Cyfrowy Polsat S.A. nabył za 150 mln zł 100% udziałów w spółkach tworzących serwis ipla będący liderem rynku online video w Polsce. Ipla, platforma dystrybucji online video, oferuje swoim widzom dostęp do linearnego sygnału telewizyjnego, transmisje na żywo w HD oraz największą w Polsce bazę treści telewizyjnych „na życzenie”, w tym dziesiątki tysięcy odcinków seriali, programów telewizyjnych i największych wydarzeń sportowych.
– Nabycie serwisu ipla jest dopełnieniem naszej strategii, której kluczowym elementem był zakup Telewizji Polsat, mającej na celu jak najszerszą dystrybucję treści programowych przy wykorzystaniu najnowocześniejszych urządzeń oraz technologii. Ipla będąca liderem rynku online video wzmacnia pozycję rynkową Cyfrowego Polsatu jako agregatora i dystrybutora kontentu. Transakcja zapewnia nam także istotną przewagę konkurencyjną w ważnym segmencie rynku oraz będzie źródłem synergii w krótkim i średnim terminie – mówi Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu S.A.
Czym jest ipla?
W ofercie ipla znajdują się programy znane z ponad dwudziestu stacji TV w tym: Polsat, TVP1, TVP2, TV4, TV Puls, Polsat News, TV Biznes, Superstacja, Polsat Cafe, WeddingTV, Cartoon Network, MTV, Polsat Play, 4FunTV, Comedy Central, Nickelodeon, Rebel:TV, Polsat Sport, Polsat Sport Extra. Dostęp do zasobów telewizji ipla, dzięki dedykowanym aplikacjom, mają już użytkownicy komputerów (Windows, Linux, Mac OS), smartfonów (iPhone, Android, Symbian, Windows Phone, MeeGo), urządzeń multimedialnych (iPod Touch), tabletów (iPad, Samsung Galaxy Tab, Honeycomb), telewizorów z dostępem do internetu (Panasonic Viera, Samsung, Sony, LG Smart TV, Philips), dekoderów satelitarnych Cyfrowego Polsatu, operatorów (TV kablowa TOYA, Nokia) oraz konsol (PlayStation 3).
ipla w liczbach
Ipla ma obecnie około 1,4 miliona użytkowników, w porównaniu do 0,5 miliona w 2009 roku (definiowanych jako osoby, które choć raz w miesiącu użyły aplikacji i wygenerowały przychód z reklamy bądź subskrypcji). Jej popularność regularnie rośnie wraz ze zwiększającą się dostępnością urządzeń przenośnych oraz telewizorów z dostępem do Internetu. W ok. 90% jej przychody są generowane przez sprzedaż reklam w najszybciej rosnącym segmencie online video, a ok. 10% pochodzi z transakcji zakupu treści przez użytkowników.
ipla liderem rynku
Ipla jest liderem polskiego rynku online video w trzech obszarach:
- dostępności na różnych urządzeniach – komputerach i laptopach, tabletach, smartfonach, telewizorach z dostepem do Internetu, konsolach do gier, kinach domowych, dekoderach cyfrowych;
- pod względem ilości oferowanego kontentu, dzięki posiadaniu umów programowych m.in. z Telewizją Polsat, TVP i wieloma studiami filmowymi, np. Warner Bros, Best Film, Kino Świat, Epelpol Entertainment;
- pod względem ilości użytkownikow oraz czasu przeznaczanego przez jednego widza na konsumpcję kontentu video.
Wycena i harmonogram transakcji
Wartość 100% udziałów w spółkach tworzących serwis ipla została ustalona na 150 mln zł. Wycena została przeprowadzona w oparciu o dwie metody – DCF (zdyskontowanych przepływów pieniężnych) i mnożników giełdowych dla porównywalnych spółek – przed uwzględnieniem zidentyfikowanych synergii. Dodatkowo niezależna opinia firmy doradczej Ernst&Young potwierdza, że warunki cenowe transakcji są godziwe z punktu widzenia interesów Cyfrowego Polsatu. Także fakt, że ipla jest liderem na swoim rynku stanowi znaczącą wartość dodaną dla Grupy Cyfrowy Polsat oraz istotne uzasadnienie dla wyceny spółki. Przeniesienie tytułu prawnego do nabywanych udziałów oraz płatność zostaną zrealizowane 2 kwietnia br. Wyniki finansowe ipla będą konsolidowane od momentu finalizacji transakcji.
Oczekiwane synergie i korzyści
Cyfrowy Polsat oczekuje, że zakup serwisu ipla przyczyni się w krótkim i średnim terminie do osiągnięcia synergii w obszarach kosztowym i przychodowym. Synergie kosztowe będą wynikać ze wspólnie realizowanych zakupów treści programowych i inwestycji w rozwój technologii, podejmowanych działań marketingowych, wykorzystania tych samych systemów billingowych oraz optymalizacji zasobów back-office’owych. Synergie przychodowe będą pochodzić z oferowania usług łączonych (cross-selling), zwiększenia atrakcyjności obecnych i wprowadzania nowych produktów, które będą miały wpływ na wzrost satysfakcji klientów.
ipla w Cyfrowym Polsacie
W ostatnich dniach aplikacja ipla, dostępna dotychczas dla użytkowników komputerów, telewizorów, tabletów i smartfonów, została wprowadzona na dekodery Cyfrowego Polsatu. W pierwszej kolejności z kilkudziesięciu tysięcy bezpłatnych materiałów wideo z różnych kategorii tematycznych mogą korzystać użytkownicy dekoderów HD5000. W kolejnym kroku aplikacja trafi do dekoderów MINI HD 2000. Także nowy dekoder operatora, T-HD 1000 do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, będzie jednocześnie zapewniał dostęp do zasobów ipla.