Podczas czerwcowych pilotażowych testów telewizji interaktywnej, która już jesienią br. wejdzie w skład potrójnej usługi DIALOG media®, kilkadziesiąt osób swobodnie korzystało ze sprzętu i dostępnych programów TV. Uwagi na temat usługi Triple Play zapisywali w dzienniczkach testu.
„Wnioski z tej części testów należy uznać za bardzo zachęcające.
Zdecydowana większość osób przyjęła pilotażową wersję DIALOG media®
jako istotną nowość w usługach telekomunikacyjnych” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.
Oczekiwania większości uczestników pilotażu okazały się nastawione na
wyższą od standardowej jakość usługi, zarówno w zakresie zawartości
programowej nowej telewizji, jak i jakości obrazu oraz dźwięku. Stanowi
to poważne wyzwanie dla oferującej usługę Telefonii Dialog i spółki
Avista Media odpowiadającej za technologiczną stronę usługi i
zarządzanie platformą multimedialną. Dostawcą platformy jest Nokia
Siemens Network. To czwarte wdrożenie tego systemu na świecie.
Aktualnie korzystają z niego użytkownicy największych operatorów
telekomunikacyjnych w Belgii (Belgacom), Holandii (ADC) i Słowacji.
Testy objęły przede wszystkim technologię: instalację, użytkowanie,
dostępne funkcjonalności, jakość obrazu. Ich celem było sprawdzenie,
czy usługa jest intuicyjna, łatwa w obsłudze i o odpowiedniej jakości.
W czasie testów użytkownicy mieli do dyspozycji tylko kilka kanałów
telewizyjnych i kilkanaście pozycji w bibliotece filmów. Jesienią w
wersji komercyjnej usługi kanałów będzie kilkadziesiąt, a filmów – w
pierwszym etapie – kilkaset.
„Przeprowadzony pilotaż dostarczył nam wiele informacji
dotyczących preferencji polskich użytkowników usługi. To do ich potrzeb
będziemy w najbliższych tygodniach dostosowywać system i zastosowane w
nim rozwiązania” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.
Wnioski dotyczące preferencji użytkowników
Spośród trzech usług (telefon stacjonarny, szybki Internet, IPTV)
najczęściej użytkowaną była opcja telewizji. Duże zainteresowanie
możliwościami nowoczesnej telewizji zepchnęły podczas pilotażu dwie
pozostałe składowe potrójnej usługi (czyli internet i telefon) na drugi
plan. Największe zainteresowanie wśród wszystkich dostępnych funkcji
wzbudziła Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand). Możliwość
wypożyczenia filmu praktycznie bez opuszczania domowego fotela została
oceniona jako rewolucyjna. Uczestnicy pilotażu sugerowali, że oprócz
listy dostępnych tytułów przydatny byłby opis filmów, trailery,
reklamy, wywiady z aktorami, zapowiedzi kolejnych części.
Poruszanie się po menu usługi większość testujących oceniła jako
intuicyjne. Jako jedyne utrudnienie uznano zmianę sposobu wybierania
kanału – w usłudze dostarczany wraz ze sprzętem pilot ma inny od
tradycyjnego układ klawiszy (np. jako utrudnienie wskazywano
konieczność potwierdzania klawiszem „OK” każdej czynności wyboru
interesującego kanału).
W ramach testu stwierdzono, iż dopracowania wymaga:
- mechanizm automatycznego uruchamiania urządzenia klienckiego,
- organizacja usług związana z funkcjami magnetowidu cyfrowego,
- organizacja
i kształt interfejsu użytkownika, szczególnie w zakresie usług
dodatkowych takich jak newsy, informacje o rachunku, wyszukiwanie
ulubionych pozycji itp.
Techniczne wrażenia użytkowników
W dzienniczkach testów i podczas podsumowujących fokusów uczestnicy
pilotażu instalację sprzętu określili jako prostą i łatwą. Ich pierwsze
wrażenia były zdecydowanie pozytywne. Część osób zwróciła uwagę na zbyt
długi czas uruchamiania się sprzętu, konieczność częstego wpisywanie
kodu dostępu (PIN) oraz pasek postępu. Jako preferowane rozwiązania
tych uciążliwości podano: komunikaty zwrotne sugerujące użytkownikowi
popełnienie błędu lub podanie poprawnej komendy, wyświetlanie
komunikatu „proszę czekać – trwa buforowanie”.
Generalnie jakość obrazu i dźwięku oceniono jako zadowalające. W
pilotażu podczas przełączania kanałów różnica między obrazem z
telewizji naziemnej, kablowej czy satelitarnej nie była praktycznie
możliwa do wychwycenia.
Niektóre opinie użytkowników z dzienników testu i fokusów:
„Jakość obrazu TV niczym nie ustępowała telewizji satelitarnej i
naziemnej. Przewagą w stosunku do naziemnej jest dźwięk, w stosunku do
satelitarnej nie zauważyłem różnicy.”
„Spodziewałem się tego, że obraz nie będzie rewelacyjny. Dźwięk bez
zastrzeżeń, obrazem – po włączeniu VoD byłem naprawdę miło zaskoczony.”
„Kanał Eurosport – miałem porównanie z Cyfrą + – było świetnie.”
„
Porównując z Polsatem – był taki sam a nawet lepszy.”
„Jakość obrazu z telewizji Dialogu nieznacznie lepsza od TVK
Multimedia. Nie było bardzo widocznej różnicy. Audio – duża i słyszalna
różnica na korzyść telewizji Dialogu.”
„Korzystanie z Internetu równocześnie z oglądaniem TV nie miało wpływu
na jakość przesyłanego obrazu. Szybkość transferu umożliwiała płynne
poruszanie się po Internecie, przeglądanie stron, itp.”
„Szybkość zadowalająca zarówno w czasie korzystania z TV jak i poza nim. Jakość połączenia lepsza niż przed testami.”
„Opinie użytkowników oznaczają, że pasmo przeznaczone dla usługi Triple Play zostało dobrane właściwie.
„Tunning platformy, planowany w czasie wdrożenia systemu
komercyjnego, wykonamy przede wszystkim mając na względzie potrzeby
użytkowe i ergonomiczne klientów” – mówi Andrzej Sobczak, prezes Avista Media. „Jesteśmy
zadowoleni z jakości wybranego rozwiązania uzyskanej podczas testów.
Wymaga ona jednak kilku poprawek, biorąc pod uwagę specyficzne
oczekiwania odbiorców – jakość obrazu powinna być lepsza niż w zwykłych
telewizorach. Wymagać to będzie nieznacznych zmian technicznych w celu
pozyskania źródłowych sygnałów telewizyjnych o większej jakości i
zastosowania lepszych urządzeń kodujących” – dodaje.
Jesienią testowana oferta w wersji dedykowanej do obecnych i
potencjalnych abonentów Telefonii Dialog trafi na rynek. Potrójna
usługa DIALOG media® składać się będzie z już oferowanych usług
telefonu stacjonarnego i szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz
nowości: przewodowej telewizji cyfrowej IPTV (IPTV – Internet Protocol Television) z rozbudowanymi możliwościami interakcji oraz dodatkowymi usługami „na żądanie” jak Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand), TV Pauza (TS – Time Shift), Cyfrowy Magnetowid (PVR – Personal Video Recorder).
Jako medium transmisyjne będzie ona wykorzystywać posiadaną przez
Dialog sieć szerokopasmową obsługującą protokół IP, dotychczas
wykorzystywaną przede wszystkim przez usługę szerokopasmowego dostępu
do Internetu w technologii ADSL – DialNet DSL, przy czym będzie ona
korzystać z wydzielonej części tej sieci. Z usługi będzie można
korzystać mając telewizor podłączony do sieci za pośrednictwem tzw.
przystawki telewizyjnej STB (set-top-box).
Użytkownik usługi DIALOG media® będzie miał bardzo szerokie
możliwości kreowania własnego zestawu programów telewizyjnych,
dostępnych w formie pakietów tematycznych i premium oraz pojedynczych
kanałów telewizyjnych dostępnych a la carte. Wszystkie funkcje
telewizji cyfrowej IPTV, a tym samym usługi telewizyjnej dostępnej w
ramach DIALOG media®, użytkownik będzie obsługiwał bezpośrednio z
ekranu telewizora za pośrednictwem przyjaznego interfejsu graficznego –
Elektronicznego Przewodnika Programowego (EPG – Electronic Program Guide).