Grupa Cyfrowy Polsat, mimo wprowadzonego w kraju stanu epidemii, bardzo dobrze rozpoczęła 2020 r., sprawnie dostosowała działalność operacyjną spółek do panującej sytuacji epidemiologicznej oraz zaangażowała się w pomoc służbie zdrowia i Polakom. W ramach strategicznych inwestycji podpisała przedwstępną umowę zakupu Grupy Interia oraz uruchomiła pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce. Inwestycje te były możliwe dzięki korzystnemu refinansowaniu długu bankowego,
które zakończyło wieloetapowy proces restrukturyzacji zadłużenia, przeprowadzony z myślą o dalszym rozwoju Grupy. Był to także bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych – przychody Grupy wyniosły 2,85 mld zł, EBITDA przekroczyła 1 mld zł, a zysk netto osiągnął poziom 184 mln zł.
Wsparcie służby zdrowia i Polaków w walce z koronawirusem
Grupa Polsat odpowiedzialna za zapewnianie milionom Polaków codziennej łączności i rozrywki stanęła podczas epidemii przed nowym wyzwaniem – dostarczania niezawodnych środków i narzędzi do masowej zdalnej pracy, edukacji czy prowadzenia firmy. Dzięki sprawnie działającej infrastrukturze swojej sieci i zastosowaniu w jej budowie nowoczesnych technologii była przygotowana na większy ruch użytkowników oraz nowy tryb życia i pracy klientów. Bardzo sprawnie podjęła szereg działań mających na celu zminimalizowanie ryzyka dla klientów i pracowników oraz zagwarantowanie ciągłości działania, tak aby zapewniać klientom pełną funkcjonalność i jakość działania sieci oraz usług.
– Wraz z ogłoszeniem stanu epidemicznego niezwłocznie podjęliśmy wiele istotnych dla naszych pracowników, klientów i całego społeczeństwa decyzji. W trosce o zdrowie naszych pracowników w bardzo krótkim czasie przestawiliśmy się na nowe, zdalne sposoby pracy i bez opóźnień realizujemy zaplanowane projekty. Wszystkim klientom zaproponowaliśmy bezpłatne bonusy ofertowe w postaci dodatkowych kanałów czy pakietów danych. Jako polska firma ciesząca się dobrą kondycją od początku epidemii aktywnie angażujemy się również w pomoc w walce z koronawirusem. – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.
– Za ponad 16 milionów złotych razem z naszym głównym udziałowcem Zygmuntem Solorzem kupiliśmy i przekazaliśmy Ministerstwu Zdrowia i Polakom 200 tysięcy testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną. Na pomoc służbie zdrowia wraz z Fundacją Polsat i firmami biorącymi udział w naszym specjalnym bloku reklamowym przeznaczyliśmy wiele milionów złotych, a dzieciom z domów dziecka i rodzin zastępczych przekazaliśmy 2200 tabletów do nauki zdalnej. – dodaje Mirosław Błaszczyk.
Grupa Polsat zaproponowała szereg udogodnień ofertowych swoim klientom – czy to telewizyjnym, wprowadzając szerokie otwarte okno z 33 kanałami, czy usług telekomunikacyjnych – udostępniając bezpłatny dodatkowy pakiet GB czy 30 kanałów telewizyjnych w specjalnym pakiecie IPLI dla klientów sieci Plus. Natomiast Polsat News i portal Polsatnews.pl, pełnią teraz szczególną rolę informacyjną i edukacyjną.
– A tych projektów było o wiele więcej. Cieszę się ze wszystkiego, co udało nam się zrealizować w tak krótkim czasie, w czym ogromny udział mieli pracownicy naszej Grupy – zaangażowani, pełni pomysłów, zdeterminowani, żeby nieść dobro. Jestem dumny, że w tak trudnym czasie potrafimy być także dla innych. – podsumowuje Mirosław Błaszczyk.
Strategiczna inwestycja – nabycie Grupy Interia
Dwa tygodnie temu Telewizja Polsat zawarła przedwstępną umowę zakupu Grupy Interia. Jest to strategiczna decyzja dla rozwoju Grupy Polsat, która przyczyni się do zajęcia przez nią istotnej pozycji w Internecie.
– Grupa Interia jest wiodącym graczem w segmencie internetowym. Widzimy ogromną skalę możliwości i synergii, jakie stwarza dla nas ta inwestycja. Liczymy na dynamiczny rozwój Interii i planujemy podwoić jej wynik EBITDA w okresie średnioterminowym. – uzasadnia Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.
Grupa Interia znajduje się w pierwszej trójce wiodących grup w branży medialno-technologicznej. Portal Interia.pl to jeden z największych portali horyzontalnych z systemem poczty elektronicznej i wiadomościami, vortale tematyczne oraz aplikacje i narzędzia mobilne generujące dochody z bardzo wielu różnych źródeł. Dla Grupy Polsat ta inwestycja to istotne wzmocnienie pozycji na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online oraz dodatkowy kanał dystrybucji oraz monetyzacji treści produkowanych już obecnie na potrzeby kanałów telewizyjnych. Interia docelowo będzie również głównym polem działań marketingowych licznych marek Grupy Polsat w Internecie. Natomiast Polsat Media wesprze sprzedaż powierzchni reklamowych Interii. Finalizacja transakcji uwarunkowana jest uzyskaniem zgody Prezesa UOKiK.
– Za rozsądną cenę kupujemy dobrze prowadzony biznes, z kompetentnym zespołem i o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. To także dla nas istotne wzmocnienie na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online, a jednocześnie doskonały kanał komunikacji z naszymi obecnymi i przyszłymi klientami. – dodaje Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat.
Pierwsza w Polsce komercyjna sieć 5G
Kolejnym ważnym i długo wyczekiwanym przez wszystkich wydarzeniem jest uruchomienie pierwszej w Polsce sieci 5G na częstotliwości 2,6 GHz TDD. Sieć 100 nadajników od kilku dni działa na obszarze 7 polskich miast – Warszawy, Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Szczecina i Wrocławia. Drugim etapem rozwoju 5G Plusa w Polsce będzie objęcie zasięgiem 5G całej Warszawy oraz okolicznych miejscowości, gdzie powstanie ponad 600 kolejnych stacji 5G. W ofercie dostępne są już smartfony i routery 5G obsługujące technologię 5G z wykorzystaniem częstotliwości 2,6 GHz, a kolejne sprzęty czołowych światowych producentów będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w maju i czerwcu. Wykorzystanie pasma 2,6 GHz TDD to pierwszy etap ogólnopolskiego 5G Plusa.
5G w Plusie to jeszcze wyższa szybkość – już do 600 Mb/s, lepsza stabilność połączenia, mniejsze opóźnienia w transmisji danych oraz dużo większa pojemność sieci. Można w niej przesyłać znacznie więcej danych, dużo szybciej i bez zakłóceń. 5G to nowa jakość Internetu i wolność. To możliwość pełnego i swobodnego korzystania w sposób bezprzewodowy ze wszystkiego, co daje Internet w dowolnym miejscu, w jakim się znajdujemy.
– To bardzo ważny moment dla naszej Grupy i naszych klientów. Jako lider technologiczny polskiego rynku mediów i telekomunikacji, wprowadziliśmy w Polsce pierwszą komercyjną sieć 5G, a nasz kraj dołącza dzięki temu do państw przodujących w europejskim i światowym wyścigu technologicznym. Stajemy się liderem technologii 5G i chcemy być nim w przyszłości. – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.
Plus jako pierwszy i jedyny rozpoczął rozwój komercyjnej sieci 5G, wykorzystując częstotliwość 2,6 GHz TDD, która pozwala osiągnąć równowagę pomiędzy szybkością transferu danych (do 600 Mb/s bez agregacji) i zasięgiem (czyli szeroką dostępnością), zachowując oba parametry w bardzo wysokiej jakości. W przyszłości wraz z rozwojem sieci 5G, obecnie wykorzystywane pasmo 2,6 GHz zapewni lepsze pokrycie zasięgowe niż w przypadku wykorzystania jedynie pasma 3,4-3,8 GHz i pozwoli zachować przewagę na kolejnych etapach budowy 5G związaną z możliwością agregacji (łączenia) pasm 5G.
Sukces programu smartDOM – 2 mln klientów usług łączonych
Najważniejsze dane operacyjne (bez uwzględnienia danych operacyjnych Grupy Netia, które są publikowane oddzielnie od wyników Grupy Cyfrowy Polsat) za I kwartał 2020 r.:
Pozyskanie w styczniu br. 2-milionowego klienta oferty multiplay – skuteczna realizacja strategii dosprzedaży usług:
- Stabilny wzrost liczby klientów usług wiązanych – o 157 tys. (8%) r/r do 2 mln, co stanowi 36% bazy klientów kontraktowych.
- Do 6,12 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
- Obniżka wskaźnika churn do bardzo niskiego poziomu wynoszącego 6,6% w skali roku.
- Mocny przyrost liczby usług kontraktowych – o 466 tys. r/r do 14,80 mln (stanowią one 84,9% wszystkich świadczonych usług):
- Kolejny okres wzrostu liczby usług telefonii komórkowej – o 564 tys. r/r do 8 mln, co jest efektem skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta oraz wprowadzenia atrakcyjnych taryf adresowanych do klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych na usługi m2m.
- Łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wyniosła 5 mln.
- Wysoka, stabilna baza usług Internetu wynosząca 1,8 mln. W I kwartale 2020 r. klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali ok. 350 PB danych (wzrost o 33% r/r). W zasięgu sieci LTE Grupy jest blisko 100% Polaków, a LTE Advanced – 82% mieszkańców kraju.
- Stabilna baza 5,6 mln klientów kontraktowych:
- Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na klienta – o 4,3% r/r, a każdy z nich posiadał średnio 2,6 usługi z portfolio Grupy.
- Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 3% r/r i wyniósł 85,4 zł.
- Stabilna baza prepaid na poziomie ponad 2,6 mln z rosnącym ARPU na poziomie 20,7 zł.
- Zgodnie z długoterminową strategią kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,3% – 9,9% kanału głównego oraz 13,4% kanałów tematycznych.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wyniosły 263 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wyniósł 28,1%.
– Pod względem wyników operacyjnych to był dla nas bardzo dobry kwartał, nawet jeśli odzwierciedlił się na nim nieco wpływ wprowadzenia stanu epidemii. Świadczymy już blisko 14,8 mln usług kontraktowych, a ponad 2 miliony klientów korzysta z usług łączonych. To ogromny sukces programu smartDOM, który jest największym tego typu programem oferującym usługi dla domu i rodziny. Tak skuteczna realizacja strategii multiplay, czyli dosprzedaży kolejnych usług naszym klientom, przełożyła się na wzrost średniego przychodu od klienta oraz ponownie bardzo niski wskaźnik rezygnacji. Wyniósł on zaledwie 6,6% w skali roku, co świadczy o ogromnie wysokiej lojalności naszych klientów. – podkreśla Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
– W obszarze przenoszenia numerów Plus ponownie triumfował i także ten rok otworzył jako lider, dodatkowo będąc jedynym operatorem infrastrukturalnym, który miał dodatni bilans. Bardzo dobre wyniki pokazała też ostatnio Netia – gratuluję i cieszę się z udanej współpracy, która przekłada się na konkretne wyniki. – dodaje Maciej Stec.
– Rynek reklamowy bardzo szybko reaguje na zmiany sytuacji makroekonomicznej i jest podatny na spowolnienie gospodarcze. Mimo konieczności przerwania programów na żywo i wielu produkcji z ramówki wiosennej, byliśmy w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej. Dynamika naszych przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu była zgodna z trendem rynkowym, a nasze udziały w rynku wyniosły ponad 28%. – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat
– Należy pamiętać, że telewizja pozostaje najbardziej dostępną formą rozrywki, zwłaszcza w obecnych okolicznościach. W bieżących wynikach oglądalności widać, że Polacy chętnie z niej korzystają. Ponadto ogromne wzrosty oglądalności w ostatnich miesiącach – w wyniku naturalnego zainteresowania widzów tematyką koronawirusa i wprowadzenia przez nas szeregu pasm i programów dedykowanych epidemii – zanotował nasz kanał Polsat News, flagowy program informacyjny „Wydarzenia” i portal polsatnews.pl. – dodaje Stanisław Janowski.
Solidne wyniki finansowe Grupy Polsat
– Nasz zdywersyfikowany i bazujący na subskrypcjach model biznesowy okazał się bardzo odporny w sytuacji, w jakiej się niespodziewanie znaleźliśmy. Zapewnia przewidywalne i stabilne strumienie przychodów, co przyniosło efekt w postaci bardzo dobrych wyników finansowych, zgodnych z oczekiwaniami analityków. Nasze przychody wzrosły do 2,85 mld zł, a zysk EBITDA wyniósł ponad 1 mld zł. Nieprzerwanie generujemy wysoki poziom środków pieniężnych, co zapewnia nam bezpieczeństwo pod względem bieżącej płynności. – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
– Na wyróżnienie wśród wydarzeń zeszłego kwartału zasługuje korzystne refinansowanie długu bankowego, które zakończyło wieloetapowy proces restrukturyzacji naszego zadłużenia. Dzięki niemu zyskaliśmy większą elastyczność oraz zapewniliśmy sobie możliwości dalszego rozwoju Grupy. Zwiększyliśmy też różnorodność wykorzystywanych instrumentów – wyemitowaliśmy pierwsze w Polsce zielone obligacje korporacyjne o wartości 1 mld zł, podwajając skalę naszej obecności na tym perspektywicznym rynku. Jednocześnie ta komfortowa sytuacja pozwala nam na kontynuowanie naszej polityki dywidendowej. W najbliższym czasie zarząd planuje wydać swoją rekomendację co do wypłaty dywidendy. – dodaje Katarzyna Ostap-Tomann.