W ostatnich latach możemy coraz częściej spotkać się z wykorzystaniem tak zwanych botów w przestrzeni cybernetycznej. Boty mogą być narzędziami służącymi do zyskiwania zasięgów przez internetowych celebrytów, niewolnikami w grach online, którzy wykonują żmudne rozkazy, gdy właściciel konta aktualnie z niego nie korzysta, a nawet mogą być wykorzystywane do celów propagandowych. Dlatego zespół Bitdefender postanowił się przyjrzeć botom używanym w mediach społecznościowych i stworzył poradnik, dzięki któremu dowiemy się, jak je wykrywać.
Czym są boty?
Pomyśl o botach w najprostszy sposób – jak o cyfrowych marionetkach z niewidzialnymi sznurkami, zaprogramowanych do wykonywania określonych zadań na platformach społecznościowych.
– Boty mogą być łagodne i pomagać firmom zautomatyzować obsługę klienta lub rozpowszechniać aktualizacje. Ale niektóre boty mają mroczniejszy cel: naśladują ludzkie zachowanie w celu rozpowszechniania dezinformacji, manipulowania opiniami, a nawet kradzieży danych osobowych – mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.
Jak rozpoznać bota: kluczowe wskaźniki
Pomimo tego, że boty są tworzone do wielu celów, to wszystkie mają pewne cechy wspólne, dzięki którym możemy je rozpoznać. Poniżej zostały wymienione najważniejsze wskaźniki, dzięki którym zdemaskujemy boty w mediach społecznościowych.
Imiona i zdjęcia profilowe
Często konta botów mają dziwne lub ogólne nazwy, a ich zdjęcia profilowe mogą być zdjęciami stockowymi lub obrazami pobranymi z sieci. Mogą używać nazw powszechnych w innych regionach, takich jak kraje afrykańskie lub azjatyckie, które nie pasują do podstawowego języka platformy.
Język i gramatyka
Boty zwykle komunikują się w języku, który wydaje się sztuczny lub trywialny – takim, jakim posługują się dzieci. Mogą zamieszczać posty w Twoim ojczystym języku, ale z błędami i dziwnymi sformułowaniami, tak jakby zostały przetłumaczone lub były szablonowe. Posty w języku angielskim mogą zawierać istotne błędy gramatyczne lub składniowe.
Czas reakcji i zachowanie
Boty często reagują natychmiast po opublikowaniu polaryzującego społeczeństwo materiału lub w niecodziennych godzinach, np. nocnych. Oprócz tego mogą zamieszczać w komentarzach pod takimi artykułami pełne elaboraty zaledwie kilka sekund po publikacji materiału.
Jeśli korespondujesz z botem na czacie, to wskaźnik „wpisywania…” wiadomości może nigdy się nie pojawić lub nie odpowiadać długości wysłanej informacji. Boty nie piszą tak, jak ludzie. Po prostu wysyłają wygenerowaną wiadomość.
Pośpiech i manipulacja
Boty mają tendencję do tworzenia poczucia pilności. Mogą poprosić Cię o natychmiastowe działanie — kliknięcie łącza, udostępnienie danych osobowych lub dokonanie płatności — obiecując nagrody lub grożąc konsekwencjami. Oryginalne organizacje rzadko wywierają taką presję.
Analiza aktywności
Sprawdź ich posty, polubienia i obserwacje. Jeśli konto publikuje lub lubi treści w nienaturalnym tempie, prawdopodobnie jest to bot.
Analiza sieci
Boty często wchodzą w interakcje w sieci. Jeśli wiele podobnych kont udostępnia te same treści lub wzmacnia swoje wiadomości, mogą to być boty.
Jak się chronić: taktyka i narzędzia
Jeśli wiemy już, na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas interakcji z potencjalnym botem, to warto zastanowić się, jakie podjąć kroki, jeśli mamy z nim do czynienia.
Bądź sceptyczny
Zachowaj sceptycyzm, zwłaszcza w przypadku niechcianych wiadomości lub postów odsyłających do ofert, które wydają się zbyt atrakcyjne, aby mogły być prawdziwe.
Zgłoś i zablokuj
Jeśli zauważysz bota, zgłoś go na platformie i zablokuj konto, aby oszczędzić sobie z nim przyszłych interakcji.
Użyj funkcji bezpieczeństwa
Większość platform mediów społecznościowych oferuje funkcje bezpieczeństwa. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe, ogranicz liczbę osób, które mogą wysyłać Ci bezpośrednie wiadomości i regularnie przeglądaj ustawienia prywatności.