Czas pandemii zwiększył zapotrzebowanie seniorów na usługi telekomunikacyjne – jak zadeklarowała co trzecia badana osoba. Największym zainteresowaniem cieszyło się korzystanie z tradycyjnych połączeń głosowych. Stan epidemi nie wpłynął za to znacząco na wybór operatora – to tylko niektóre wnioski, jakie przynosi najnowsze badanie UKE. Osoby starsze wciąż korzystają z telefonii stacjonarnej – ale jest to raczej kwestia przyzwyczajenia.
Drugim powodem korzystania jest rozpowszechnienie wśród znajomych i rodziny numeru telefonu.
Wśród seniorów prym wiedzie korzystanie z telefonii mobilnej. Aż 92 proc. osób w wieku powyżej 60 lat deklaruje korzystanie z telefonów komórkowych.
73 proc. osób powyżej 60 roku życia korzysta z internetu mobilnego lub stacjonarnego. Aż 90 proc. z tej grupy przyznaje, że korzystanie z dostępu do sieci jest dla nich ważne, a w czasie pandemii COVID-19 średnia liczba godzin spędzanych dziennie w internecie wzrosła z 2,9 do 3,6.
46 proc. osób starszych korzystających z usług telefonii komórkowej używa komunikatorów internetowych. Najpopularniejsze komunikatory wśród tej grupy badanych to Messenger i WhatsApp. Największe korzyści jakie seniorzy dostrzegają w komunikatorach internetowych to kwestia bezpłatnego dostępu do tego typu aplikacji oraz stabilne połączenie jakie oferują.
Zainteresowanie komunikatorami w czasie pandemii wzrosło: z badania wynika, że prawie połowa użytkowników korzysta z nich częściej. Taki sam odsetek przyznaje, że częściej korzysta teraz z programów i aplikacji do wideokonferencji.
Jednocześnie nieco ponad jedna czwarta seniorów biorących udział w badaniu deklaruje, że nie korzysta z komputera. Najczęściej nie odczuwają oni takiej potrzeby, choć aż 38 proc. osób starszych nie posiada sprzętu komputerowego.