Już jest! Od 14 października w warszawskim Centrum Nauki Kopernik (CNK) możecie oglądać trzeci moduł wystawcy „Przyszłość jest dziś”, tym razem poświęcony człowiekowi. Zapraszamy! Nowy moduł wystawy w Centrum Nauki Kopernik dotyczy nas samych – ludzi i ich najbliższej przyszłości. Jak by to było mieć dodatkowy kciuk? Kiedy mikroroboty zastąpią tabletki? Czy modyfikacje genetyczne i implanty wyostrzające zmysły mogą stać się codziennością? Te trudne pytania odzwierciedlają nasze niepokoje, ale też ciekawość.
– Trzecia część wystawy skłania do zastanowienia się nad granicami troski o zdrowie i jakość życia. Nauki przyrodnicze nie są już wyłącznie dziedzinami badawczymi. Wkraczają w świat inżynierii i sztuki. (…) Rozumiemy biologię tak dobrze, że potrafimy w oparciu o nią nie tylko leczyć, ale także ulepszać samych siebie. Jak daleko się posuniemy? – czytamy na stronie kopernik.org.pl. Jeśli Wam także pytania o naszą przyszłość spędzają sen z powiek, jeśli zastanawiacie się, jak będzie wyglądać dalsza ewolucja ludzkości, odwiedźcie koniecznie trzeci moduł wystawy „Przyszłość jest dziś” – „Człowiek 2.0”.
Przyszłość człowieka, człowiek przyszłości
Chyba wszystkim nam zdarza się bowiem myśleć o tym, jak rozwijające się w błyskawicznym tempie technologie będą w stanie zmieniać i ulepszać człowieka.
„Człowiek 2.0” to moduł wystawy składający się z trzech części:
Terapie przyszłości. Zebrane tu eksponaty pomagają wyobrazić sobie, jak w przyszłości będzie wyglądać medycyna. Zobaczymy tu m.in. roboty, które (połknięte lub wstrzyknięte do organizmu) mogą wykonywać biopsje lub oczyszczać naczynia krwionośne, drukarkę produkującą narządy z biomateriałów, w których zawieszone są żywe komórki, oraz bioreaktor służący do przechowywania wydrukowanych organów i tkanek w warunkach zbliżonych do fizjologicznych.
Części zamienne. Kto z nas nie marzy o tym, by żyć jak najdłużej? Będą pomagać nam w tym nowoczesne protezy i implanty. Na wystawie zobaczymy np. prototyp trzeciego kciuka oraz elektrody do głębokiej stymulacji mózgu i implant ślimakowy. Obejrzymy też m.in. film o Neilu Harbissonie – człowieku, który postanowił zostać cyborgiem, a także doświadczymy interakcji z obrazem za pośrednictwem interfejsu mózg-komputer.
Generowanie człowieka. Dzięki wystawie możemy wybrać się w podróż… do wyimaginowanej przyszłości, w której możesz zdecydować, czy chcesz żyć wiecznie. Znajdziemy też odpowiedzi na pytania: Jakie znaczenie mają nasze geny? Co może przynieść zmienianie naszego kodu genetycznego dla nas samych i całego gatunku? Ponadto obejrzymy też replikę neandertalczyka, znalezionego w 1886 r. w belgijskiej jaskini Spy.
Co najważniejsze, wystawa nie kreuje wizji ludzkiej przyszłości, ale pokazuje zdobycze technologii, które w najbliższym czasie będą miały realny wpływ na nasze życie. Przykład? Choćby zaprezentowana w CNK wydrukowana w 3D bioniczna trzustka.
Wystawa „Człowiek 2.0” jest doskonałą okazją do zgłębiania tajemnic ewolucji człowieka oraz obejrzenia niezwykłych eksponatów (np. ludzkiego mózgu). Zapewniamy – dostarczy wiele tematów do dyskusji z uczniami!
„Przyszłość jest dziś”
„Człowiek 2.0” to trzeci moduł wystawy „Przyszłość jest dziś”, która na stałe zagościła w Centrum Nauki Kopernik. Zachęcamy Was do obejrzenia także dwóch pozostałych modułów:
„Cyfrowy mózg” – pierwsza część wystawy skłania do przemyśleń na tematy związane z szeroko pojętą sztuczną inteligencją. Eksponaty podzielone są na cztery kategorie (podstawy AI, relacje, twórczość i zaufanie). Odpowiada m.in. na takie pytania: Czy program komputerowy ma prawo oceniać naszą urodę? Co łączy mrówki z funkcjonowaniem miast przyszłości? Jak uczymy się my, a jak algorytmy?
„Misja: Ziemia” – drugi moduł koncentruje się na przyszłości naszej planety – mówi o degradacji środowiska naturalnego, globalnym ociepleniu, miastach przyszłości. Można zobaczyć tutaj np. jak niebezpieczny jest zanik bioróżnorodności, poznać swój ślad plastikowy i węglowy, a także dowiedzieć się, które sektory gospodarki odpowiadają za największą emisję dwutlenku węgla.
Wystawa jest częścią programu „Przyszłość jest dziś” realizowanego wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Centrum Nauki Kopernik. Składają się na niego również materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów z klas 7–8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, a także cykle warsztatów.