wtorek, 5 listopada, 2024

Nasze serwisy:

Więcej

    Czy Facebook i Google powinny nam płacić?

    Zobacz również

    Spędzanie czasu na portalach społecznościowych to w istocie praca na rzecz sukcesu finansowego korporacji takich jak Facebook czy Google – pobrzmiewa coraz częściej wśród ekspertów. Pora zacząć wynagradzać użytkowników za dzielenie się treściami – uważa badaczka nowych mediów Laurel Ptak. Ptak, aktywistka i badaczka związana obecnie z nowojorską New School, autorka strony Wagesforfacebook.com, przedstawiła swoją tezę podczas jednego z paneli dyskusyjnych tegorocznego festiwalu Transmediale

    - Reklama -

    Impreza odbywa się w Berlinie na przełomie stycznia i lutego 2015 r.

    Miliony ludzi codziennie udostępniają na Facebooku swoje zdjęcia, statusy, meldują się w różnych lokalizacjach. W wyniku czego stał się on właścicielem nie tylko naszych zdjęć, ale także zapisu naszych przekonań, relacji towarzyskich, preferencji seksualnych – mówiła w Berlinie Ptak.

    Aktywność użytkowników portalu przekłada się na jego popularność, co pozwoliło uczynić z Facebooka jedną z najbardziej liczących się platform reklamowych. Uważam, że korporacje, które zbudowały na tej podstawie miliardowy biznes, powinny podzielić się z nami częścią zysków – podkreśliła.

    Google, Amazon, Facebook opracowują coraz doskonalsze narzędzia do analizy danych generowanych przez użytkowników, zwiększając równocześnie gamę swoich usług (aplikacje mobilne, programy partnerskie). To sprawia, że użytkownicy spędzają coraz więcej czasu w kontrolowanym przez korporacje ekosystemie informacyjnym. Choć większość usług nie wymaga od nas opłaty pieniężnej, płacimy za nie czymś dużo cenniejszym – naszym czasem oraz osobistymi informacjami – zgodnie ocenili eksperci biorący udział w berlińskim panelu Przyszłość pracy: logistyka, prawa i dylematy.

    Godziny przeznaczone na korzystanie z darmowych narzędzi Google’a czy Facebooka to praca, o której nie myślimy w tych kategoriach. Traktujemy ją jako integralny element naszego nowego, cyfrowego życia. Czas zmienić nasze myślenie – apelowała Laurel Ptak.

    Badaczka wyjaśnia przy tym, że jej celem nie jest prosty podział zysków i uczynienie z użytkowników darmowych usług wasali, otrzymujących procent zysków pana. Ptak, wprowadzając do debaty aspekt finansowy, mówiła, że chce zwrócić uwagę na znaczenie zjawiska ukrytych form pracy.-  Mamy obecnie problem 1 proc. najbogatszych, który zagarnia większość zysków generowanych globalnie. Jeśli chcemy zrobić coś z szalenie nierówną dystrybucją dóbr, zacznijmy od walki o uznanie różnych przejawów cyfrowej pracy za istotny element dzisiejszej ekonomii – wskazywała.

    Podczas festiwalu nowych mediów i cyfrowej kultury Transmediale, odbywającego się w dniach 28 stycznia – 2 lutego w Berlinie, eksperci oraz artyści odnieśli się do zmian w społeczeństwie i kulturze, jakie przyniosły innowacje technologiczne.

    Źródłobankier.pl
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    View all comments
    - Reklama -

    Najnowsze

    Przesiadka na mobile, ale i jakościowy sprzęt. Coraz więcej Polaków ceni sobie warunki odsłuchu muzyki  

    Urządzenia mobilne, a przede wszystkim smartfony, z roku na rok stają się coraz popularniejsze wśród Polaków – również w...