
Pewny jak chmura
Badanie wyraźnie pokazuje, że polscy liderzy IT i biznesu nie mają wątpliwości co do efektów zastosowania chmury obliczeniowej. Niemal 60 proc. respondentów jest pewnych, że rozwiązania oparte na chmurze są bezpieczne i będą je stosować w najbliższej przyszłości (63 proc.). Deklarowane przekonanie o bezpieczeństwie chmury jest tym istotniejsze, że 88 proc. badanych jest całkowicie pewnych, że cyberataki są realnym zagrożeniem dla ich firmy.
– Katalizatorem dla transformacji cyfrowej przedsiębiorstw jest bez wątpienia chmura. To tutaj tkwi największy cyfrowy potencjał – podkreśla Paweł Jakubik, Dyrektor ds. Transformacji Cyfrowej w Chmurze z polskiego oddziału Microsoft. – Zalety przetwarzania w chmurze są nie do zakwestionowania: elastyczność, łatwość użycia, skalowalność, poziom bezpieczeństwa czy przewaga ekonomiczna nad tradycyjnymi metodami dostarczania usług. Wyniki badania pokazują jednoznacznie, że firmy jak mówią o chmurze to z pełnym do niej przekonaniem i planują dalszy rozwój rozwiązań opartych o cloud. Nie można jednak nie dostrzegać, że spora część respondentów nie ma w tym zakresie zdania.